Negativa tråden Juli 2016.
Här går det bra att skriva om allt negativt som händer.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Trodde jag skulle få hem en hund i nästa vecka, men ägeran ändrade sig och ska nu behålla. Känns lite pissigt när jag fixat för att det ska funka smidigt. Vi är träningskompisar också så jag får se hur bra humör jag lyckas hålla när vi ses nu.. Yes. Keep up the hundletarmode.. Börjar bli lite trött nu.
"På natten är alla katter svarta"
#1 Tråkigt :/ vad var det för hund?
#2 en tvåårig bc-tik från bra kennel. En riktigt superhund! Kul för henne men segt för mig.
#3 Tråkigt att det inte blev som planerat!
Folk som tar död på den lilla tävlingsambition och träningsmotivation jag har. Jättekul.
#5 Varför/vad har hänt? :/
Det är det här ständiga tjatet om att jag "måste ut och tävla" och att det är ett sånt slöseri om jag inte typ… visar upp hur bra hundar jag har. Och så vidare. Jag förstår att det sägs i all välmening men jag har tillräckligt med prestationsångest som det är (därav att jag är så ohyggligt dålig på att ta mig ut och tävla). Jag blir inte peppad av sånt. Jag blir hemskt nedstämd och tappar all lust att göra nåt alls. Jag tycker att det är roligt att träna men jag tycker ju liksom inte om att tävla, men som nu så hade jag faktiskt planer sedan ett tag tillbaks på att köra lite starter i diverse (inget jag slänger ur mig till folk för jag anser att det är min ensak), men så känns det som ett slag i ansiktet när man får skäll för att man tränar för lite/fel hund/osv…. Jo tack jag vet, liksom, men jag försöker träna hund för att det är roligt och inte för att andra ska tycka, tänka, si och så. Känns som att den glädjen som ligger i tränandet är en matta som någon rycker bort under fötterna på en, sånahär gånger…
#7 Usch vad tråkigt att du känner så och att det blir så. Tävlar gör man ju till stor del för sin egen skull, och det ska ju absolut vara på sina egna villkor. Så länge man tränar och aktiverar hundarna ordentligt ändå är det ju inget dom går "miste" om heller, så att säga.
Räknade precis agilityloppen vi kört detta året som vi diskat oss i/jag valt att diska oss i för att Zuki hoppat kontaktfälten (några av dom hade vi säkert lyckats diska oss i ändå, men det är liksom inte det som är grajen). 13 stycken (officiella, sen har det varit inoff/klubbtävlingar också). Tretton lopp som vi knappt ens kört mer än ett par hinder på banan. Men också 13 lopp som jag varit stenhård med att hon inte fått fortsätta först vi tagit om hindret/hon står på kontaktfältet/ atl gått av plan.
Zuki är en väldigt smart hund, så något fel borde jag göra?
Detta händer bara på tävling, och inget jag kan provocera fram ens på träning (kan kasta leksak, ropa, skrika, springa, hoppa, tjoa osv.. hon tar kontaktfälten helt perfekt och VET precis vad hon ska göra).
På tävling utgår jag ifrån att hon ska ta kontaktfälten och springer på som vanligt.. (har jämfört film träning vs tävling..)
Det är så himla frustrerande.
Hon har fått bättre fart, vilket jag är nöjd med för den lär vi verkligen behöva när vi kommer upp i klass tre. Men så länge vi inte har några kontaktfält kommer vi ingenstans.. Men hon älskar hoppklassen och har bra fart där också och taggar väldigt mycket.. Men hon ÄLSKAR verkligen alla klätterhinderna..
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Kanske har det blivit något bättre sen första gången hon hoppade, men det är fortfarande inte alls det beteendet hon har, som jag vill se på tävling.
Kan tillägga att hon på hela klass ett i princip aldrig hoppade något kontaktfält (har hänt på nått hinder under någon tävlingen, men inte alls så som nu) och inte heller början av klass två.. Sen bara kom det helt plötsligt på en tävling och har hållt i sig sen dess.
