Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 1467 ggr
Jetaime
0

Rätt 'användningsområde'.

Innan ni skaffade er/a hund/ar, skaffade ni hunden/individen/rasen särskilt för en specifik sak/gren/utbildning som ni skulle göra med den? Funkade det som ni tänkt er, eller har ni fått tänka om och göra något annat istället för att hunden var mer lämpad för något annat?

Kazince
0

Jag lyssnade för mycket på andra och skaffade kanske därför "fel" linjer för vad jag vill, skulle vilja ha mer motor och träningsintresse hos henne. Hon gör mest saker för att få godis och beröm, träningen i sig tycker hon inte är särskilt självbelönande. Agility och långpromenader i skogen är hennes livsmelodi, och gräva ner sig djupt i varenda gyttjepöl. Vi gör det hon är kul helt enkelt och sen får vi se om jag lyckas peppa igång intresse för annat senare i livet, jag har fått tänka om lite i dagsläget. Nu fokuserar vi bara på att ha kul ihop. :)

LinDajSon
0

Athos skulle bli min inkörsport till hundsporten. Vi testade allt möjligt så jao… I dag är han jakthund och gårdshund hos mina svärföräldrar. Långtidsutlånad. Jin skulle bli min tävlingshund, vi har absolut tävlat en del om än inte så mycket som vi borde… mest har det blivit valltävlingar. Han är en fantastiskt rolig och enkel hund att träna. Älskar arbete oavsett om det är lydnad, skogsarbete, agility eller annat. Älskar att vara till lags. Men fick mig att fastna för vallningen, sen var ser kört, har svårt att ta mig för annat när jag älskar vallningen så mycket… :P Feng skulle bara bli vallhund. Hon är framtagen specifikt för det syftet och jag är jättenöjd med henne hittills. Lär mig massor av att träna henne. Hon har ärvt Jins fantastiska arbersmotor i andra grenar också, älskar lydnad, testat alla bruksgrenar, gått agilitykurs… Hon är född med uthållighet, förighet, förmåga att helt koppla bort omgivning och störningar, som sin far. Kaiju är tänkt att bli allround/tävlingshund. Blir jätteglad om han visar sig vara en lämplig vallhund men han är inte framtagen specifikt för det syftet. Han är för ung för att något ska vara skrivet i sten men han är otroligt miljöstark, socialt trevlig, älskar att träna vad jag kan se i alla fall… vi har bara plinkat lite på grundfärdigheter i liten skala. :)

Jetaime
0

Zuki var tänkt att vara en aktiv tränings- och tävlings-kamrat och även stöd i vardagen :) tanken var att prova på allt möjligt och se vad som passade oss bäst. Och jag har nu världens bästa tränings- och tävlings-kamrat som ställer upp i vått och torrt, så ja definitivt!