Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 1478 ggr
Fisherling
0

Är jag bara nojig?

Jag tycker i allmänhet Tinja har varit lite låg den senaste tiden… Men ändå inte. Vi kan ju träna som vanligt, hon är pigg och glad när hon leker med Benji, rusar runt i skogen och har det bra. 

Det är där emellan som jag tycker hon verkar låg. Hon har varit lite snorig ett tag, rinner lite som vatten ur nosen till och från. Dessutom har hon varit extra flåsig, men det kanske bara är värmen..

Vi har tränat lite nu idag, bara enkla små övningar, och hon blir så nedslagen så fort hon inte gör rätt. Visst brukar hon bli lite "jäklar, det här kan jag ju egentligen", men hon brukar inte bli såhär ledsen. Det är jättekonstigt, för det enda som händer är att vi gör om samma sak för att hon ska kunna göra rätt. Men, desto fler gånger vi gör om något (som att hon ska sätta sig framför mig), desto lägre blir hon, vill krypa in mellan benen på mig eller upp i knät.  Nu har ju iförsig mamma haft henne i två dar, och mor min är inte alltid den tålmodigaste. Kan hon ha blivit låg för att mamma sagt åt henne på skarpen för något? Hon är ju rätt känslig när folk blir arga, och mamma kan som sagt surna till ibland..

Eller är hon sjuk? Hon äter upp sin mat, hon dricker precis som vanligt, kissar och bajsar, inget verkar konstigt. Ändå kan jag inte få bort känslan att något är fel.

Jag blir så orolig, Tinja är min ögonsten. Vill absolut inte att hon ska vara sjuk D:

Är jag bara nojig? Hundar kan väl ha svackor precis som vi..?

[Rhonda]
0

Ta henne till veterinären. Om det inte finns något fel på henne får du reda på det - o det kan vara skönt för dig.

[ellemarja]
0

Hundar är som vi, de kan ha dåliga och dystra dagar. Men om det pågår under en längre tid borde du möjligen ta Tinja till veterinären. Kram, du får gärna uppdatera med hur det går! Hälsa fina Tinja från mig :/

Fisherling
0

Jag får hålla koll på henne het enkelt. Går det inte över tills nästa vecka så åker jag till veterinären, kosta vad det kosta vill.

LinDajSon
1

Du har en tonåring. Det kan te sig på olika sätt. :) Det kan vara bra att ge dem en ordentlig träningspaus och bara låta dem vara om man märker att de förändras i träningssammanhang/attityd. Jag hade börjat med att ta ett par veckor semester och släppa krav och liknande, ha lite roligt, låta hunden vara hund. Lek och mys. :) Märker du att allmäntillståndet påverkas så absolut, veterinär, men jag skulle gissa på att det där handlar om hormoner, unghundsperiod, kanske varit lite mycket på sistone - även om träning, aktiviteter är roligt så har de en gräns. Framför allt i den här åldern när andra saker tar mycket plats i huvud och kropp. Brorsan har en "period" nu med men den ter sig inte riktigt på samma sätt. ;P Hanar har en tendens att vara lite schåigare som sagt. När löpte hon? Kan ju vara en släng av skendräktighet med… :) Som grädde på moset liksom.

Fisherling
0

Haha jo, det är ju sant. Och hon blir inte låg om vi tränar utomhus, bara inomhus, och bara om vi tränar Rallysaker… Hm. Kan ju ha mest å göra med att jag är nervös inför första tävlingen nästa vecka..

Nu var jag ute på promenad med både henne och Benji, och de beter sig faktiskt ungefär likadant. Lite loja, går mest och luktar och skvätter, men orkade iallafall med en liten rusningsrunda. Hon sackar ju inte efter, utan travar gärna före. Det har nog mycket med värme och hormoner att göra faktiskt.. Har ju märkt att hon bökar lite mer i täcken och sånt. Inte alls ofta, men mer än förut.

Tja, jag får hålla koll och se hur det går. Nu blir det iallafall bara en kurs i Agility den här veckan, utöver det så får hon vila. Tycker inte alls om att hon andas så tungt.

Jetaime
0

Jag tror lite som Linda, skendräktig/tonåring och sen värmen, men klart man kan vara nojig ibland. Håll lite koll och tycker du att det blir värre eller inte känslan försvinner hade jag kontaktat veterinären.

Fisherling
0

Är just nu hos veterinären, har åkt in akut med Tinja som plötsligt inte kan resa sig. Hon har ont i alla ben och är väldigt spänd i magen, fy fan vad hemskt det är när ens älskling mår dåligt

Jetaime
0

#7 Håller tummarna för att allt går bra! Du får uppdatera sen..

Tina
0

#7 Hoppas att det inte är nåt allvarligt! 😕❤️

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
0

Tinja kommer få stanna över natten.. I bästa fall så kommer hon få sprutdiarré som bara den, i värsta fall har hon reumatism… … Det skulle innebära slutet för alla mina drömmar med henne. Tävla agility, avla, det går inte, iallafall inte med gott samvete, om hon har reumatism. Min fina, älskade Tinja, jag vill bara att hon blir frisk 😢

LinDajSon
0

Reumatism kommer inte över en natt så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Hoppas hon kvicknar till snabbt och att det inte är värre än förstoppning eller annat lättare löst… Stackars lillan :(

Fisherling
0

Tinja fick som tur var diarré hos veterinären och mår bättre. De vill dock ha kvar henne till imorgon för att trappa ner smärtstillande och kortison. Saknar min lilla pil 😢

klarakarolina
0

Usch va hemskt :( hoppas allt går bra och att hon mår bra snart igen <3

Fialialej
0

Stackars vovven! Hoppas hon kryar på sig snabbt. ❤️

"På natten är alla katter svarta"

Kazince
0

Fy vad hemskt! Hoppas de snabbt hittar vad som felar så hon kan bli bra igen. ❤️

Fisherling
1

Tinja är nu hemma och mår bra!

Nu blir det skonkost med fisk och ris i några dagar, plus lite vänliga bakterier som tillskott. Tänk att något så enkelt som diarré kan orsaka så mycket smärta och oro.

Veterinären påpekade flera gånger att hon var så imponerad ch glad över att en så pass ung hund kommer in och är fantastisk att ha och göra med. Tålmodig med allt petande och pillande, social och helt avkopplad i sin bur. Min lilla stjärna, finaste Tinja ❤️

Jetaime
0

#16 Skönt att hon mår bättre! :)