Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1216 ggr
ElisabethB
0

Existerar rasen?

Såg en blocketannons med rubriken "Mini Aussie" - därför undrar jag om den rasen ens existerar…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Viking Ängel]
0
Rafflan
0

Finns men är inte en godkänd ras i sverige :)

ElisabethB
0

Intressant! Min första tanke var att det var något "busk-uppfödar-trick" för att få det att låta som rashundar..

Stog att de är duktiga på agility.. Håller på att spara ihop till ett par hundar och när det blir av är tanken att jag ska hålla på med agility, långpromenader, cykelturer och ev. något mer om hunden vill det…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

LinDajSon
3

Finns ingen miniatyraussie. Det är en annan ras, inte en storleksvariant av våran (men anhängarna hävdar det).

Sugar Mist
5

Nej.

Finns en "ras" som heter Miniature American Shepherd som folk vill benämna Mini aussie, men det är en ras som folk enbart avlats fram som ögongodis för folk, då de tagit små individer av aussien och avlat neråt utan koll på mentalitet och hälsa, och det är ingen ras som hör hemma på denna sajten, då detta är en sajt för australian shepherd 🙂

-

Rafflan
0

#3 en mini aussie kräver lika mycket som en vanlig aussie, ända skillnaden är att eftersom dem inte är reggade i SKK som renrasiga hundar kan man avla lite hej vilt så då kan man lika gärna köpa en blandras, är samma sak :)

#4 dom kommer väl visst ifrån vanlig aussie? om jag fattat det rätt har dem korsat med mindre raser för att få ner storleken, så som man avlar pudel + cocker för att få cockerpoo.

LinDajSon
0

"Kommer ifrån" är inte detsamma som "är en storleksvariant av". De är inte aussies och kan inte registreras som det.

Rafflan
0

#7 nej men på ditt svar lätt det som om det inte fanns aussie i dem alls…

Jetaime
1

I Sverige räknas det endast som en blandras och ingen 'minivariant' av aussien!

LinDajSon
0

#8 Jag skrev att det inte är en storleksvariant av vår ras och det är det inte heller, det finns ingen standardaussie och ingen miniatyr- eller toyaussie. Det finns bara aussie. Allt annat är "något annat". Att de tagit fram detta "något annat" från individerav vår ras är åt helskotta galet, men det är en annan diskussion

LinDajSon
0

Jag har sett ett par stycken sånahär hundar det senaste halvåret i olika sammanhang och olika platser, och något som jag finner helt fascinerande är att jag har sett bra många aussies som varit mindre. Både tikar och hanar. De masar jag sett hade storleksmässigt kunnat passera som aussies. Faktum är att några av dessa masar har varit riktigt stora, en hane jag sett var större och betydligt grövre och fluffigare än Athos. Och den som sett Athos vet att han är stor… I går såg jag en valp som var några veckor yngre än min valp men helt klart större än honom, och min valp är ingen liten kille han heller. Vad jag vill ha sagt är att om man väljer den här andra rasen för att man vill ha en mindre och sötare kopia så verkar risken rätt stor att man går på en nit.

Sugar Mist
0

#11 Haha, samma här. Träffade en mas en gång som var lika stor som Flynn, och Flynn ligger på 58cm, så alltså… Ja

-

Jetaime
0

Ser ofta ett par stycken på agilitytävlingar som också är större än zuki ;) på alla håll ^^