Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: ot-off-topic
Läst 912 ggr
Jetaime
0

Negativa Tråden April 2016.

Här kan man skriva om allt negativt som händer.

LinDajSon
0

Suck… När man hela tiden tänker "okej, gränsen för vilka tokigheter folk kan göra är nådd nu" men konstant får det bevisat att det alltid går att göra något värre.

Jetaime
0

När det liksom inte blir bra oavsett och allt känns så omöjlig..

Turast
0

Jag och hundarna kanske får bosätta oss i bilen, får byta teamnamn till "The homeless crew" istället…

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
0

#3 Uhh.. Det låter inte så bra? 😕

Turast
0

#4 nää :/ Tar studenten nu i vår och har ingestans att ta vägen :P letar boende för full men är svårt då jag itne har inkomst än (söker jobb). Min pappas sambos son är allergisk så kan inte få crasha hos dem och mammas sambo är allergisk (bor där nu under praktiken) och han och mamm blir bara på sämre och sämre humör :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
0

Vill gå vallningskurs eller ta lektioner men det verkar inte vara något på g häromkring.

Jetaime
0

Jag vill ha valp, men just nu känner det helt omöjligt att "få tag" på.. Särskilt med uppfödare som inte ens svarar på mail eller meddelanden. *BITTER*

Dessutom hjälper det inte att flera klubbkamrater precis har skaffat valpar (visserligen andra raser, men ändå).

LinDajSon
0

#7 Även om jag inte ska ha valp så stör jag mig titt om tätt på att en del människor som varken har vana, ambitioner osv utan mer är ute efter en sällskapshund med fina färger verkar kunna få valp varsomhelst ifrån medans betydligt vettigare människor väljs bort. Önskar man kunde få vara en fluga på väggen och höra folks resonemang… om både det ena och det andra. Det finns betydligt märkligare saker där ute som jag förstår ännu mindre av, visserligen, men ja… ibland blir man helt enkelt lite ställd. Glad att jag inte är uppfödare.

Jetaime
1

#8 Dom kanske är bra på att prata för sig? Jag vet inte…

Tänkte dessutom att det skulle vara lite lättare när man redan har en aussie sen innan (det är ju inte så att vi inte gjort något tillsammans i tränings eller tävlingsväg..)

LinDajSon
1

#9 Måste ju vara det. Hoppas du hittar en redig valp! 😊

Jetaime
0

#10 Ja.. vi får väl hoppas på det…

Fialialej
0

ÅÅååå vad trött jag blir. Har anmält mig och Alva till dubbla starter i rallylydnad nästa helg. Tagit ledigt från jobbet, fixat bil, kompis som kan köra, och allting, och så är jag på nån jävla RESERVLISTA nu helt plötsligt. Kan ju vara bra om man får reda på att det är begränsat antal starter när man anmäler sig då, för då kan man ju låta bli. Eller att de tar emot ett visst antal anmälningar och sen stänger. Eller åtminstone kontaktar en och informerar om det när anmälan stängt. Pissigt.
TRÖÖÖÖÖÖTT. Nu när vi äntligen skulle iväg.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
0

#7 Har också börjat kika efter valp men vet inte ens vart jag ska börja. Känns helt lönlöst med allt man behöver researcha (för jag är helt oduglig på att nörda in mig i saker och ting).  Har funderat på att höra av mig till uppfödare men vet inte vad jag ska skriva då heller.

Jetaime
0

#13 Har letat i typ 1,5 år, med lite pauser.. :( Svårt att hitta det man vill ha först och främst, men när man sen gör det hae jag svårt att 'sälja mig själv' som köpare, både blivit nekad och utan valp. Antingen fått luddiga svar eller inget alls. :/

LinDajSon
0

Sett flera tjocka aussievalpar… blir alltid lika beklämd. 😟

Fisherling
0

#15 Ja, det där att det ska vara bra med "kraftiga" valpar är ju ganska hemskt. :/

Jetaime
0

#15 Tjocka hundar öht… 😮

LinDajSon
0

Kai har varit lite bäng i dag, herreminje… unghundar.

