Vad ger ni för foder?
Ännu-en-såndär-fodertråd!
Vad ger ni för foder? Varför? Hur tycker ni det funkar?
Om ni haft andra foder tidigare, vilka? Varför bytade ni?
Ungefär hur mycket pengar lägger ni på foder?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Just nu ger jag VoH Active, plus färska ben. Nu blev det en blandning med lammrevben och kalvnacke, för Zookompaniet har slutat sälja renben! Tinjas absoluta favorit! 😭Sen låg de ju också i en återförslutningsbar påse, och det var ju himlans praktiskt. Tror de var från MUSH, de benen. Rekommenderar.
Hon verkar må bra! Mycket mer taggad på att få mat, men går inte omkring och är varken hungrig eller övermätt. Hon skiter inte alls lika ofta och nu är det mera små fasta korvar istället för en hög med gegga. Lukten i munnen har blivit så mycket bättre, hon luktar mindre i allmänhet.
Hade Royal Canin innan på rekommendation från uppfödaren och fick inte byta innan Tinja blivit ett år för kära mor min. Efter att folk i min närhet gått över till färskfoder och inte kunnat vara nöjdare så ville jag verkligen ge det ett helhjärtat försök och är grymt nöjd hittills.
Jag köper lådvis, vilket är cirka 700 kr för 22 korvar på 500g. Hon får typ 500 g per dag så den lådan räcker i 22 dar. 👍
Spenderar mer på hundens mat än min egen…
Innan vi flyttade i december så hade de gått på Priima NK rätt länge. Efter flytten har jag inte orkat hålla på med färskfodret och inte heller haft plats för mängden som krävs för 4 hundar så vi har kört torrfoder. Köpt kort datumsäckar billigt mestadels. Royal, Appettit. Fyra hundar äter mycket. En säck räcker inte länge. Från och med i morgon kör jag dock på Sam's Field (som jag verkligen gillar) till ungdomarna plus Jin. Athos som inte är särskilt aktiv får gå på Granngårdens om jag inte får tag på fler billiga säckar av bättre märke. Jag gillar Sam's Field för att hundarna musklade fint på det när de fick det innan jag började ge Priima. Det är rätt bra kvalitet på fodret men inte tokdyrt, 549:- för 13 kilo. Hade gärna gett Orijen som har ett enligt mig bättre innehåll men till 3 (4) hundar, nej. Blir helt enkelt för dyrt.
#1 Zuki äter inte renbenen, eller älgbenen. (från mush) Bara ko-benen…
Jag ger själv Acana burbank potatoes och chicken till Zuki (även testat pacifica). Och blandar med ett par kulor av Arion (vanliga vuxenfodert)… ett foder vi vann på en agilitytävling, helt ok foder så kunde lika bra använda det.
Sen får hon råa ben ca 1 gg i veckan + grisöron, märgben och andra ben 2-3 ggr i veckan.
Jobbar i butik och har 50% rabatt på Acana så betalar ca 300kr för 13kg.
Hon fick med sig Royal när jag hämtade henne, men bytade ut det direkt med den påsen jag fick med som övergångsfoder. Så hon åt precept puppy till hon var 9 månader då bytade vi över till FourFriends Power (hon var som sagt svår att få upp i vikt och var väldigt tanig och fjantig med maten när hon var yngre). Och nu har vi väl haft Acana ca 1,5 år.
#3 Ja, smaken är som baken för hundar också antar jag :P
Fick lära mig på en föreläsning att det inte alls är lika bra att ge märgben som man tror. Alldeles för hårda och på tok för mycket fett. Mycket bättre att ge färska, icke-bärande ben, och det kan man ge flera gånger i veckan eller varje dag, beror såklart på vilken storlek det är på benen.
Det var iallafall vad han sa på föreläsningen. Hans förra hund hade brutit av en hörntand när hon tuggat på märgben, så det är inget jag kommer ge. Inte för att jag gjort det innan heller, men men :P
oxå hört att märgben sliter en del på tänderna. Går att ge då och då men rekommenderas inte :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag helbarfar Storm i nuläget. Bytte en del foder under första halvåret: Doggy Professional från uppfödaren, sen Four Friends (som hon slutade äta till slut), och sedan till Acana. Gillade verkligen Acana, men har alltid velat ge färskfoder så bytte sen till Mush. Älskar verkligen Mush (smidigt som attan), men tyvärr är det för dyrt att ge när de äter en påse om dagen ungefär, så därmed blev det barf i slutändan.
Så det brukar bli mycket från Emmzo. Lammrevben/nackar och lammkött (hennes favorit), kycklinghalsar/vingar/fötter, kalkonhalsar/vingar/skrov. Tycker det är minst lika roligt att shoppa mat till Storm som hon gör! (hon brukar få vara med och välja) Brukar gå på en 500 kr i månaden, och då brukar jag ändå köpa lite mer än jag behöver. Köper lite Mush dessutom för att blanda och för att när jag inte själv kan ge Storm mat så är det smidigt för någon som är lite mindre insatt att ge (och tycker det är lite äckligt, haha).
