Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 947 ggr
CayKantos
2015-11-21 11:12
0

Skall?

Har era hundar lätt till skall? Om dom har, är det i några speciella situationer? Vad har ni gjort för att träna bort onödigt skällande?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
2015-11-21 16:39
0

Min första aussie skällde främst i hundmöten och på människor, men det var ju orsakat av osäkerhet helt enkelt, annars pratade han mest.

Andra aussien hade lätt till skall i alla situationer, överslagshandlingar, frustration, uttråkad… Han älskade sin röst helt enkelt.

-

LinDajSon
2015-11-21 17:56
0

De skäller om det kommer någon, de skäller aldrig vid hundmöten eller liknande. Jin kan vara väldigt ljudlig när han blir glad, han sjunger. Athos kan idiotskälla, skitdrygt, har blivit värre sedan han flyttade… kommer undan med mycket ofog ;)

Jetaime
2015-11-21 20:36
0

Zuki skäller typ bara när hon vaktar, när det ringer på dörren eller så. Även ibland i träning (agility) när hon är riktigt taggad, men bara ett par skall (blir tokig på henne när hon gör det, hon är jätteofokuserad då ;))

Turast
2015-11-22 11:05
0

Marceline skäller ibland när Collien skäller 😂 men hon är inte jättemycket för att skälla… Istället har hon ett yl-morr som hon kör när hon är glad! Tex om man varit borta ngn timme och kommer tillbaka så kommer hon, viftandes med hela kroppen och yl-morrar på en 😍

Har ett klipp där hon gör så mot min pojkvän, dock yl-morrar vi lite också för att få henne att fortsätta då jag ville ha det på film xD 
https://instagram.com/p/9hHQEBkzsE/ 

här är en till när jag kom in i boxen i skolan c:
https://instagram.com/p/8KikXsEzh_/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

MelliPirelli
2015-11-22 19:39
0

När det kommer någon, frustration (typ om hon ser någon på håll hon tycker om man inte får komma fram till) och ibland av glädje! Hon är dock alltid i rörelse när hon skäller, ingen som bara står och dumskäller.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

CayKantos
2015-11-23 07:39
0

OK tack, har nämligen hört att vallhundar lätt börjar skälla när, som många av er säger, folk kommer eller passerar. Är mest rädd för att framtidiga aussie ska skälla för mycket då jag bor i lägenhet. Här ni några exempel på förebyggande av skall?

Instagram

Jetaime
2015-11-23 08:51
1

Vissa har såklart lättare till skall än andra, men det där med att dom inte ska skälla på allt och alla och alltid, anser jag är en uppfostringsgraj, man bestämmer själv var man tycker är okej och inte okej.

CayKantos
2015-11-23 09:24
0

Tack, men det är lite det jag frågar om 😉 Hur visar man vart det är okej och inte okej? Hälst i förebyggande syfte då jag inte vill tjata på hunden hela tiden.

Instagram

Turast
2015-11-23 09:51
1

Jag skulle ignorera skallen och belöna när den blir tyst. Eller säga ett brytkommando och direkt när den blir tyst så belöna.. 

Vissa säger att man ska lära in ett "skall"kommando och sen lära in "tyst".. försökte på min collie, hehe man kan säga att han aldrig slutade skälla ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2015-11-23 19:31
2

Jag brukar avleda, tex säga till henne att komma, eller gå och lägga sig i sängen och belöna när hon gör 'rätt'. Eller om hon typ 'muffar' till så bara kollar jag på henne och säger liksom lite sådär 'ärligt talat' 'neeheej 'sluta', typ lite sådär fjantigt på 'vårt språk'. Haha.

CayKantos
2015-11-23 20:00
0

Ok tack :)

Instagram

Fialialej
2015-11-24 12:04
1

Alva skällde för allting heeeela tiden förut. 

Jag har gjort ALLT tror jag för att hon ska sluta skälla; Time out, ignorera, blivit förbannad, gett annan uppgift, lärt in skall/tyst-kommando  mm.
Viktigast är att se till att hon är lugn och avslappnad i huvudet och kroppen, och det åstadkommer man genom lagom och jämn aktiveringsnivå. Miljö och passivitetsträning har varit viktigt. Och att ge det tid.

(obs att hon är omplacering och var helt kaos när jag fick henne)

"På natten är alla katter svarta"

CayKantos
2015-11-24 12:27
0

Tack! Har det blivit bättre nu då? :)

Instagram

Kazince
2015-11-27 09:50
0

Tossa skäller på hundar, människor, när hon är osäker på något, när hon vaktar och när hon blir glad. Det mesta sitter i osäkerhet som verkar finnas i linbjerna då även brorsan och nån annan verkar vara osäker vid hundmötem och sådant. Annars är hon väldigt tyst, vid lek och sådant.