Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1032 ggr
Leviosa
0

Att skaffa en andra hund

*Undanbeder negativa eller nedlåtande kommentarer, jag vet vad jag pratar om men vill ha råd/tankar/berättelser från erfarenhet/osv*

Jag är 19 år, flyttade nyligen till en lägenhet i Örebro med min kille och min jaktblandis-hund som jag ägt i 9 månader. Min absoluta drömhund är en merle-färgad australian shepherd och har velat ha en sååå länge. Ni vet det där valpsuget man kan få ibland? Ett riktigt ordentligt sånt har jag!

Igår tittade jag runt på aussieuppfödare runt om där vi bor och fann en som nyligen fått valpar. Jag är SÅ sugen på att skaffa en, men jag undrar om jag kommer att ångra mig i längden? Hundvakter kan jag inte riktigt se stora problem med att skaffa om tillfälle kommer att jag behöver en, inte ens om jag skulle ha två hundar. Det som hindrar mig allra mest är att vi planerar flytta utomlands inom en framtid (om jag inte kommer in på universitet). Hunden/arna ska ju absolut givetvis med. Jag har sagt från början att om jag inte åker någonstans utan hunden.

Finns någon här som been there, done that? Som kanske kan hjälpa mig stå stadigare på besluten jag får välja mellan? Personligen är jag redo för valp, hunden jag har nu är världens goaste, min kille pluggar men är hemma 90% av all tid och jag har nyligen fått ett stadigare jobb som kommer ge mig en bra inkomst. Allt det är klart, det är snarare framtiden jag funderar på.

Hoppas jag får många svar! Mvh. 🌺

Jetaime
2

Kommer det finnas samma tid och möjlighet att träna hund och vara med hundarna även om du/ni flyttar? Nu vet jag iofs inte vad tanken är utomlands. Man kan absolut ha två unghundar samtidigt även om det kan bli väldigt mycket. Och det är ganska stor skillnad på en labbe och en aussie. Men jag tänker mest vad du har för planer med hunden, eftersom du inte skrivit något.mer än att du verkligen vill ha en merle-färgad aussie..

Leviosa
0

Planen är ju att träna agility och mycket trix. Jag vill ha en energisk hund som är med på noterna och tycker om att leka. Nu var kanske jag lite otydlig, hon jag har nu är wachtel /svensk älghund (därför brukar jag säga just jaktblandis, vet inte om det kanske är inkorrekt?) och vi är väldigt aktiva, men hon tröttnar ganska fort  och är inte lika framåt som jag skulle önska. Så "planen" finns ju där, och jag tror att en liten parvel som Dez kan få lära känna utan och innan kan kicka igång henne lite också. Hon tycker om att leka, men inte med någon som hon inte känner utan och innan. Det är först nu som hon "litar" på mig tillräckligt mycket för att kunna leka och kampa med mig ordentligt.

Leviosa
0

Jag förstår att dett kan låta lite oseriöst att inte motivera varför drömrasen är just en aussie. Det var inte riktigt meningen. :)

Jag vet ju vad det är för ras lixom, så jag hade inte varit ute efter en aussie ifall jag inte var redo för en riktigt aktiv hund. 🙂

Jetaime
0

Ursäkta, läste fel. Läste jakt-labbe isf blandis!

LinDajSon
2

SKulle säga att det kanske inte är helt fel att vänta lite, landa i livet, få utildning, flyttprojekt och diverse sådant avklarat förs kanske. Då hinner du sätta dig in i linjer osv, att ta första bästa (närmsta) uppfödare med tillgängliga valpar "just nu" kanske är något du ångrar om det inte slutar med att du får den sorts aussie du har tänkt dig. De är så väldigt olika beroende på linjer osv… :)

Leviosa
0

#5 Det har du nog rätt i, fick en såndär galen impulsgrej nu bara, haha..
Jag vet nog egentligen att det inte är rätt läge nu, men min kille är lite mer open-minded nu och kan diskutera saken. Tidigare kom det inte på fråga. 😃 Jag tycker dock att det ändå är okej situation på det sättet att det i princip alltid är någon av oss som är hemma här, och att det kan vara bra att ta tillfälle i akt och köpa valp. Det bästa är ju att någon kan vara med 24 timmar om dygnet den första tiden och jag vet inte hur lätt det kommer vara att "pull off" om ett par år.

