Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 936 ggr
CayKantos
0

Vad gör ni med era hundar?

Ja, som rubriken låter, vad gör ni med era hundar? Alltså vad tränar/tävlar ni? Hur ofta? Vad är ambitionerna?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinDajSon
0

Vallar. Jag har tävlat en del med den första jag tränade upp, Jin. Lillan har jag aldrig tävlat. Jag vallar inte för att tävla. Jag vallar för att jag älskar det över allt annat och för att jag ska ha en produktionsbesättning får så småningom och behöver arbetskraft till det. Hundarna var underlättat massor även hittills med våran lilla hobbybesättning. Sen har jag kört allt möjligt under åren. Innan jag började valla var det mest lydnad men även agility, rally, bruks och viltspår. Jag kör fortfarande sådant när andan faller på. Förutom vallningen har det inte blivit mycket tävlat. Jin har några officiella och inoff agilitystarter och har varit klubbmästare i lydnad, distriktslagtvåa lydnad, pallplaceringar km och dm rally… Det är synd att jag inte är tävlingstokig eller lydnadsnörd i alla fall. Jin hade älskat det. Jag kör några veckor om året, sen tröttnar jag. Hade behövt ett träningsgäng… eller kontinuerligt kursande.

Jetaime
1

#1 Synd du inte bor närmre, vi har en jättebra träningsgrupp i agility :) vi brukar ha väldigt roligt och hjälpas åt!

CayKantos
0

#2 Du tränar i malmös brukshundsklubb inte sannt?

Instagram

Jetaime
0

#3 Trelleborg BK :)

CayKantos
0

#4 Jahaa, trodde du bodde i malmö :P

Instagram

LinDajSon
0

#2 Låter helmysigt. Jag hoppas på att hitta folk att träna med dit vi flyttat nu. Snubblat på en tjej på en djuraffär som var intresserad av att träna lydnad till sommaren. Kanske kan hitta något folk på klubben också (men just nu är väl alla i dvala… halvmeter snö och ingen inomhushall).

TrasselTroll
0

Tränar agility, rally samt bruks (spår).

Ambitionen är för tillfället att starta ett par tävlingar i det vi tränar.

Jetaime
0

Vi tränar och tävlar aktivt i agility (uppflyttade till klass 2 i både hopp och agility, och har en pinne i agility2).

Förutom det har vi även tränat (egentligen mest tävlat) rallylydnad, där vi är uppflyttade i avanceradklassen, men inte startat än. Vi har kört ganska mycket högerhandling nu under vintern, och kört lite övningar ute på promenader.

Sen tränar vi lydnad med som mål att kunna starta i klass 1 i år.

Sen har vi provat på lite allt möjligt och kör i perioder också spår, sök/uppletande, drag (hoppas på att kunna komma igång mer seriöst i år när jag är frisk igen!) och vallning (som jag önskar att vi kunnat hålla på med lite mer regelbundet än vi haft möjlighet till so far).

Sen hjälper Zuki till mycket i vardagen och "assisterar" med olika saker och gör en massa fjantiga och roliga trick och "dogparcour".

CayKantos
0

#8 Får man fråga hur mycket alla dom tävlingar och kursar du tar typ kostar? Vill ju gärna hålla på en massa med framtidiga hund men är osäker på hur mycket jag kan hålla på :/

Instagram

Jetaime
1

#9 Alldeles för mycket, haha!

Förra året gick jag väl bara rallylydnadskurs nybörjare. 990:- åtta tillfällen. Sen har vi träningsgrupper i agility (1 gång i veckan mars-juni, augusti-december 300:-/termin, vinterträning i ridhus december-mars 600:-) och lydnad (500:-/termin ca 10 tillfällen på våren och 10 på hösten). Men sen tränar jag mycket själv också eller tillsammans med andra förutom kurserna och träningarna.

Tävlingarna kostar såklart en del, både med bensinen för att ta sig och startavgifterna. Vill nog inte riktigt veta vad jag lagt på alla mina agilitystarter, och rallylydnadstävlingar, träningar, läger osv. under förra året 😃