Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 1326 ggr
Jetaime
0

Det bästa och det värsta.

Vad anser ni är det absolut bästa vs det absolut värsta/sämsta med er/a hund/ar? (har för mig vi haft en liknande tråd tidigare, men kan vara kul med lite nytt!) Förklara gärna varför ni tycker som ni gör också :)

Jetaime
0

Det värsta med Zuki är lätt hennes stirriga hälsningar när det kommer folk/vi kommer hem till någon/träffar någon som vi känner. Hon bli sådär 'överdrivet glad', stirrar runt, piper, hoppar osv (vi borde jobba bättre på det, men det går åtminstonde över på ett par min). Hon har många bra sidor, och jag älskar hela henne, kommer nog börja skriva en hel uppsats om jag ska skriva alla hennes bra/bösta sidor ;) sitter vid iPaden på jobb så får skriva vidare sen.

LinDajSon
0

Det bästa med Jin är hans motor. Det ÄR en arbetsmaskin, en glad och lättsam sådan. Det sämsta är att när han blir glad så blir han ibland så glad att han ger mig huvudvärk. Han gör som Zuki; stissar, låter och har sig… Aldrig på mig men på andra som han känner. Åker vi hem till sambons föräldrar blir han helt GALEN, mattorna flyger åt alla håll och kanter och eventuella sköra människor får hålla sig undan för han är all over the place i fem minuter.

Det sämsta med Feng är att hon är så förbenat söt så hon kommer undan med allt möjligt. Hiskeligt bortskämd. Det bästa med henne är att hon är hiskeligt smart och en fenomenalt rolig hund att träna med.

AussieLeija
0

Det värsta just nu är väldigt mycket, men något som är extra jobbigt är hur hon är vid andra människor, blir helt galen och ska hoppa och ha sig. Det har blivit bra när jag kommer hem för hon vet att matte hoppar man inte på. Men när det kommer till andra människor så funkar det inte… Det bästa är drivet hon har, så lätt att lära henne nya saker. Dock så lyssnar hon sällan på mig just nu men när hon gör det så "tummen upp". Plus att hon är så jäääkla söt

reverse
0

Det bästa får jag nog säga är att det är lätt att ta med Loke, han är inte osäker i nya miljöer eller så. Eftersom jag nästan alltid har med mig hundarna om jag är på väg någonstans, och jag har varken bil eller körkort själv, så är det en fullständig nödvändighet att de är "miljösäkra" och klarar mycket olika intryck som det kan bli på en dag. Det sämsta är aussiepipen, omg aussiepipen!! >_< Skulle lätt klara mig utan "snacket". När han exempelvis blir väldigt glad eller exalterad som andra ovan beskrivit.

//Lina

MelliPirelli
0

Det bästa är precis som #4, att hon är väldigt miljöstabil och hänger med överallt utan bekymmer. Jobbar i Stockholms innerstad och åker kommunalt dit. 
Det sämsta är att "motor" knappt existerar…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Neoverona]
0

Det sämsta med Nox är hans osäker mot hundar. Det bästa är allt annat, men om jag måste välja något är det att han är otroligt modig och envis.

Jetaime
0

Jag är väldigt glad över att Zuki går ihop med "alla" hundar och människor att man slipper oroa sig över hur det ska gå när man kommer till nya ställen, och att hon är så lätt och tacksam att ha med sig och ha med och göra. Generellt sett är jag löjligt nöjd över vilken underbar och fin hund jag har 😃.

Och som nämnt ovan, så kan hon vara ganska dryg ibland när hon blir överdrivet glad och ska hälsa på någon…

Stormvindh
0

Det bästa är hur otroligt lättlärd och arbetsvillig hon är, och hur man verkligen känner att hon älskar att vara med en oavsett vad man gör. Typ att det bästa som finns är att få vara med matte/husse!

Uppenbarligen är vi ju inte de enda, men det värsta är att hon alltid måste hoppa och ha sig när hon blir glad och vill hälsa på folk, och att hon kan vara lite skällig i en del situationer.

Medarbetare på Vallhundar

Sugar Mist
0

Det bästa med Flynn är att han är himla rolig och dumsmart, och det sämsta är att han har major problems med stress och passivitet.

-

LinDajSon
0

Jag glömde Athos. Det bästa med honom är att han är så oerhört intelligent. Jag tror aldrig att jag kommer stöta på en hund med den tankekapaciteten igen. Det sämsta är hans kontrollbehov i kombination med att han är en svårpåverkad hund. Han gör sin grej.

