Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 1032 ggr
Navifax
0

Kastrera/Sterilisera tik

Då jag inte har planer på att avla Navi så är jag inne på att kastrera/sterilisera henne. Jag kan inte riktigt skillnaderna på dessa två och veterinären (sköterska) visste inte riktigt heller när jag frågade (det var en sköterska som vaccinerade Navi).

Hur som helst så undrar jag om någon här inne har gjort något av det och kan ge mig lite erfarenheter. Jag vill minimera risken för tjuvparning och även tumörer och sånt elakt skit som kan sätta sig i de delarna 😭

Hon är ju bara 13 veckor så det lär ju absolut inte bli än på ett tag! Men jag har läst lite om delvis inkontinens och att pälsen kan bli otroligt dyster på långhåriga hundar. Någon här som har erfarenhet av det och kan dela med sig? :)

Sugar Mist
0

MelliPirelli här inne har kastrerat sin aussie :)

Steriliserar man tar man bara bort äggstockarna tror jag det var och när man kastrerar ryker alltihop.
Hade också tipsat om att inte kastrera innan hunden landat helt(2-3 års ålder).

-

Navifax
0

#2 Ah det ger lite klarhet i det hela :) Nej precis tänker isf vänta tills hon är strax över 3 år :)

Yuuuhanna
1

Så här har jag lärt mig: Länk

Wellcraft
1

Sterilisering innebär att äggststockarna snörs åt, knipsas av eller tas bort helt.
Detta görs inte i Sverige längre, vad gäller djur. Då detta är totalt meningslöst.

Vid kastration tas livmoder + äggstockar bort, vilket är desto mer effektivt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
0

Man steriliserar knappt hundar idag, det är ett begrepp som hänger kvar sedan tidigare. Majoriteten kastrerar (av egna erfarenheter).

Vill bara informera dig om att det kan bli en del konsekvenser av kastrering av tik då det är ett relativt stort ingrepp. Tikar kan exempelvis bli inkontinenta (jag har inte mött en enda tik jag vet varit kastrerad som inte blivit inkontinent). Däremot eliminerar det risken för pyometra (livmoderinflammation), jobbigheter vid löp och oönskade dräktigheter. Tänk efter noga skulle jag råda dig, och prata med din veterinär innan du bestämmer dig :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Navifax
0

Stort tack hörni! Jag får ta mig en rejäl funderare på detta, se hur hon är vid löp. Tack!

MelliPirelli
0

Jag kastrerade Win för över ett år sedan och ångrar det inte alls! Hon var otroligt påverkad innan, under och efter löpet, så det fanns egentligen ingen annan utväg.

Däremot har hon inte som många andra lätt att gå upp i vikt eller fått annorlunda päls. Är väl bara tacka och vara glad :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Rafflan
0

Sterilisera= ta bort äggstockarna men livmodern är kvar = kan fortfarande få livmoderinflammation (allvarlig tillstånd som kan bli livshotande snabbt)

Kastrera= tar bort äggstockar + livmoder = ingen risk för livmoderinflammation

I sverige är det knappt någon som steriliserar länge, när man gör titthåls kastration är det dock sterilisering i vissa fall, så kolla ordentligt att dem verkligen tar bort BÅDA äggstockar + livmodern :)