Omplacerings Aussie gör utfall mot människor
Hej, nu behöver jag hjälp och tips. Har länge gått och funderat på ny hund och råkade ramla på en Aussiekille på 1 år som behövde ett nytt hem. Uppfödaren hade fått hem honom för att han annars skulle avlivas för att han var aggressiv. Han har bott på hundgård sitt första år i livet, dygnet runt. Hos en barnfamilj. Vet inte så mycket mer om vad som hänt där, även om jag har mina misstankar.
Han gör utfall mot män, oftast äldre män, ibland även barn, framförallt personer med mössa/hjälm/stora jackor. Väldigt sällan mot kvinnor. Då är det oftast om han blir överraskad. Hans utfall: springer fram, flåsar, skäller i panik, springer runt i cirklar. Har aldrig visat någon tendens på att bita. Jag tolkar det helt enkelt som rädsla.
Jag började med att prova honom några dagar och han är en helt underbar hund som törstar efter ömhet och gör allt man säger åt honom. Glad, älskar andra hundar, leka, träna osv. Nu har jag såklart fastnat för honom och hoppas att jag ska få ur honom det som är problemet så jag behålla honom. Har haft han en månad nu och är helt slut av alla elaka kommentarer jag får av människor som vi möter och han gör utfall mot. Kör mycket med klicker, försöker bryta hans beteende innan han "ser rött", men det är väldigt svårt.
Jag vill nu gärna ha ALLA tips ni kan ge mig! Träningstips, tankar osv!
Ska jag ignorera? Klicka bort det? Säga nej? Undvika situationerna?
Vad du ska göra är att hitta en kunnig och erfaren instruktör som kan titta på hunden, och hjälpa dig genom regelbunden kontakt och förslag på övningar som passar just er. :) Det är det absolut bästa man kan göra, under förutsättning att man hittar rätt instruktör.
Bor du i Skåne finns Emily Larlham (Youtubes Kikopup) där och är väldigt duktig när det kommer till rädda och osäkra hundar. Just nu är hon dock i Staterna.
//Lina
Bor i Stockholm, har ni nått tips på bra tränare här?
Vill inte komma till nån som kör nå dominanshjosan på honom..
Min hund har börjat bete sig lite konstigt då andra hundar skäller på honom (inte vid bus), typ då vi går på promenad och går förbi en gård med hundar som skäller. Jag fick då tipset av min privattränare att använda klickern.
När hunden reagerar det minsta lilla på hundarna som skäller så ska jag klicka å ge godis. Sen går jag bara förbi med bestämda steg när jag sedan är förbi så att ljudet blivit mer dovt eller jag märker att han slutat beteendet så klickar jag å ger godis tre gånger på raken, på stället.
I längden är tanken att man tar bort klicken allt eftersom. Det lilla som jag hunnit testa detta med Lukas så har det funkat riktigt bra. Vet dock inte hur det funkar på en rädd/osäker hund men kanske värt att prova? PM:a mig om du undrar något!
Om man klickar när han börjar reagera blir inte de att belöna det dåliga beteendet?
Det är mer som en brytning, som skvallerträning. Man vill att hunden ska berätta för matte/husse att hunden sett det. Tillslut så när man går förbi människor eller sånt som stör så ska hunden ha koll på matte/husse.
Dock så vet jag inte som jag skrev om det funkar på rädda/osäkra hundar, men det funkar på Lukas iaf. Om det inte känns bra för dig att göra på det sättet så behöver du ju inte göra det, men det va ett förslag. :)
Med egen erfarenhet att tala med hade jag först gått till en erfaren instruktör istället för att pröva sig fram då det kan eskalera fort till det värre.
-
Jag kan ju uppdatera lite så får ni komma med åsikter (dock bara snälla sånna :p) Har denna första period, på inrådan från en vän som är tränare, kört på den "snälla varianten". Försökt släcka beteenden genom att ignorera, klicka bort osv. Har funkat..rätt dåligt… =/
Blev nog när jag åkte tåg här om dagen och ett barn kom plötsligt o skulle klappa honom. Tyvärr ser ju Aussies väldigt söta o snälla ut… Min Aussie tyckte de va hemskt och gjorde ett rejält utfall mot de stackars barnet. :( Kände mig helt knäckt, har tränat sååååå himla mycket och trodde inte han verkligen skulle försöka hugga. (fick tag i honom snabbt så blev som tur va ingen fara) I denna situation var det inte heller den osäkerhet jag sett förut utan snarare aggressivitet.