Utöver detta får hon också lever, hjärta, lunga (som inte var så poppis), vom och dylikt. Samt laxolja och ägg varannan dag ungefär. Vet inte om det är maten eller de två sistnämnda som gör det, men Storm har otroligt mjuk päls! Många som brukar kommentera detta och jag tycker det påminner om valppälsen i mjukhet. Tycker själv det är roligt med barf och hon funkar bra på det, tyvärr är hon ganska lättfödd och vi försöker tappa nåt kilo just nu vilket inte är det lättaste, haha.
#4, #5 - Precis, märgben är ju stenhårt och då känns det ganska logiskt att det är alldeles för hårt att tugga på. När Storm var några månader var jag i djuraffär och frågade efter tugg som räckte länge, fick märgben rekommenderat och då jag inte var så påläst så gav jag det några gånger. Hon fick sen en skadad tand som hon dragit ut nu, vet inte om det var pga märgbenen men skulle gissa på det. Så aldrig mer märgben för vår del, haha!
#1 Har inte vågat ge Mush renben då jag hört att de ska vara skörare och lättare flisa sig och då kunna göra skada inne i hunden så att säga?
Medarbetare på Vallhundar
#6 Hur brukar ett matchema för veckan se ut? Vill så himla gärna BARFA själv när jag skaffar hund, men så snart jag försöker sätta mig inn i det bliver jag så överrumplad.. Man tror liksom man börjar fatta lite och då bara nej.. 😟
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#6 Jag skulle nog säga rent spontant att renbenen flisar sig mindre än vad lammbenen gör faktiskt. Hon fick tugga på ett lammrevben igår och det splittrades i vassa flisor, vilket är inget jag märkt av med renbenen. Sen lät jag henne iförsig ha lammbenet längre än vad jag brukar för det var så renätet och torrt vid det laget. Oftast slänger jag dem när hon lämnar dem.
#7 Oj, det är så olika! Det beror helt på vad vi får tag på eftersom det inte alltid finns allting inne när vi handlar. Då jag kör till Växjö, ca 5 mil, till en liten källarbutik för att handla mat en gång i månaden blir det liksom det som finns just då ;) Men grunden jag alltid brukar fokusera på är att jag ger lever 2-3 ggr i veckan (har delat upp i mindre bitar och styckfryst), och sen måste ge minst tre olika djurslag varje vecka. Levermängden är dock individuell, jag har ökat den lite motför vad jag gav i början så det är att lära känna vad som är bäst för sin hund liksom. Om du är intresserad av mer detaljer så kan du skicka PM så slipper jag ta upp hela tråden här med ett exempel på matschema och förklaringar haha ;)
#8 Ja, lammrevbenen flisar sig när dom väl är rentuggade så att säga, men som du säger brukar jag slänga dom när köttet väl är borta, samma med nacke och vissa andra ben. Tar det säkra före det osäkra liksom ;) Men ska kanske våga mig på renben nån gång, har samtidigt hört att många gillar det :)
Ger ni flata revben? Alltså den nedre delen? Ge kotan och en bit nedåt istället så borde ni slippa de vassa långa flisorna.
#10 Jag köper dessa http://www.foderboxen.se/bilder/emmzo-barf-lammrevben-2-pack-308.png (dock inte från den sidan). Lammrevben har jag fått lära mig är ganska mjuka ben (och det tycker jag de verkar vara också), så de flisar inte extremt. Ibland mer och ibland nästan ingenting. För det mesta lämnar Storm som sagt benen ändå när hon är färdig.
#10 Det är revben med kota på.
För tillfället äter mina Acana Grasslands.
Innan fick de 50/50 acana och VoH men förra veckan dog frysen så tills vi får tag i en ny får de bara torrfoder.
BARFar
Barf/VoH men just nu är jag hos min mamma och har inte tiligång till frys så nu får de Carnilove (torrfoder) och lite färska kycklinga och råa ben tills jag fått eget boende och kan ha frys…
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Voh men eftersom jag alltid glömmer ta upp ur frysen har jag en säck sams Field (torrfoder) stående också. Så mestadels sams Field, egentligen,
"På natten är alla katter svarta"
Canagan och mush ger jag till min hund (inte en aussie)
Vi fick in ett nytt foder på jobb av en leverantör som ville att vi skulle testa det eller fundera på att ta in eller så. Earthborn holistic (light).
Jag tog hem säcken för att testa på Zuki, tyckte det var bra ingredienser för att vara ett lightfoder (Zuki behövde dessutom gå ner några hg) och är väldigt nöjd så far. Blandar 3/4 earthborn med 1/4 arion (vunnit på en agilitytävling) för tillfället, funkar faktiskt väldigt bra. Ska jag fortsätta med et bör det vara ett foder med normal mängd fett dock, då hon inte behöver gå ner i vikt längre och är mer aktiv nu under våren/sommaren.
Ger Emmzo spannmålsfritt lamm. Utöver det ger jag han blandat kött och ben. Han får aldrig spannmål :)
Ena BARFas, den andra äter Acana lamb & okanagan apple. Inget spannmål till nån, känsliga magar. :)
De båda äter Nordic Bas färskfoder. Tåss åt tidigare Orien adult dog men bytte till Nordic när Ellie flyttade in eftersom att hon åt det.
Tycker att hundarna funkar bra på fodret och jag som hatar torrfoderbajs gillar färskfoder. 😊 Vet inte exakt hur mycket pengar jag lägger på foder men det är avsevärt mycket billigare än VoH som Tåss åt när han var yngre.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com