Ännu en fodertråd
Fodertrådar verkar inte ha något direkt slut. Vet att många här inne har intresse utöver det vanliga för foder. Hade varit kul om så många som möjligt kan svara på frågorna.
Fodermärke? Fodermängd/per dag? Inköpspris?
Ålder/vikt/kön på hunden?
Övrigt:
(ex allergi, kastrerad mm)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Priima NK, 16 kr kilot (vi sambeställer med hemkörning, ett par hundra kg åt gången).
Runt 400 g per dag, per hund. Ibland mer ibland mindre beroende på aktivitetsnivå, väger det aldrig utan höftar. De får ben, slaktrester o dyl också vissa dagar men då får de mindre av fodret istället.
6 år/hane/21 kilo
2 år/tik/17,5 kilo
Valpen har fått Royal Canins valpfoder hittills (åt det hos uppfödaren) men några mål Priima eller köttiga ben nu och då, pris vette tusan, köpte säcken för en femhundring med rabatt. Han ska få ett annat från och med i dag för nu är säcken slut, blir, antingen Four Friends eller Sam's Field tror jag. Vill ha spannmålsfritt i alla fall. Angående fodermängd, jag har ingen aning. Höftar alltid, man ser ju om de håller sig väl i hullet. Ett par deciliter om dagen och han har perfekt hull, inget överflödigt fett. Växer som han ska.
Zuki, snart 3 år, äter Acana (har haft den med kyckling och potatis men testat tex den ned fisk och bison i snåpåsar också). Ca 1-1,5 (toppad) dl morgon och kväll. Och något naturtugg/ben under dagen samt belöningsgodis
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
VOM, blandat med egenkomponerat. 380g/dag äter hon på ett ungefär. I genomsnitt 25kr/kg. Blir BARF helt och hållet eller kombinerat med Prima när hon blir större, ska bara lyckas få tag på det. :)
**Fodermärke? Fodermängd/per dag? Inköpspris?
**Flynn käkade 3dl Acana Chicken & Potato, köpte 18kg för 800kr.
Opsis käkade BARF så inköspris varierade, men han åt 500g/dagen
**Ålder/vikt/kön på hunden?
**Flynn vägde 27kg, hane och är 1½ år, bor inte här längre
Opsis vägde runt 24-25kg och var också runt den åldern, nära 2 år.
-
Jax äter VOM med lax. Intaget varierar beroende på aktiviteter, mellan 500-600 g/dag. Beställer 15kg korvar för 480:-. Emellanåt blir det naturligt köttben av något slag.
Jax är två år och väger 25-26kg.
Fidel, 2.5 år, 27 kg äter Vom Og Hundemat Exclusive (taste nöt) med extra kalk, vitaminer och ph-balans pga sur i magen. Han får lite mindre än 500 gr/dag.
Ecma 5 kg, 10 veckor äter samma som Fidd men utan alla tillskott. Får ikring 400 gram, men jag väger inte exakt för någon av dem.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
**Fodermärke? Fodermängd/per dag? Inköpspris?
**Win äter ca 4 dl Standardt Vild Normal. En 12 kg säck kostar 625 kr. Får utöver det ofta färskfoder till maten och råaben, även päls b-vita och fiskolja.
**Ålder/vikt/kön på hunden?
**6 årig tik på ca 20 kg.
**Övrigt:
**Kastrerad
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Acana, chicken and burbank potatoes, 13 kg för 599:- (men har förmån från jobbet som anställd får jag 50% på utpriset :))
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Fodermärke? Fodermängd/per dag? Inköpspris?
Standardt Mild, 5 dl/dag, 13 kg 499:-
Ålder/vikt/kön på hunden?
10 år, 26 kg, tik.
Sabina
www.anibaz.blogg.se