Tina
0

Jobbigt att gå och vänta på löp och ev. parning. Kan inte alls planera inför tävling och kurser. 😟

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
0

Fick ett meddelande från hyresvärden här om dagen om att dom ska rensa vantilationskanaler och ovk ( ingen aning om vad det är?) i lägenheterna. Så skrev han torsdag och fredag mellan 7.30-16. 

Kul liksom. Blir jättestressad över det. Hade varit lättast om jag inte var hemma alls. För kan inte lämna Zuki själv om dom ska in här, för hon kommer inte frivilligt släppa in någon om jag inte är hemma och är ganska jobbig när det kommer folk och ska dom då arbeta med något också har jag/vi ingenstans att ta vägen.. liten etta liksom…Ska jobba på eftermiddagen visserligen, men kommer ha svårt att vara uppe så tidigt och igång hela dagen utan att vila innan jobb och nybörjarkurs på kvällen.. sen är det FREDAGEN OCKSÅ? ..

Fialialej
0

#20 vad jobbigt! Har du ingen du kan "bo" hos torsdag och fredag?

Jetaime
0

#21 Jaa, det är ju en ganska liten grej igentligen bara. Men känns ändå jobbigt. Just att jag inte riktigt vet när dom kommer och om dom kommer båda dagarna osv :( blir jättestessad av sånt och nu känns hela torsdagen och fredagen förstörd just eftersom jag inte kan planera, och inte vet..

LinDajSon
1

Känslan när man slösurfar på Hunddata och inser att folk fortfarande parar hundar som lämnat epilepsi i tidigare kullar och vars namn på grund av detta helt öppet står med på ep-listan.  Finns på rasklubbens hemsida, tillsammans med en lång text varav detta är ett utdrag; "Det här är en allvarlig, potentiellt dödlig, sjukdom som är dyr att behandla och som kan utveckla sig över flera år. Den kan vara en källa till stor känslomässig och ekonomisk oro för de som tar hand om den berörda hunden. På grund av detta bör man inte avla på en epileptisk hund, och inte heller på släktingar i första ledet (föräldrar, avkommor, hel- eller halvsyskon)."

Jag försöker förstå hur resonemanget går när en hund som lämnat inte bara en, utan flertalet, avkommor med EP, fortsatt används som avelshund. Hur tänker tikägare, hur tänker hanhundsägare i det här fallet? Talar de om för potentiella valpköpare att det finns en förhöjd risk för EP, eller säger de inget?

Fisherling
0

#23 Borde inte sånt gå att anmäla någonstans? Känns ju otroligt oseriöst av kenneln som har tiken. Hanarna som används och valpköpare gissar jag inte får höra ett ord om EP'n i släkten.. För ingen vettig människa skulle väl gå med på att avla på en tik som lämnar EP, eller köpa en valp som kan utveckla det?

Den kenneln skulle jag vilja lägga på någon svartlista åt mig själv så att jag aldrig råkar köpa valp eller jobba med dem.

Fialialej
0

#23 #24 precis sånadär saker som jag troligtvis aldrig skulle lyckas luska reda på i mitt valpletande. Så himla dumt av uppfödare att inte ta det ansvaret tycker jag. Man är väl som förstagångesköpare kanske naiv och okunnig, och då har man ju en ännu större förhoppning om att uppfödare ska se till att avla på bra föräldradjur. Men uppenbarligen är det inte så, och det gör letandet jääääättesvårt..

Fisherling
0

#25 Jo, det är svårt, och jag tror det är därför som jag är väldigt taggad på att lära känna lite kennlar som jag verkligen litar på till 100% i deras avelstänk/filosofi och sedan hålla öronen öppna för vad folk snackar om. Då kanske man kan bygga sig en riktigt bra uppfattning om vilka kennlar/hundar att undvika i sitt eget avelsarbete.

(Vill ju bli uppfödare liksom 😃)

LinDajSon
0

Jag hoppas att nästa generation uppfödare har ett bättre och mer självkritiskt tänk än dagens.

Fisherling
0

#27 Får försöka leva upp till den förhoppningen ;)

Jetaime
0

#25 Det finns en lista på sask's hemsida med rapporterade epilepsifall man kan kolla på, men lite trixigt ändå att se släktingar på lite håll ändå.