Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 2048 ggr
e94h
0

Rätt ras för mig?

Hej ! Nu är det här antagligen inte den första tråden med denna titel, men jag vill så gärna ha era åsikter för just min situation! Jag funderar nämligen på att skaffa en aussie men har inte haft stor kontakt med rasen tidigare och vill därför höra med er alla om ni tror att den passar mig! 

Jag är en tjej på 21 år som pluggar. Mina dagar är ytterst sällan längre än mellan 10-12, och om de skulle vara det kan jag enkelt komma hem på lunchen i ungefär en timme och rasta vovven! Jag jobbar ibland men är aldrig borta längre än 4 timmar (men i början kommer jag självklart inte lämna valpen så länge). Jag räknar med att tillbringa minst 3 timmar per dag med aktiviteter, med både mental och psykisk stimulans. Har aldrig hållt på med agility men vill gärna testa och kan tänka mig att göra detta ca 1 gång i veckan (tex göra en heldag på en klubb varje lördag). Under resten av veckan kommer jag framför allt köra lydnad, promenader och lekar av olika slag. Jag bor för närvarande i en lägenhet, MEN har både skog och fält direkt utanför dörren! Åker många helger hem till mina föräldrar och då de bor på landet, precis vid mälaren, kommer det att vara paradiset för en hund med spring i benen. Jag har vuxit upp med en jaktlabrador men det här kommer bli min första egna hund. 

Mina två störta orosmål är 1) vallningsinstinkten. Jag kommer inte valla. Finns det linjer som inte avlas för vallnig? (missförstå mig inte nu, jag vill INTE ha en soffpotatis i en aussie-päls). 2) Har de så hög energinivå att de klättrar på väggarna om man en dag skulle vara sjuk och bara ta några kortare promenader? 

Och snälla, om ni tycker att rasen är helt fel för mig så säg det bara, ingen anledning att bli irriterade över att jag ens funderar över rasen. Jag ber er ju om hjälp eller hur? 

Tack på förhand!

apportbocken
1

Hej! Jag har inte så stor praktisk erfarenhet av aussies men jag kan försöka komma med några åsikter och synpunkter, sedan lämnar jag nog det mesta till de mer erfarna. Av vad jag har läst är aussien en mycket aktiv tas, och inte bara aktiv utan extremt aktiv. Det vet du säkert, men enligt min uppfattning är den aktiv på en annan nivå än t.ex finsk lapphund, sheltie och icke jaktavlad. Inget illa menat mot de raserna men de är vad jag vet olika jämfört med aussien. Har även läst att aussien är tuff och arbetsvillig, men envis och ganska självständig, även om den gillar att jobba med sin förare. Just de "hårda" egenskaperna gör att aussien inte passar för alla. Det är kanske bra att ha i bakhuvudet ändå när man funderar. Då du inte har möjlighet att valla med hunden tror jag att bruks kan vara något för er. Alltså godisspår på tomten i all ära men för aussien med mycket driv, motor och tänk kan det vara kul att ta upp det någon nivå, man måste inte tävla (även om det är bra då man behöver träna mycket) men du kan ju ändå prova på sök eller spår på en annan nivå än lek hemma, tror jag skulle vara bra! Angående om det finns ickevallinjer så finns det absolut det, du behöver nog inte oroa dig så mycket för att få en soffpotatis, de flesta aussies har ju rejäl motor, mer eller mindre. Sedan är det ju lite olika med mentalitet och egenskaper, tror vall/bruks i helhet har "bättre" mentalitet, då de fokuserar mer på det. De mer kunniga får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har uppfattat det så. Angående väggklättrandet kan jag inte så mycket. :) Lycka till med hundskaffandet oavsett vilken ras det blir och kul att du funderar på aussien, (det gör jag med, en rolig ras att lära sig mer om) kolla runt på olika hund-/aussiefördjupade fora, det är ett bra sätt att ta del av åsikter från olika människor. Tack så mycket!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

LinDajSon
3

Förutom att det är världens bästa ras - i rätt ägares händer -  så ska man ta en funderare på om man är beredd på 1. Att de kan vakta 2. Att de kan vara reserverade 3. Att de är företagsamma och inte alltid tar sig för saker man VILL att de ska ta sig för 4 Att de kan vara  blixtsnabba i handlingen och det är inte alltid huvudet hinner med. Aussien kan vara vad man brukar kalla "väldigt mycket hund". Aussien är inte en border collie light som folk ibland hävdar. De är som en border collie men med en twist…. typ. De är inte helt okomplicerade. De kräver en hel del av RÄTT sorts aktivering för att bli trevliga, behagliga hundar - men man ska inte överaktivera dem heller, definitivt inte med uppstressande aktiviteter. De behöver få jobba med huvudet, och med kroppen, men huvudet i första hand. De behöver dessutom en bra uppfostran och en rejäl!!! dos tålamod hos föraren under tiden de växer upp. Vuxna blir de i ungefär 3-årsåldern.

Många skaffar aussie och liknande raser och säger att de tänker ordna med aktivering osv så att det passar hunden. Men hm, jag tror det är bäst att man sätter sig ner och är ärlig mot sig själv gällande hur man VILL leva sitt liv, och väljer en ras som passar ens tänkta livsstil. Man ska inte anpassa sig efter hunden, det håller nog sällan i längden. Bättre att vara ärlig innan, än sätta sig i en situation man inte reder upp. Bra också att tänka på hur jobbsituationen kommer se ut i framtiden, om man är studerande. 

Eftersom du inte har någon vana av rasen så rekommenderar jag att du försöker träffa så många som möjigt, från olika uppfödare, och prata gärna med uppfödare också så att du får en bild av vad det innebär att ha en aussie. Och se till att träffa många aussies så att du får en uppfattning om hur de är - på riktigt. Läser man om dem (jättesmarta, intensiva arbetskamrater av bästa sort) och ser bilder (de är för vackra för sitt eget bästa) så är det nog lätt att trilla dit. Dock finns det mer i en aussie än arbetsförmåga och ett vackert yttre. Det är dessutom en väldigt ojämn ras; två individer från olika kennlar kan se ut och bete sig som två helt olika raser.