Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1016 ggr
Jetaime
2015-11-03 13:52
0

Reserverade?

Är era hundar reserverade mot andra människor? Isåfall, i vilka situationer, vilken typ av människor och hur beter dom sig?

LIMOUSIN
2015-11-05 10:21
0

Nej verkligen inte, min tjej är helt galen i andra människor, och djur. hon älskar alla! Både på gott och ont haha.. Hon är 9mån nu. :)

LIMOUSIN
2015-11-05 10:23
0

Glömde skriva om våran förra tik, som därimot var resarverad mot män, speciellt män över 40 av någon anledning.. Kunde även vara det mot andra som var för på. Kvinnor mellan 15-30 funkade hon med utan problem! :)

LinDajSon
2015-11-05 14:31
0

Japp. Reserverade som i "socialt trygga men bryr sig inte om folk". Feng var svårengagerad som valp, brydde sig inte om någon alls utom mig men i dag är hon mer tillgänglig. Jin och Kai är inte svårflörtade men klänger inte på allt och alla. Jättebekvämt tycker jag. Hade jag velat ha en flatte hade jag köpt en flatte.

Jetaime
2015-11-05 16:38
0

Som #3 beskriver om sina, bryr sig inte direkt om folk som hon inte känner. Sen lär hon såklart gärna känna nya människor. Så på ett alldeles lagom vis,

Denna kommentar har tagits bort.
LinDajSon
2015-11-05 19:03
0

Många gånger tror folk att reserverad är detsamma som skygg eller avvisande. Det stämmer inte, en socialt osäker hund är en socialt osäker hund och inget annat… däremot tror jag att alla hundar som har någon form av integritet och/eller signalkänslighet (vilket är vanligt och fullt normalt hos vallhundsraserna) kan reagera med undvikande eller avvisande gentemot specifika personer och/eller uppfatta någon särskild social situation eller form av hantering som obekväm - det betyder inte att det är något fel på hunden eller att den plötsligt är socialt osäker - om den i normala fall inte brukar reagera undvikande/avvisande. Många jagar upp sig när det där händer "helt ur det blå" (varför vill Fido inte att nya grannen ska klappa, när alla andra på gatan är helt ok?). Tvärtom skulle jag nog påstå att det är helt normalt och något man bör förvänta sig när man har en vallhundsras. Det vill säga, bli inte chockad om det händer, försök se situationen ur hundens perspektiv. De är inte maskiner, de är levande varelser, de har reaktioner och känslor de med. Så, det var bara det jag ville påpeka. :)

Turast
2015-11-07 20:20
0

Marceline ÄLSKAR människor! Några har hon visat "ovilja" att gå fram till men aldrig rädsla utan mer, neh du var inte så intressant! 

Jag ska försöka underhålla hennes människoälskande och hoppas att det håller i sig till vuxen ålder c:

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

MelliPirelli
2015-11-08 10:43
0

Inte översocial, inga problem med att okända kletar på henne och erbjuder någon klappar så tackar hon inte nej.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Fialialej
2015-11-08 16:29
0

Översocial med folk hon känner, men håller ett sundt avstånd till främlingar (om hon inte TROR att det är nån hon känner haha! Det har hänt att hon sett fel och blivit skitglad men sen upptäckt att det vart FEL person. och den minen är oslagbar. Typ som när småbarn rycker i fel "mammas" ben.. Så går det när man är lite för snabb ibland. ^^ )

Hon rusar inte fram till folk hon känner och hon kollar av hur jag bemöter människor innan hon är helt ok med dem och spänner av. 

Känns som hon har en sund inställning till folk.

"På natten är alla katter svarta"

Kazince
2015-11-10 16:43
0

Inte reserverad, snarare avvisande och nästan lite skygg. Morrar ibland och stryker sig undan, uppskattar inte att okända försöker klappa henne. Det var en kvinna som kom fram trots att jag sa ifrån, klappade rakt över huvudet varpå Tossa morrade, tanten ignorerade det och sedan blev hon biten. "Du har en farlig hund!" Nej, jag har en hund som är fruktansvärt osäker på andra människor och därför vore det trevligt om folk lät bli att röra henne när jag säger åt dem att INTE röra hunden. Suck.