Jetaime
0

Puttar upp denna om någon vill fylla på! 😁

Kazince
0

Det sämsta med Tossa är att att hon har lätt till stress, inte har något riktigt träningsintresse och är väldigt mammig.

Det positiva med Tossa är att hon är kontaktsökande, inga problem att ha lös någonstans och ALLTID lyssnar på mig varesig hon går lös och hittar mat, en människa, djur eller dylikt så kommer hon till mig direkt. Sedan är hon väldigt lätt att ta med överallt och ställer alltid upp på gos!

Jetaime
0

putt :)

Fisherling
0

Det bästa med Tinja är hennes fantastiska motor och hur otroligt uppmärksam och följsam hon är. Hon har ju såklart en hel drös med positiva sidor, men de två är saker jag verkligen skulla sakna i henne om hon inte hade de båda.

Det sämsta med henne är nog allt detta gruffande. Hon ska lågmält varna för nästan ALLA hund- och människoljud som kommer utifrån när vi är inomhus. ibland blir det nästan ett skall. Blir så irriterad på henne när hon håller på, för trots att jag bara ignorerar henne håller hon på LÄNGE. Så länge det är ljud utifrån så gruffar hon. Att säga "tack det är bra" gör bara att hon håller igång ännu längre och ännu högre.. Men men, det har blivit bättre desto äldre hon blir.

Jetaime
1

#14 På Zuki funkar det inte att ignorera eller skälla på henne, men jag började, när vi flyttade till lägenhet när hon reagerade på ljud eller "muffade" att ge henne en "uppgift" istället. Tex. "Gå och lägg dig" eller "kom här" och kanske "sitt" och berömma när hon utförde dom istället. Samma att jag innan själv ljudet kom, när man ser på henne att det är något berömma henne där.

Fisherling
0

Tinja blir då nedslagen när man ber henne att gå och lägga sig XD Ingen aning om varför, Hon tycker livet är pest när man blir förvisad till hundbädden. 

Ska testa att be henne göra något istället nästa gång, vi får se hur det går.

LinDajSon
0

Det bästa med Kaiju är att han är förig men utan att vara för mjuk. Både Feng och Jin är något för mjuka för mig medans Athos är för hård. Kaiju är lagom. Det sämsta med Kaiju är nog att han föredrar att apportera framför att kampa.

Fisherling
0

Nu testade jag att hon fick sitta och göra lite småtricks när hon börjat gruffa. Då slutade hon! …. Sen gruffade hon igen en halv minut efter att jag satt mig igen, och då undrar jag om hon är för smart för den övningen.. Hon tyckte att det var väldigt kul med ett kort pass med tricks. Ville kanske köra igen. 

Men nu är hon tyst, hon fick bara sätta sig upp den här gången. Vi får se om det håller i sig :)

Fialialej
1

Det bästa och även jobbigaste (beroende på situation och humör) är att Alva är så smart, snabb och energisk. Det är ju verkligen helt fantastiska egenskaper för det mesta men andra dagar orkar man inte riktigt hinna med där och då kan det bli lite kaos. :P

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
0

Någon som vill fylla på här kanske?

Anibaz
0

Värsta: Kan reagera på skott och har alltid haft dåligt driv. 

Bästa: Otroligt enkel att ha och göra med. Går alltid lös, lyssnar bra, otroligt kontaktsökande, allmänt trevlig och så jäkla pluttinuttigulli. Sötaste nunan som finns har hon.

TrasselTroll
0

Värsta: Kan fortfarande få för sig unghundsfasoner med ljud när vi möter andra hundar.

Bästa: Allt annat. Han har sådant driv och en sådan otrolig glädje i allt vi gör.

klarakarolina
0

Det bästa med Cash är att han är otroligt lättlärd och smart, men också väldigt glad och obekymrad. Han är väldigt lätt att miljö- och passivitetsträna då han på något sätt har det helt naturligt, sen tror jag det är bra att vi börjat så tidigt också.

Det som är negativt nu är framför allt att han bits men också att han älskar att kampa med mina kläder, jobbar dock på att få bort det. Dessutom är han inte speciellt mysig och vill inte gosa så mycket. Men det finns ju värre saker😃 när han blir äldre kommer jag säkert hitta andra både positiva och negativa sidor men det här är det jag kommer på nu.