Fick ni följa era valpar?
Hade ni möjlighet att följa era valpar från det att dom föddes (kontakt med uppfödaren, via blogg eller fb eller likande?) eller kanske till och med följa tikens dräktighet? 😊 När fick ni komma och hälsa på valparna? Hur många gånger var ni där? När fick ni reda på vilken som var er/välja?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Japp. Var med vid parningarna, under dräktigheten, och var med valparna från dag 2. Jag hjälpte till på dagarna så jag var där flera dagar i veckan :) Det var min svärmor (är inte längre) och jag skulle ha en fodertik så jag erbjöd hjälp! Sen behövde hon jobba och i början jobbade hon halvdagar.
Jag hittade kullen när de var 5veckor gamla, så visste inte att de fanns innan dess ;) åkte och hälsade på bara dagen efter och då fanns bara Storm kvar, men hade förmodligen valt henne ändå tack vare hennes tuppkam och badring, haha.. Sen var vi inte där igen förrän det var dags att hämta hem henne, fick följa på fb tiden innan dess :)
Medarbetare på Vallhundar
Jag fick aldrig möjligheten att följa zukis kull varken under dräktigheten eller när dom väl fötts. Anledningen var att jag inte hittade kullen först dom var nio veckor gamla och då fanns det fyra tikar kvar, ett par spekulanter…Men jag var och hälsade på onsdagen, där dom blev nio veckor på måndagen (så nio veckor och två dagar) sen var det dags för veterinärvesiktning på torsdagen, och på fredagen fick hon komma hem :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Athos träffade jag som någon dag gammal valp, sen inget mer förrän vid hämt 9,5 veckor gammal. Fick veta vilken vi skulle få när de var typ 7 veckor och 5-6 dagar gamla. Jin var inte planerad men följde kullen via nätet, blev erbjuden fodervalp och hämtade honom osedd vid 8 veckor, då hade jag vetat vilken jag skulle få i ett par dagar tror jag. Feng var jag med från dag ett, hon var den första valp jag fick i handen när vi skulle kolla igenom valparna. Hon stack ut väldigt tidigt men det slutgiltiga beslutet togs vid runt 6,5 veckor tror jag, i samråd med uppfödare och valptestare - alla var överens om vilken valp jag skulle ha. Det var ungefär samma med Kaiju, de var någon vecka första gången jag hälsade på, var där ett par gånger och fick rätt tidigt en känsla för just honom. Men valet gjordes inte innan valptesterna, även där var även uppfödare och valptestare överens om vilken jag skulle ha.
Jag letade ju väldigt länge, bland många uppfödare och annonser innan jag hittade min pärla!
Men jag hälsade på dem 2 gånger när de var 5 veckor har jag för mig, sedan fick jag följa på fb och hade kontakt med uppfödaren! hälsade på igen vid 6-7 veckor? Och då blev det bestämt vilken valp som blev min! Man kan säga att jag och Uppfödaren vad rätt överens om vilken som var min! Men hon "plockade fram" de två som hon tyckte var mest anpassade (de mest galna 😂) för mig och så fick jag välja mellan dem. Jag valde den som var mest galen av de två, min lilla blå! Klickade med henne och har inte ångrat mig en sekund.
Hälsade på några dagar innan 8 veckor också och hämtade samma dag de fyllde 8 veckor 😍
Collien köpte jag som 4 månaders valp så honom hade jag inte följt alls :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.