Viktvariation
Jag tycker att Aussies verkar variera otroligt i vikt, oberoende av hur höga de är i mankhöjden. Det får mig att undra om de är olika i benstomme, muskelatur eller om det helt enkelt är hullet. Finns de som är 46 cm och väger 20 kg, och de som är 54 cm och väger 16 kg… Alla utan att vara uppenbart tjocka eller smala.
Vad ska en välmusklad 1-årig Aussie som är 49 cm i mankhöjd egentligen väga?
Tinja är 1 år, 49 cm i mankhöjd och väger 19 kg.
Jag kan känna hennes revben om jag stryker handen längs sidan på henne, hon har midja, är alltså varken smal eller mullig. Hon springer mycket i skog, leker med hundar, vi kör dog parkour, allmänna balansövningar, sitter fint.. Jag skulle säga att hon har rätt bra muskler för sin ålder. Hon har enligt senaste utställningsdomaren bra benstomme och tillräcklig kropp för sin ålder. I samma veva sa han även att hon fortfarande var en lätt och tunn tik… Man blir ju lite förvirrad, då hon verkar vara åt det tyngre hållet?
Sitter mest och funderar, det är väl väldigt svårt att säga gissar jag.. Nu är HD och ED-röntgen bokad den 2:a Juni, så då kommer jag be dem att väga och mäta henne, då de antagligen gör båda bättre än jag.
Jag är väldigt mån om henne och vill ju att hon inte ska vara överviktig, även om hon enligt mitt öga inte är det. Det vore ju elakt av mig att omedvetet ha henne överviktig när vi ska börja köra Agility.. Ska fråga veterinären i Juni också vad de tycker om hennes hull och muskelatur.
Beror helt på benstomme, muskler och proportioner :)
Hade två typer som var ungefär lika stora, men de såg helt olika ut i kroppen, tror den andra hannen vägde något kilo mindre än den grövre hannen.

-
Varierar väldigt mycket! Zuki är ganska liten. Minns inte vad hon vägde vid ett års ålder, 12-13 kg kanske. Nu (3,5 år) ligger hon på 14,5kg. Hon är 46cm hög. Liten men proportionerlig :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Få människor verkar förstå när deras hundar är överviktiga. Spelar ingen roll vilken ras de har. Veterinärer är förvånansvärt dåliga de med eller så är de försiktiga för att inte stöta sig med ägarna. Utställningsdomare gör tydligen sällan avdrag föe övervikt, snarare tvärtom vilket verkar ha gett folk någon form av svårighet att skilja på massa, benstomme och hull. Träffade för ett tag sedan en människa vars hund var fet. Inte lite extra hull utan FET. Enligt veterinären "var hunden fin men skulle kanske kunna tappa 100-200 gram". Vi snackar en hund med 3-4 KILO övervikt. Den skulle vägt ca 12 men väger 16. Jag stöter på det här heeela tiden. Hela. Tiden. Strunta i vikten och känn på hundarna. Min tik som alla kallar liten och nätt väger välmusklad lika mycket som utställningshundar med samma mankhöjd. Blivit ifrågasatt många gånger för folk gissar på 13-14 kilo (väger 18,5 fullmusklad och 1-1,5 mindre omusklad). Muskler väger mer än fett.. Men ibland är folk som sagt lite blinda så vill man veta sanningen om en hund (…med mycket päls där det inte syns) så får man helt enkelt klämma lite på dem. Och jag har klämt på många aussies under åren…. 😊Man lär sig mycket av att klämma igenom.
Vi hade en aussie inne i butiken för några veckor sen och ägaren skulle väga sin hund. 2årig hane, stor och kraftig med mycket päls. Hon tar upp honom på vågen som visar 31,6kg och ägaren bara "pjuuuh! dom FÅR ju faktiskt väga upp till 32kg!!"
Jag fick känna på hunden och den var verkligen riktigt TJOCK! Skulle lätt kunnat väga runt 25kg istället..
