Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 850 ggr
Jetaime
0

Kloklippning

Hur gör ni när ni klipper klorna på era hundar? Stående, liggande, sittande? Vad tycker dom om att få klorna klippta? Hur ofta brukar ni behöva klippa?

Jetaime
0

Zuki HATAR det. Förr gick hon och gömde sig under min säng så fort klotången kom fram, men vi har jobbat hårt på det. Nu blir hon bara jätteynklig och fjantig men kommer iallafall. Sen ligger/står hon gärna och rycker med tassarna och gnäller till när man klipper.. Men efteråt blir hon jätteglad, och har glömt det direkt. Nu har vi kört ganska intensivt med kloklippningen för att få in bättre vana och kollat genom alla tassarna och klippt ca 1 gång i veckan (oftast antingen bara pyttelite eller bara för att).

Sugar Mist
0

Klippte båda liggandes i knäet, Flynn avskydde det men i slutet tyckte han det var mysigt för man fick gos och godis efter varje klo :)

-

LinDajSon
0

Athos var ett rent helvete när han var liten. Vi fick vara två, tills en dag då jag försökte själv och efter det gick det inte alls. Jag la säkert ett halvår med träning och ändrad taktik på att fixa problemet. I dag är han lättast att klippa. Jin klippte jag när han sov som valp. I dag klipper jag honom vaken ;) och även om han inte direkt uppskattar det så är det bara att klippa. Feng får ligga på rygg i mitt knä när jag sitter på en stol eller i soffan. Gjort så sedan hon var valp. Hon hatar tvång/fasthållning o dyl men ser inte kloklippningen som tvång och man behöver heller inte tjurhålla, hon tar ingen större notis om det men kan bli lite otålig på att få sitt godis. Kai märker knappt att jag klipper men är dålig på att vara stilla haha…

Stormvindh
0

Klipper också klorna med Storm på rygg i mitt knä. Inte världens roligaste grej enligt henne men det är bara när hon ligger så som jag kan få henne stilla. Annars springer hon bara iväg, haha.

Medarbetare på Vallhundar

Turast
0

Lägger på sidan på en filt och klipper, tycker man kommer åt bäst då och så kan jag ha en fokuspunkt framför hunden (en hög med godis som den får lite av varannan/var tredje klo som klipps) :) 

Gör så på både aussien och collien

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

reverse
1

Det är lite vilket som här, liggande eller stående. Jag föredrar stående på trimbordet, för dels kan jag ha något bättre arbetsställning, men generellt tycker jag att jag ser bäst vad jag gör när jag kan hålla tassarna lite som hovslagaren med hästar liksom. 😛 Jag är väldigt petig när jag klipper klorna, skivar lite i taget från olika håll och kanter tills jag fått bort allt som går och är nöjd med formen, sedan använder jag kloslipen (motordriven) för det sista. Loke bryr sig inte om vilket och inte heller om han ligger eller står. Han (bland andra) fick vara demohund för omkring något år sedan när jag ville uppmuntra folk att komma med sina valpar till trimmet för att börja hanteringsträna tidigt och gjorde en liten video till Facebook-sidan: https://www.facebook.com/palsklingar/videos/vb.543233005693982/970688692948409/?type=2&theater (framåt mitten är Loke) Det är många som lämnar in hundar för kloklipp (och pälsvård förstås) och de går knappt att ta i utan att de hugger omkring sig och ägarna inbillar sig ofta att det skulle vara normen och något man bara ska leva med…

När Loke var liten använde jag mycket belöning under kloklippningarna och tog kanske någon tass i taget, men nu kör jag på och behöver inte lägga till några belöningar. Tycker om det vet jag inte om jag skulle säga, men han förhåller sig åtminstone tämligen neutral. 😛 En gång i veckan klipper jag klorna på hundarna. Lilla dvärgpudelflickan lägger jag på rygg i knät bara, det är enklast. Samma där, först klotång, sedan kloslip.

//Lina

LinDajSon
0

Jag kanske ska tillägga att jag inte klippt klorna mer än ett par gånger om året eftersom de sliter ner dem själva men de senaste månaderna har det varit lägre aktivitet pga stundande flytt och efter flytten har vi haft snö och is konstant vilket inte sliter ner klorna särskilt mycket alls. Enda nackdelen med att flytta norrut. ;) Nu har jag med andra ord klippt alla hundarna regelbundet, varannan vecka ungefär, sedan november. Valpen har jag förstås fått klippa oftare än de andra under förra året eftersom han var för liten för att få den promenadmängd de andra fått och därmed inte slitit ned klorna naturligt. :)

Fialialej
0

#7 vilket imponerande bevis på att hundarna får mycket motion! Säkert få hundar förunnat att få aktivering i den mängden.

"På natten är alla katter svarta"

Kazince
0

Tossa ligger i en stol så klipper jag, hon tycker det är helt okej. Kan klippa utan problem, hon pussas och får godis. :)