Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 775 ggr
CayKantos
0

Allt detta om tester/meriter/mm

Hej allihoppa! Är lite förvirrad äng vad som är bra att görs med hunden, som t.ex. MH, och vad allt detta är, vet t.ex. också att det finns MT men vet inte vad det står för Så min fråga är - vilka test tycker ni e bra att ta och vad menas egentligen med meriter?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jetaime
1

Jag tycker att MH är en självklarhet i vår ras, det är väl ingen 'merit' i sig, men man bidrar till statistiken och att kunna arbeta vidare med rasen. MH = mentalbeskrivning, alltså ett sett att se hur hunden reagerar i olika situationer utan att sätta poäng. Och hunden får en känd mentalstatus. Jag tycker även att om man har möjlighet att göra MT så ser jag inte någon anledning till att inte göra det. MT = mentaltest, och här bedömer man hunden utifrån hur den reagerar i en speciellt poängsystem, kan man väl säga. Och här får hunden antingen en godkänd mentalstatus eller en icke-godkänd. MTt är ju även en del av KORNINGE, där hunden även behöver en godkänd exteriör för att erövra titeln KORAD.

CayKantos
0

Vad e KORNINGE och KORAD då? :s #1

Instagram

Jetaime
0

Korad = en 'mentalt godkänd' hund med tillräckligt rastypiskt utseendet :) alltså man har genomfört ett MT med godkänt resultat och har en godkänd exteriör (utseendet).

CayKantos
0

Så man kan inte få MT utan ha rasstandard utseende? + vad var KORNINGE? :)

Instagram

CayKantos
0

Eller var det det testet het för att få KORAD?

Instagram

Jetaime
0

Godkänt MT + godkänd exteriör = koradtitel. Man kan göra MT ändå, utan att göra exteriörbeskrivningen.

CayKantos
0

Vart för man dessa saker? Står dom på rasklubbens hemsida eller? Brukshundklubben hemsida?

Instagram

CayKantos
0

Tack så mycket!!

Instagram