På väg hem från en liten hundutflykt såg jag en överkörd katt på vägen, inte så långt hemifrån. Stannade såklart för att flytta den och försöka hitta ägarna. Ser att den troligtvis har eller nyss har haft kattungar… Ångesten, ångesten. De som ägde katten bodde precis bredvid och var ute så jag behövde inte leta, de hade inte hört något trots att det förmodligen hänt bara minuterna innan. Kattstackarn hade mycket riktigt kattungar hemma, inte så gamla att de åt kattmat än. Åååååångest. Erbjöd mig hjälpa till och ta kattungarna, ge dem ersättning och så vidare…. "På landet" så sköter ju folk ibland sådana saker på andra sätt. De verkade väl inte så pigga på min idé men de vet var jag bor och jag har erbjudit mig att hjälpa till, mer kan man inte göra men usch… sånthär skär verkligen i ens hjärta.
#10 Usch vad sorgligt :( hoppas på det bästa..
Nox allergi har blommat upp igen och jag vet inte vad jag kan göra åt det… Några veckor utan problem, sedan massa problem igen…
Försöker planera in tävlingar under hösten men har så svårt att välja bara några, vill ju helst åka på allihop… ;) Hade man haft mer tid och pengar hade det inte varit riktigt lika svårt att välja..
Medarbetare på Vallhundar
#13 Jag prioriterar alla agilitytävlingar (inom rimligt avstånd) framför allt annat 😁 vilka har du tänkt åka på?
#14 Ja i första hand går jag efter avstånd och sen ibland med vilka som har dubbla klasser :) Problemet är att jag vill köra både agility och rally, sen hade jag egentligen velat hinna med anlagsprovet i viltspår också.. Och så blir det nån utställning på det dessutom. På agilityfronten just nu är vi anmälda till Osby i september, sen vill jag gärna åka på Hässleholm i slutet av september och Halmstad i slutet av oktober. Eftersom båda de två sista är dubbla klasser så kanske det bara blir de tävlingarna i agility i år, finns inte så många nära tävlingar med bara en hopp och en agility tyvärr, annars hade jag gärna kört nån sån till… Sen får vi se lite hur det går också ;)
Är fem deltävlingar i Cani-X (springa med hund) häromkring i september/oktober. Funkar som en cup så resultaten räknas ihop och ger en segrare. Har tänkt vara med men nu såg jag att ALLA tävlingarna krockar med rallytävlingar jag planerat. Så himla synd. Vet inte riktigt hur jag ska prioritera….
#15 Ja, det är tufft när man vill göra mycket. Förra året när jag tävlade rally också så tog jag bara dom rallytävlingarna som inte krockade med agilityn, för det var (är) agilityn både jag och Zuki tycker är roligast. Samma nu när jag börjat tävla lite lydnad också :) men det beror ju på vad man gillar bäst och väljer att prioritera. #16 Tråkigt när det krockar och man verkligen vill göra båda!
#17 Ja precis! Problemet är bara att vi tycker båda är ganska lika roligt. Visst, skulle det gå bra i agilityn tror jag nog att det skulle prioriteras över för tillfället. Vi har ju dock bara tävlat två gånger hittills så det får man ju se lite. Enda anledningen till att vi inte kört så mycket rally i år är för att så mycket ändras nästa år och jag inte vetat om jag tyckt det är lönt att tävla i avancerad när honnören ändå försvinner sen… Men har blivit inspirerad av lite klubbkompisar så blir tävling ändå, så får vi se efter första tävlingen hur det känns :)
#18 jag tycker det är synd att honnören försvinner faktiskt. Man kunde kanske gjort den på ett annat sätt så att den är säkrare (har fattat det som att man vill ha bort den pga risk att hundar går på varandra), men annars fyller det momentet en bra funktion tycker jag..
#19 Ja jag har inget emot honnören egentligen, det är bara det att det är lite av vår svaghet just nu i avancerad klass och försvinner den så slipper jag ju oroa mig för den ;) så länge det är ligg av något slag går det nog bra, men sitt och senare även stå i olika positioner är jag glad att slippa :)