Men att jag känner mig tveksam är nog en tillräcklig varningsflagga som säger att jag borde sätta mig ner i båten, så att säga. haha. Tack för svar endå. Tar dock gärna emot historier/diskussioner osv om det är någon som har någonting att invända. :)

Alexandra-S
0

Jag har fyra hundar och dom två yngsta köpte vi med några månaders mellanrum - jag ville ha en arbetande hund och sambon ville ha en till jakthund. Tiden passade bra då jag var sjukskriven och vi visste att jag skulle vara det i flera månader framåt så tiden fanns, trots att det var otroligt jobbigt att vi skaffade en till valp när den första börjat bli behaglig och rumsren. Men det gick bra ändå! Att tillfället inte är det optimala gör inte alltid något. Har man tid, engagemang och pengar för en till hund anser jag inte att man ska vänta "bara för att vänta".

Det jag reagerar på i din text är att du skriver att det är först nyligen som din nuvarande hund börjat lita på dig.. Ni kanske behöver lite mer tid för er själva innan ni tar hem en till hund? 
Och angående flytten så kan ni väl lika gärna ta med er två hundar som en, men det vore självklart lättast att vänta tills ni vet om du kommit in på universitetet och köpa en till hund efter ni flyttat?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

LIMOUSIN
0
Leviosa
0

#7 Tack för ditt svar! Jag har också tänkt att vi lika gärna kan ta med två hundar i flytten om vi ändå ska ha med en.. :) Jag har tänkt tanken att Om jag kommer in på universitet så skaffar vi en till,  men jag känner också att om vi i framtiden känner att vi har fritt framåt så skaffar vi en till.

Men din kommentar var upplyftande, det kändes ganska mörkt ut på hundskaffarfronten men när du säger att tillfället inte alltid måste vara perfekt, och att det går bara man har ekonomin, tiden osv. så känner jag lite lättnad. :) Tack! Kan tillägga att vi fortfarande går i små hundskaffartankar, men att vi nog inte gör det aktuellt riktigt ännu. :)

EpicQiwi
0

Vi har tre vovvar här hemma…en flatte/golden och två bc-blandisar.

Vi vill ha en fjärde som kommer att bli en aussie. Hade tidigare 4 hundar (en husky) så här är väldigt tomt hemma och vi vet vad vi ger oss in på.

Om ca ett år så kommer vi att flytta till gård (bor i hus nu), men kommer att skaffa valpen redan till våren/sommaren om vi hittar en uppfödare. Jag är sjukskriven en längre tid och därför är det bättre att passa på nu.

Jag tycker att om din andra hund är stabil och allt klaffar så finns det ingen anledning till att vänta. Men allt ska som sagt kännas rätt och inte göras som impuls ;)

Leviosa
0

#10 Det gäller ju att passa på litegrann! Inte alltid man har tid för en valp :) Men absolut, jag kikar lite och kommer det upp någonting intressant så kanske det kan bli något!

Leviosa
0

Åh, nu håller jag på och avlider igen! En uppfödare inte allt för långt bort fick red merle aussievalpar här om dagen. Är inte det ödet?! 😉

Nej men, en tanke till :)  "Inköpspriset" är ju oftast en ganska saftig summa! är det bara för mig det kommer att vara lite svårt att få ihop till? Jag brukar få några tusingar över när räkningar, hyra, mat och allt är betalt så jag kan påpeka att månadskostnaderna tror jag inte kommer äta upp mig direkt (innan någon påpekar det 😊) men sådär 12 000 är ju inte nåt man går runt med i bakfickan direkt 🙂

Ellen89
0

Om du har tid, pengar och lust so why not? Vi ska ha en Aussie valp sent nasta ar eller tidigt 2017. Lycka till!

EpicQiwi
0

Absolut, får man passa på när tiden finns =) Så länge man känner att man har råd med kostnaderna i månaden och om vovven skulle bli sjuk eller liknande.

Jag känner med dig att det är en stor summa att lägga ut på en lång. Man får spara så gott det går. Jag är själv som sagt sjukskriven men maken jobbar.

Jag har ju sparat sen ett tag tillbaka, ha en burk där du kan lägga alla mynt i…det blir snabbt pengar ;) Sen kan du u se över vad du handlar. Som t.ex om du är sugen på en läsk/energidricka eller nått annat, tänk då efter om du ska köpa det eller ta dem 20:- och lägga ner i burken istället. Om ni har pant så spara alla dem pengarna i burken också.

Vet hur svårt det är. Hittade själv en uppfödare som hade en valp som jag blev förtjust i, men måste vänta ett halvår till iaf.

Leviosa
0

Att spara undan pengar man egentligen tänkt spendera på onödigt är ett jättebra tips! Man glömmer lätt hur mycket pengar man lägger på sånt som man absolut inte behöver. :) Om jag lyckas få med min kille/"inofficiella sambo" på att köpa tillsammans så blir det ju billigare redan där också. 😉 Han verkar lite sugen på att vara delägare, men han förnekar det lite. 😃