Är titlar viktigt?
Är titlar något ni värderar högt när ni ska köpa valp/hund? Och isåfall, vilka är viktigast? Om inte, varför? Även när det gäller er egen hund, är det viktigt att den har titlar? Känner ni någon press från uppfödare att få titlar och lyckas inom ett visst område eller gren?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
För min del är inte titlar så viktigt, så sett. Kan vara lika mycket värt (kanske mer?) att se hunden in action som att läsa en titel framför namnet. Men sen, absolut, det är roligt med titlar på så vis när man är lite tävlingsmänniska att ha ett mål att sträva efter ;) Och kände absolut ingen press från min uppfödare att tävla eller att få titlar eller så. Utan det vi har gjort är av egen vilja för att jag och min hund tycker det är roligt. Även om MH och MT var önskemål från uppfödare (lite mer 'krav' på MHt) så hade jag velat göra dom oavsett.
Jag är inte intresserad av titlar. Eftersom jag huvudsakligen håller på med vallning är det föräldrarnas och linjernas egenskaper jag är intresserad av, inte titlar eller tävlingsmeriter. Det där har ju vuxit fram förstås under åren, allt eftersom man lärt sig. Bäst jag tillägger att Kai inte är tänkt som renodlad vallhund, den kullen är mer allround men visst tänker jag valla med honom, tror säkert det finns där. Men en ren vallkull är något annat, Fengs kull var det. Bokstäver framför eller bakom hundens namn säger inget om hur djurkänsla, samarbetsvilja, flockkänsla, självförtroende och så vidare ser ut. Ingenting. Möjligen samarbetsviljan då. Sedan skiljer sig tävlingsbanans krav från kraven på en faktiskt arbetande vallhund, folk får säga vad de vill men så är det. Har sett hundar med titlar som jag aldrig skulle ta som vallhund om du så betalade mig för det.
Jag har inget större intresse av att ta titlar. Då hade jag tränat och tävlat mer. Visst vore det trevligt att köra upp Jin till WTCH genom att ta de kvarvarande vändorna på kor men utan träningsmöjligheter på just kor så känns det lite ovärt det. Behöver inte bevisa något för någon, jag vet redan hans brister och förtjänster. Feng får vi se om jag tävlar. Tycker träningen och det praktiska är roligast men när man åker och tävlar får man träffa roliga människor och hundar. MH och MT/exbesk gör jag för att jag tycker det är viktigt och intressant. Känner ingen större press från uppfödarna. När Jin var foderhund kanske. Men nu, nej. Jag antar att Fengs uppfödare skulle tycka om att jag tävlade upp henne. Kais uppfödare vet hur jag är och jag känner ingen press men det är väl samma där, tror inte hon gråter om jag tävlar upp honom i något.
#3 Både jag och zuki blir extra taggade när det är tävling och som du säger är det väldigt.roligt att träffa människor ute på tävlingar som brinner för hundar precis lika mycket som en själv! Så länge jag och min hund fortfarande tycker det är roligt så kommer jag fortsätta tävla :) jag kan bli lite extra sporrad av titlarna, men inte för att bevisa något för någon annan, utan för att ha egna mål att uppnå. Då.funkar jag bäst!
Jag kollar efter titlar, vill se att hunden faktiskt varit tillräckligt bra för att bli meriterad.
Skiter däremot i titlar inom utställning. Om jag hittar en uppfödare där alla är typ SEUCH men det inte finns någon arbetsmerit så stryker jag den uppfödaren från potentiell uppfödare för mig
Enda titeln som jag kan komma på är intressant för mig är KORAD.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet