Apporteringstips
Har länge försökt lära in apportering för att så småningom kunna starta lydnadsklass 1, då jag känner att detta är det enda som håller oss tillbaka. Har försökt allt (känns det som åtminstone) men ingenting funkar. Hon kan gripa apporten, dvs sätter tänderna mot den men släpper sen direkt. Oavsett hur länge jag väntar eller försöker träna vidare kommer vi inte längre. Försökte leka igång ett intresse och det funkar, då kan hon bära den hur länge som helst, men så fort jag ger kommando är det inte lek längre och då släpper hon direkt igen. Så ja.. Någon som har något bra tips på hur man kan lära in apportering? Alla tips är välkomna!
Medarbetare på Vallhundar
Köp en "avlång tennisboll" istället för att träna in med en riktig apport. När momentet sitter kan du byta till apporten. Dela upp momentet i smådelar. Tre stora som består av minst tio småsteg var; Gripa, hålla, avlämna är de tredan storka. Gripandet ska vara aktivt och positivt. Hållande ska vara fast och även det aktivt. Avlämnandet tränar man in separat med nos mot handflata som första steg. Sätt dig ner och skriv upp vilka olika delar du ska träna och hur, vilka småsteg. Om något inte fungerar har du för stort hopp mellan kriterierna, för dålig belöning eller för glest mellan belöningarna, för dålig timing… något av dem eller flera samtidigt. Det gäller att utvärdera sin egen insats aktivt. Och inte göra misstaget att försöka lära in hela det färdiga momentet i ett enda steg, visst kan man lyckas men har det börjat strula så är det bättre att göra det grundligare. Apporteringen är ett typiskt strulmoment. :) Ibland hjälper det mycket att ta en paus i träningen… särskilt om man tänkt byta taktik.
Och glöm inte; korta pass! Samt att varje ministeg ska sitta innan du går vidare. När de tre delarna sitter bra var för sig sen, så kan du koppla ihop dem. Men inte innan. :)
Ja, vi har frågat många om hjälp om detta men vi är ju uppenbarligen inte de enda med problem just här… Det är så som du skriver som vi började träna, men kände inte att hon hade något intresse alls och att det inte funkade därför. Nu började jag dock med själva apporten direkt, kanske går lättare med något annat i början, ska testa det! Det jag tycker är svårast är hur man tränar in alla tre olika moment för sig när de alla är så ihopsvetsade, haha? För att träna hållandet behöver dom ju både gripa och släppa menar jag, sen kan man ju alltid finslipa såklart. Men känns svårt att dela upp det, kanske är därför det ställer till det för mig? Känner hur som helst att vårt huvudproblem att att hon tycker det är tråkigt. Apportera leksaker kan hon däremot göra hur länge som helst så jag vet ju att hon kan, haha.. :)
Jag har haft problemet själv (med en hund som gått från att avsky apporten till att ha det som favoritmoment) och jag har coachat några ekipage som haft samma problem… tycker det är skitkul moment just för att det "ofta" ger en utmaning… ;) Jag kan försöka skriva ner och filma de olika delarna om du vill så att det blir tydligare med alla olika steg och upplägget. Har två färdiga hundar, en påbörjad och en helt grön så jag kan nog täcka hela spektrat på ett par dagar :P
#4 Om du vill och orkar så hade du jättegärna fått göra det!! Känner ganska stor hopplöshet just med apportering som sagt och alla jag tränar med här omkring har inga direkta tips heller tyvärr. Men det hade varit väldigt uppskattat av oss!! :)
Ok, ska leta fram kameran ur flyttkartongerna bara. :)
#6 Tack!! :)