Vinterklädsel
Brukar inte klä på dem för kylans skull så länge det är normalkallt, bara om vi ska träna med stillapauser men i dag hade jag faktiskt tröja på Feng en stund i början av promenaden. Uppvärmningsdelen. Sen finns det ju "lite extra kallt"… Athos och Jin har fått köldkramp när det varit 30-35 minus, men ungdomarna röjer som vanligt. Kai kissade som en tik när det var som kallast men ingen köldkramp. Feng vill helst bo ute oavsett temperatur. Jag har letat fram fleecetäcken till gubbarna utifall att temperaturen dyker igen, Jin har ingen vinterpäls alls än så länge och Athos är äldst så de kan nog uppskatta täcken.
Zuki har aldrig kläder på när vi är ute på promenad eller för kylans skull, men hon har täcke när vi tränar, i pauserna och ibland när det är väntan i bilen osv :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tossa skulle också helst bo ute hur kallt det än är, helst i en snögrotta. Däremot gör lederna ont på henne och hon blir halt och stel, därav täcket. Annars hade hon inte haft täcke förutom vid särskilda tillfällen där hon ska hållas varm. :)
I år har jag faktiskt inte haft täcke på Storm på bara promenader, förra året hade jag det men då var hon bara dryga halvåret.. Annars säger jag som #2, och då är det fleecetäcke alt ett lite ulligare täcke beroende på vad som passar bäst för stunden :)
Medarbetare på Vallhundar
Storm på träningen i onsdags! Om bilden vill hänga med, brukar inte vilja det från mobilen..
Medarbetare på Vallhundar
Varken Opsis eller Flynn hade täcken, de hade tjock och varm päls :)
-
#6 Nu när det inte är så kallt (bara runt -13) så har inte Tossa täcke. Men när det börjar närma sig -18/19 får hon ont i lederna och börjar halta. Hon har endast täcke och tasskydd pga ledproblem. Annars hade hon fått gått utan hela tiden! :)
Täcke vid träning, upp/nedvärmning och pauser är bra om man vill spara på hundarna och undvika skador som kan komma vid ansträngning av kalla muskler, för snabb avkylning är heller inte bra. Ska man bara promenera och låta hundarna springa lösa så räcker det nog om man börjar med att ha dem kopplade under uppvärmningen istället för täcke, så kan de härja bäst de vill sen… och så kan man koppla dem en stund när man går hemåt så värmer de av. Jag kan inte påstå att jag är särskilt duktig på den vardagsupp/avvärmningen men… för kännedom haha. :P Men jag försöker tänka på sånt vid träning. Stretching osv också i viss mån. Vallning är slitsamt och innebär många snabba starter, stopp, svängar och så många pauser i stillavarande. Agility är en liknande gren, fysiskt. Kul om hundarna håller länge. :)
#8 Precis, fast jag är petnoga med uppvärmning och avvärmning, haha. Stretching och massage också, något positivt med att ha en sjuk hund. Kommer automatisk vara noggrann när nästa hund kommer in i livet eftersom det är så viktigt med Tossa. ;)
När det ligger runt -15 får hon ha täcke eftersom hon inte fått någon vinterpäls. Tidigare vintrar har hon klarat sig från köldkramp men i år är hon besvärad så skorna åker på när det är runt -10. Tanten blir ju 11 år om 2 månader så är väldigt noga med att inte låta henne bli kall för muskler och ledernas skull.
Terven går utan täcke, närmar det sig -20 kan jag slänga på ett om jag vet att vi kommer bli stillastående ett tag. Skor vill han ha så fort det kryper ner mot -8.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#10 Skor har jag funderat att ha speciellt på långspromenader. Navi stannar upp och lyfter tassarna och slickar som tusan. Är de skorna bra? :)
@adventuresofnavi | instagram
#12 Jag är väldigt nöjd med dom🙂
Sabina
www.anibaz.blogg.se