Hur är DIN aussie
Hej! Jag ska inom en framtid skaffa mig en aussie, har nu en isländsk fårhund som skulle bli min tränings/tävlingshund men han hade annan åsikt om de :p Berätta lite hur era aussies är! - Hur mycket motionerar/tränar ni? - Vad tränar ni? - Hur är era mot andra hundar och djur? - Skäller de mycket? - Blir era lätt stressade och har svårt att koppla av? Om ni kommer på något mer är de bara o skriva!
Tinja är snart 14 månader :)
- Jag jobbar i stall två dagar i veckan där hon är lös, de dagar jag inte är i stallet går jag minst en timme men ofta tre timmar per dag. Promenaderna är fulla med träning så som parkour, inkallning, uppletande av föremål, fotgående, vi är nästan aldrig ute och bara går. Hon får alltså rätt så bra med motion.
- Vi tränar/har tränat Agility, Rallylydnad, Bruks/Lydnad, Nose Work, passivitet och tricks. Det låter mycket, men det är roligt att variera, även om Agilityn har fokus just nu. Vi bor nära brukshundsklubben, så det är lätt att åka ner och träna :P
- Tinja är helt lugn med andra djur. Katter, fåglar, kaniner, hjortar, hon kan vara lite nyfiken men inte alls intresserad av att gå fram. En katt har till och med strykt sig mot henne haha. Med andra hundar är hon väldigt artig och försiktig i början, men sen blir hon en kaxig liten piraya :P
- Tinja har skällt kanske en handfull gånger i hela sitt liv. 95% av gångerna har det varit när vi vallat hästarna från en hage til en annan….
- Hon är inte alls speciellt lättstressad förutom när vi ska valla hästarna i stallet, då blir hon väldigt till sig, men så fort det är över så går hon glatt vidare med livet.
Tinja är dock en väääldigt okomplicerad hund. Hon hade knappt någon trotsperiod, spökåldern var inte alls speciellt jobbig, hon är intelligent, följsam och arbetsvillig. Jag har ju dock också spenderat hennes valptid med hur mycket social/miljö/passivitetsträning som helst. Typ gå ner till tågstationen och bara sitta där i en-två timmar var inte alls en ovanlig eftermiddagsaktivitet :P Jag utsatte henne för allt jag kunde komma på; tåg, buss, affärer, mässor, hundträffar, kurser, och nu har jag en väldigt trygg unghund.
Berättar om min aussietik Marceline som blir 1 år 20 maj!
- Hur mycket och vad motionerar/tränar ni?
Motion: långpromenader flera gånger i veckan, de varierar från 1 timme till 3 timmar i både skog och tätbebyggt område (jag föredrar tätbebyggt område då det är stimulerande för huvudet eftersom det oftast händer såååå mycket saker runt om!). Vi har även börjat jogga med drag (alltså att hon drar tillsammans med min andra hund) men än så länge är det bara korta sträckor för att lära in själva draget och kommandon! Hon ska inte få dra på riktigt förrän hon är röntgad!
Träning: Vi tränar flera gånger i veckan, det kan vara klicker/trickträning, shejping, uppletande/sök, tävlingslydnad, spår osv. Vi har inget direkt schema men någon mental aktivering/träning blir varje dag! Om vi har gjort supermycket en dag så brukar vi ha en chilldag efteråt men lugna aktiviteter och promenader!
**- Hur är era mot andra hundar och djur?
**Marcie gillar andra hundar och bryr sig inte nämnvärt om andra djur, katter är roliga dock och de vill hon pussa på :)
**- Skäller de mycket?
**Marcie skäller nästan aldrig, dock gör hon massor av andra ljud! Hon har ett "morryl" som låter liksom "RowowooooooOOOOh!" haha, det använder hon i tid och otid!
**- Blir era lätt stressade och har svårt att koppla av?
**Ser nästan aldrig Marcie stressad och om hon blir det så taggar hon lätt ner och tar det lugnt. Hon kan ligga på en fest med högljudda människor och sova i ett hörn efter att ha minglat omkring lite (skulle skjutsa en hem från en fest så tog med henne medan vi väntade) :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Varje gång jag ser en sånhär tråd tänker jag "åh, om jag ändå vara hade EN hund att berätta om"…. xP
#3 Haha, ja du har ju en mindre flock att dela med dig av! :P
#3 Du får dra lott vilken du ska skriva om, ifall du inte orkar ta alla! 🤪
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#3 och jag som tycker det är jobbigt att skriva om två hundar (i andra trådar som handlar om tex bruksraser då) 😂 Kan tänka mig ditt lidande 😉
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
- Hur mycket motionerar/tränar ni? Varierar väldigt mycket, beroende på hur jag jobbar, mår och hur träningar och tävlingar är upplagda. Samt säsong och årstid. - Vad tränar ni? Vi tränar agility, lydnad, bruks/spår och vallar när det finns tillfälle. Sen är det en del saker som går lite i perioder. Sen tränar vi en del ute på promenader och trick hemma osv :) - Hur är era mot andra hundar och djur? Zuki funkar bra med dom flesta hundar, går fint ihop med katter och kaniner (är uppvuxen med båda). - Skäller de mycket? Nej. Hon skäller när hon vaktar och ibland när hon är övertaggad på agilityn. - Blir era lätt stressade och har svårt att koppla av? Stressar inte lätt av sig och har lätt för att slappna av när det inte händer något.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Smilla, 11 år.
- Hur mycket motionerar/tränar ni?
På vardagarna blir det sammanlagt drygt 2 h promenad/dag. På helgerna blir det en promenad på drygt 2 h och några kortare promenader. Går mestadels lös.
Tränar gör vi när andan faller på, hon har inget större behov av mycket mental aktivering nu på ålderns höst.
- Vad tränar ni?
Tricks, rally, uppletande. Spår då och då.
- Hur är era mot andra hundar och djur?
Hundar hon trivs med är hon väldigt trevlig mot men hon är rätt osäker på nya hundar efter en väldigt traumatisk upplevelse. Ogillar intensiva,buffliga hundar. Katter fungerar utmärkt, smådjur skulle hon nog gärna ta om hon fick chansen.
- Skäller de mycket?
Hon har nära till skall men skäller inte i tid och otid.
- Blir era lätt stressade och har svårt att koppla av?
Otroligt lugn och sansad. Kan lägga sig och sova precis överallt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tack för era fina presentationer! Lite kul att se hur olika aussies är, har träffat en del och alla är ju olika men ändå lika 😊