Dumt att haka upp sig för mycket på vikten tycker jag, känna på hunden istället :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag får höra att Tossa är liten och nätt, hon är 54cm hög och väger 19kg. Får höra att hon måste upp i vikt (som folk baserat på bilder där hon inte ens ser smal ut?). Hon är i fint hull, jämnt musklad, i god kondition och jag tänker då INTE ha extravikt i form av fett på min hund. Vet av en 7 månaders hane på strax över 50cm som väger 27 kg. Helt absurt! Tror faktiskt inte att det endast är muskler då, hunden är nog aningen fet.
#5 Det värsta är när folk pratar om sina sådana 7-månaders som väger 25+ och så vidare som om det vore något att vara stolt över… "jag har en så stor och maffig hund"… men det finns ingen 7-månaders aussie som väger 27 utan att vara fet. Inte en chans. Att ha en överviktig hund som fortfarande växer är ingen bra idé så jag blir alltid lite illa berörd. Fast jag tycker det är lika hemskt när andra rader hålls feta. Hur många överviktiga unga labbar och golden har man inte stött på under åren… "de SKA vara lite rundare än andra raser". 😨
Det värsta är ju argumenten för feta Labbar. "Fettet hjälper dem att flyta" "Det hjälper dem att hålla värmen", det finns så urbota idiotiska argument för att hålla sin hund fet. Om en Labrador inte kan flyta utan att vara överviktig är det något fel på den! Och det är den väldigt speciella, omsorgsfullt framavlade oljiga dubbellagrade pälsen som håller dem varma, inte deras förmåga att lagra fett..
Nä, jag ska nog helt enkelt gå på det jag brukar göra, alltså hur hon ser ut och känns. Just nu är hon liite flabbig, men det är nog för att hon knappt fick motionera förra veckan, bara koppelpromenader innan utställningen, men lika mycket mat… Om en vecka är hon nog i fin form igen :)
#7 Eller hur! Jag tycker det är så lustigt att det alltid är ägarna till utställningsvarianten av en ras som kommer med de bästa arbetsegenskapsrelaterade förklaringarna till varför just den rasen ska vara fet, jättepälsad, grov osv…. exemplet du drog med labbar och hur fettet skulle hjälpa dem i arbetet är ett fenomenalt exempel. Hur många feta jaktlabbar ser man? De högst jaktmeriterad/praktiskt jagande hundarna, är de feta? Nej. Konstigt att de gör sitt jobb bättre. Någon måste ha glömt tala om för dem att de inte kan. Jag antar att jag inte behöver förklara hur jag känner när folk som aldrig satt sin fot i en fårhage eller ett kostall förklarar för mig vilken exteriör en vallhund ska ha och varför.. jag tycker att det är inressant att höra förklaringarna till att de ska vara grövre, mer välpälsade med teddybjörnsliknande skallar med markanta stop. Och just ja, ett fantastiskt steg och skarpa vinklar både fram och bak. För att inte tala om ett lugnt behagligt temperament utan reaktioner på något.
Eller hur, ett under att vår Labbe inte sjunker som en sten, med tanke på att han är vältränad och "spinkig", som andra Labbeägare skulle säga.. Vår förra Labbe, Milla, hennes uppfödare anklagade mor min för att ha svultit hunden! Milla blev nästan 15 år, jämfört med hennes "fina" (feta) syskon som kanske blev 10…
Jo, det är ju väldigt sorgligt att de avlar fram Aussies som inte kan arbeta ordentligt.. Även om de inte ska vara vallhundar så är det ju oerhört bra för dem att fortfarande ha den exteriören. Har sett utställningslinjer av Aussie försöka ta sig runt en Agilitybana, och de ser ut som fluffiga gunghästar, för att ryggen blivit så kort på dem, vinklarna så skarpa och huvudet så tungt. De kan inte röra på sig ordentligt.
Jag har inget emot lite mer päls än vad Tinja har, men den ska ju fortfarande vara realistisk, de ska kunna jobba i den pälsen i hetta, kyla och väta. Man ska inte behöva kratta eller trimma en Aussie, det ska räcka med att borsta.
Men men, utställningsfolk är som de är.. Jag kommer inte ge upp på att ändra utställningsaveln, men lätt lär det inte bli :P