Tips och råd angående träning
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med att träna vissa saker. Hur har ni tränat bakdelskontroll tex? Eller hur får jag min hund att slappna av i grupper? Hon stressar upp sig och blir nervös så fort det är fler än jag i rummet eller ute och går fler än en… Hur får jag henne att hälsa fint, hon ska alltid hoppa och då vill jag inte att hon hälsar. Men då lär hon sig inte heller…
Bakdelskontroll övade jag in med hjälp av klossträning :) Jag hade nog lite grann börjat om från början, angående det där.med att kunna slappna av i grupp/vara passiv. Och kanske inte Börja med för.mycket eller för många andra människor och hundar. Och utöka efter hand. Hur funkar det tillexempel när ni är hemma hos någon annan? Eller 'ute på stan'? Hälsandet har zuki inte heller riktigt förstått, haha, (fast hon är bara överdrivet glad) men nått som brukar funka bra är när hon får någon uppgift att göra istället för att man bara trycker ner och drar bort henne. Kan vara så enkelt som tex att man säger att hon ska Sitta/ligga/göra nått trick. I vissa fall bryr jag mig dock inte, tex på brukshundklubben, där får folk 'skylla sig själv' och säg
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
..a till henne själv.
Ute på stan är hon relativt lugn så länge ingen kommer fram, samma på kollektivtrafiken. Men är vi hemma hos någon så kan hon inte slappna av utan att jag har henne vid mina fötter typ. Om hon inte ligger där så springer hon runt hela tiden. Hon vill vara med hela tiden. Reser någon på sig så hänger hon efter denne. När min pojkvän går upp så hänger hon efter hans fötter hela tiden… Vet inte om vallandet påverkar?
#3 Precis som du skriver där är Storm också! Att hon dessutom kommit in i trotsåldern just nu gör att vi är tillbaka lite på ruta ett, för annars började det faktiskt bli bättre.. Jag har dock märkt eller fått höra att om någon kommer hem till oss till exempel och jag INTE är hemma så är hon hur lugn och cool som helst… Samma om jag är på klubben och vi väntar på vår tur -tar någon annan och håller henne och jag går iväg så sitter hon lugnt och fint och väntar. Håller jag så måste hon försöka få igång mig och göra något hela tiden. Så det enda jag kommit fram till är att jag uppenbarligen är "problemet" haha, nu ska jag bara komma på hur jag löser det också..
Medarbetare på Vallhundar
Om någon annan tar Leijas koppel så gör hon allt för att komma till mig. När vi var på vardagslydnadskurs så funkade ingenting. Hon såg aldrig mig och bara alla andra hundar. Varken godis eller leksak funkade… Jag känner mig aå besegrad ibland haha
Börja på lite längre avstånd? Har du testat skvallerträning? Klicker? Allt sånt kan ta en jäkla tid så man måste ha tålamod, sen är det en unghund också ;)
Vi håller på och tränar bakdelskontroll nu. Jag gör det med kloss och klicker och det går förvånansvärt bra!
Det där med stressad i grupp är jobbigare. Jag hade samma med Bruce, att han bara sprang runt och aldrig slappnade av. Men sen så fick jag tips om att ha koppel på honom så att han KAN slappna av, att han kan känna att han inte behöver springa runt och hålla koll på allt. Så jag började med att ha koppel på och ge kommando "lägg dig" - som att jag tar över nu så vila du. Det fungerar faktiskt jättebra och jag tycker överlag att han har blivit lugnare.
Men de där med att gå fler på promenaderna jobbar vi fortfarande på 🤔