Så nu har jag kollat runt m flertalet tränare och efter "utredningar" på honom och långa diskussioner så anser de vara bättre o köra den mer dominanta stilen för att han ska förstå vad som är acceptabelt/inte acceptabelt. Vet att de finns många som anser att det inte är bra variant. Ge gärna åsikter!
Dock så måste jag i min vardag åka tåg, ta mig förbi barn osv. Så de jag blivit rådd till är att köra munkorg i dessa osäkra situationer. Dels för att jag inte ska bli orolig att han ska göra något och för att han faktiskt inte ska kunna hugga. Åsikter? Erfarenhet någon?
Jag hade alltid munkorg på min förra aussie(med social osäkerhet/agression) när jag var i situationer jag visste att han kunde bli trängd och där det vistades mycket folk(buss, tåg, stan m.m.). Jag fick också rådet att ryta till ordentligt och ta tag som in i helskotta innan han blrjade dra igång mot människan/hunden. Det funkade ett tag men var inte hållbart i längden.
-
Min hund (som är blandning bc/aussie) flyttade till oss i somras och gick sjukt lätt upp i varv, var osäker och opålitlig. Riktade utfall mot mig när det hände saker. Fick tips bårde att ignorera och att "ta tag" i henne. För oss har det inte alls funkara tt köra på den hårda stilen för det ledde bara till att hon blev osäker på mig också = ännu värre beteende. Istället har vi tränat mycket kontakt och hon får löjligt mycket godis hela tiden när vi är i situationer som hon tycker är konstiga. Leker också och tränar kontakt. Det har funkar allra bäst för oss och nu är hon typ "normall".. :) Antar att det är beroende på varifrån beteendet kommer, men ärd et osäkerhet tror kag inte på hårda tag.
"På natten är alla katter svarta"
Hårda metoder har enligt egna erfarenheter resulterat i värre beteende. Träna på kontakt och skvallerträning. Min osäkra unghund gjorde utfall mot människor och hundar förut, men med bara positiva metoder är det så gott som borta. Jag tar inte tag i honom eller höjer rösten, det triggar honom och förvärrar allt. Vi gör allting roligt, och har lärt in ett bryt -och varsågod kommando som bara gäller utomhus.
Hur går det för er? Detta skrevs ju för ett tag sen, men bläddrade precis förbi den här tråden… Det svåra är ju att man inte gärna vill utsätta hunden för situationer den inte kan hantera, bland annat eftersom det faktiskt inte sker någon inlärning om hunden är för stressad. Jag tycker i alla fall att det är en bra idé att ha munkorg på hunden - för att du ska känna dig mer säker. Jag tycker inte att man ska sätta munkorg på hunden och helt strunta i hundens gränser (säger inte att du gör det dock, men vill bara förklara). Men som ägare kan man bli mycket lugnare och tryggare, vilket bara är bra! Mitt tips skulle vara att hjälpa vovven lite på traven och bygga upp självförtroende och sådant. Nu vet jag ju inte mycket om er eller situationen, men skulle det vara rädsla eller osäkerhet är det alltid bra att ge självförtroendet en push. Då är ju balans, problemlösning osv toppen! Jag rekommenderar inte "hårdare metoder"/"dominanshjosan". Dels för att det förstör eran relation men också eftersom att det är mycket större chans att känslan hunden bär på är kvar även fast beteendet förvinner, vilket gör att det kan poppa upp nya "problembeteenden".
Jag har själv en osäker hane. Vad som hjälper är skvallerträning på långt håll till att börja med. Han ska känna sig helt säker, gör han inte det då är det han blir reaktiv. Man får försöka att inte bli irriterad/arg och säga till för det gör det bara ännu värre.
Hårda och hårda metoder, jag visar tydligt vad som är okej och inte okej och på det sättet lär vi oss regler, men är ju inte direkt så att jag tar till våld eller slår hunden, men inte heller står jag och gullig gullar med honom, nej vissa regler ska följas. S
å tycker du ska träffa tränarna, prata med dem och se hur deras metod är och om det är något du kan tycka funkar/passa för dig/er :)