Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 1026 ggr
[Ellenw90]
0

Hurdana var era unghundar?

Hejsan allihop :) Är lite nyfiken på hur unghunds-tiden såg ut med era Aussies?

Stella är (och har alltid varit) väldigt glad i människor och andra hundar, har aldrig visat någon som helst osäkerhet på någon/något.

Nu det sista har hon dock börjat reagera på barn som rör sig, hon sätter sig och tittar nyfiket och sen börjar hon "gruffa", skäller sällan!
Sen så har hon vid träning börjat bli lite nafsig, sker oftast vid inkallning eller vid övningar som innebär att hon blir lite "uppjagad" om ni förstår vad jag menar. Hon biter liksom lite för att hon är exalterad.

Vore kul att höra era erfarenheter och gärna lite tips :)

Trevlig Helg!

Jetaime
0

Hur gammal är hon?

Jag upplevde aldrig att min aussie var speciellt jobbig under unghunds-perioden, men andra människor runt omkring mig har ofta andra uppfattningar än vad jag själv har. 😃 Men hon var absolut ingen "värsting".

LinDajSon
0

De får vanligtvis en "fläng" mellan 1-1,5 år (kan vara tidigare, eller senare, men däromkring) då de lägger sig till med lite nya eller helt enkelt förstärkta beteenden. Det märks mer om en social hund blir misstänksam mot folk, än om en sedan tidigare reserverad hund blir det… osv. Det hör till tonåren så att säga. En del märks det mer på än andra. Ju mer hund desto mer… av allt… typ… är väl en bra tumregel angående vad man kan vänta sig i tonåren. ;) Det är bara att härda ut. Håll fast vid regler. Se till att ge hunden positiva upplevelser och hjälp den ta sig igenom svårigheter. Ge hunden självförtroendebyggande arbetsuppgifter. Ha roligt tillsammans, lek, mys. Ge den en paus från lydnad/liknande om du märker att den börjar lägga sig till med konstigheter, bättre ta en paus och låt hunden mogna än att traggla i någon sorts motvind som ändå ger med sig naturligt om ett tag. Mer kan man nog inte göra. :P

Fisherling
0

Tinja är 17 månader nu och har aldrig haft någon typisk trotsålder eller slyngelperiod. Hon är väldigt lätt att ha och göra med, har alltid varit. Däremot har hon gruffat mycket på ljud. Det blir mindre och mindre desto äldre hon blir.

[Ellenw90]
0

#1 hon är 8 månader :) vad räknas som värsting? ; ) #2 tack för tipsen! Är medveten om att de närmsta åren kommer vara en prövning utan dess like :) Var för övrigt på vår första kurs i rally idag, jag hade inga förväntningar och inga krav alls! Stellas koncentration var väl = noll! (Hade väl kanske förväntat mig liiiiite samarbetsvilja men icke) haha! Fokus blev för oss att slappna av och finna lugnet! All kontakt som brukar sitta som ett smäck var borta med vinden… Haha! Fick gå en runda när folk började gå hem och då fick vi till fotgåendet och en del skyltar :) #utmattadmatte

Jetaime
0

#4 Haha, det är nog en definitionsfråga. Men jag vill minnas att hon var en väldigt "lätt" valp och unghund :) Hon hittade faktiskt inte på så mycket skit. Men visst, hon tappade både öron och gav mig fingret i den åldern också.. ;)

[Ellenw90]
0

#5 vad skönt :) jag blev hoppfull när en annan tjej med Aussie på kursen sa "precis sådär höll min också på i den åldern" nu var han världens härligaste hund! Jag får jobba på helt enkelt :)

LinDajSon
1

Om det är till någon tröst så har alla mina haft lite olika idéer i tonåren. Vissa mer än andra. Den yngsta jag har nu är en söt liten huligan, han hade en rätt markant flängperiod i början av sommaren men nu har det planat ut…. lite. Man får ha tålamod… ;) Det är ju som med människor. Vissa har en lite vildare tonårsperiod… andra får en lite rakare väg. Generellt får man nog räkna med lite skumpig grusväg med de här vilddjuren, och får man istället nyasfalterat så tacka och ta emot. ;P