Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1724 ggr
Turast
0

"Ovanliga" färger

Halloj!

Väldigt intressanta genetikartiklar i de två senaste Aussietidningarna! Där tog de bland annat upp "Dilution" och "Dilute blue merle". 

Marceline är ju blue merle men jag har upptäckt att hon har ljusa beigebruna fläckar över skulderbladen/manken och nacken där det "ska" vara grått. Även några prickar som ska vara svarta är leverbruna. Fick veta av uppfödaren att mamman också har så och att det kallas Dilute. Kom då ihåg att jag läst om det i tidningen och kikade upp det men att det på merle kallas "dilute blue merle". Lite häftigt tycker jag då jag först trodde att hon rullat sig i jord eller skit 😂

Nu kanske det inte är så speciellt eller ovanligt, men jag tyckte det var lite kul faktiskt! :) 

Så är det någon annan med en "ovanlig" färg på sin aussie? Eller kanske någon speciell teckning på hunden?  Visa gärna bild!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
0

Feng var ju med i tidningen som exempel på minimal merle. Jin har dilutefläckar. Jag ska sätta mig ner och kolla upp termerna för Kaijus färggrejor, haha… han har lite blandat.

Turast
0

#1 ja jag såg det! Kände faktiskt igen Feng och såg ju att de lånat fotot från dig :)

CayKantos
0

när det är merle eller svart och vit kallas det inte bara Blue merle och tan eller svart. vit och tan?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinDajSon
0

Jag förstår inte riktigt? :) Ska försöka förklara det jag tror du frågar om… Hunden har en grundfärg; svart, röd, blue merle, red merle. Har den vita tecken lägger man till "med vitt" eller "bi" (bicolour), har den tan lägger man till "med tan". En aussie kan vara enfärgad, tvåfärgad eller trefärgad med andra ord.

CayKantos
0

Ja, var inne och läsa lite på det och förstod jag missuppfattat vad ni skrev, haha :D

Men är det mycket vanligt med detta "Dilution" läste det inte blir accepterad i utställning, och hade tyckt det skulle va roligt att försöka med lite utställning när jag skaffar hund, och hen värkar passa det.

Instagram

Turast
0

#5 vad jag förstått är det inte lika vanligt i "utställnings-linjerna" som i de mer bruksiga/valliga linjerna. Man kan ha förstått fel :)

LinDajSon
1

Finns lite överallt och nedärvs starkt, men såklart vanligare i de linjer där annat än utseende prioriterats.

CayKantos
0

HM, well ville hellere ha en frisk hund än en "snygg" hund, så får väl utställa om det går :) Båda är lå bara tur ;)

Instagram

Ellen89
0

#7 Kan du satta en bild pa Feng? Dar man ser hennes farg battre? 🙂

LinDajSon
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en helkroppsbild på den lilla draken

Turast
0

#10 så häftig färg! Man tror ju att hon "bara" är svart vid första titten 😍

CayKantos
0

Så det är alltså dom små bruna fläckarna ved hals/munn och ben?

Instagram

Turast
0

Om du kollar på hennes ben så ser du att hon är merle :D Är så fascinerad av den där färgen! 😍

Sugar Mist
0

Ja mor min som såg Feng IRL första gången hon fick se henne trodd hon var svartvit, tog ett tag av diskuterande med henne för att hon skulle fatta att Feng är merle :)

-

Ellen89
0

#10 Vad vacker hon ar!

LinDajSon
1

Ja, många har ifrågasatt mig när Fengs färg kommit på tal. En erfaren (..) uppfödare trodde att hon var registerad som svartvit, att hon helt enkelt hade för lite merle för att räknas som sådan. Men merle handlar om genetik. Antingen är man det eller inte. Hur stora merlefälten är spelar ingen roll. Om hon så hade haft endast en grå tå hade hon fortfarande varit lika genetiskt mycket merle som Jin eller Kai. :)

Turast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Försökte få bilder på Marcelines "dilute"-fläckar men kameran gör inte färgen rättvis :o Mycket starkare färger på riktigt! 

(På andra bilden håller jag bara upp halsbandet mot huvudet så att man ser pälsen, stryper inte ;) för att undgå missförstånd!)