Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: ot-off-topic
Läst 703 ggr
Jetaime
0

Negativa Tråden Augusti 2016.

Här går det bra att skriva om allt negativt som händer.

Fisherling
0

Blä. Kollade upp vilka mankhöjder som faktiskt ska gälla 2017, vilket kommer bli det första riktiga tävlingsåret i Agility för oss. 

Från 43 och under 50 cm blir Large-klassen! Jag vill bara svära så jag blir blå! Jag vill. Verkligen. Inte. Tävla. I. Extra. Large! Vill inte! Vill inte! 😭

Kommer kännas så j*vla töntigt om folk frågar vilken klass min lilla pluttiga räv tävlar i, och så ska hon tävla i Extra Large?? Låter ju som att hon ska springa runt med Borzois och Grand Danois! 

Ja, jag vet, att hindermässigt kommer Extra Large vara som gamla Large, men det är inte hinderhöjden som spelar roll. Det är att min hjärna avskyr tanken på att tävla i Extra Large! Med en ras av mediumstorlek!

Nä, jag får fasen se till att typ… Hytta med näven åt Tinja när hon ska mätas in så hon sänker sig lite eller något. Vill fan inte tävla i Extra Large. Det skulle ta emot något så enormt att jag kanske inte tävlar alls. Och ja, jag vet att det låter löjligt, men min hjärna är sån som hakar upp sig på såna småsaker.

Blä.

Jetaime
1

#1 FAST, det är ingen skillnad i höjden i XL från vad det är i L nu, FÖRUTOM att det kommer vara 5 cm lägre i klass 3. Och det finns bra många fler hundar som är över 50 än grandisar och borzois, många BC och aussies, labradorer, golden, större tollare, mallar, tervar osv. Samt att dom som är under 50 får välja om dom vill gå i L eller XL (tänker man lite längre och vill tävla internationellt senare så vill man kanske inte hoppa 40-50 på tävlingarna här om man sen internationellt ska hoppa 65(lite osäker på om det är 60 eller 65?).

Jetaime
0

Dom nya reglerna bli bättre för dom allda flesta! Så jag tycker absolut inte att du ska haka upp dig på NAMNET på klassen när det inte kommer vara någon skillnad från det är nu, förutom att du iallafall  kommer slippa några snabba kelpies och border collies ;) Dom måste liksom döpa den till något.. Kanske Lill-large och Large hade varit bättre?

Min lilla fjomp är tex 46 cm och nu är alla under 45cm medium. Är det speciellt rättvist att min hund på 46cm ska hopp 65cm på tävling i klass tre medans en hund på 44,99cm bara behöver hoppa max 45 cm? ;)

Fisherling
0

Det är inte så mycket hinderhöjden jag tänker på. Tinja är slank, smidig och vältränad, hon kommer inte ha problem att hoppa högt. 

Det är mest att jag varit så sjukt taggad, och inställd på, att jag kommer tävla large. jag har vänner som tävlar large, jag ville gå med i ett large-lag.. Dessutom stör jag mig något fruktansvärt på namnet extra large. Hur jag än försöker att inte tänka på det så, så blir det ändå viktrelaterat i min hjärna 😕

Kunde de inte döpt klasserna till Mini och Maxi? 😡

Jetaime
0

#4 Jag vet inte hur det kommer bli med lag i framtiden, men fram till sista kvaldagen nästa år så kommer man ju ha tre lag-storlekar S-M-L. Inte säker på vad som är sagt där efter det  faktiskt eftersom jag inte tävlar lag själv. 

Du får tänka och tagga om och tänka på att det är bara ett namn, för man måste ju döpa den till något. Du kan kalla den maxi om du vill , haha! 

Men jag förstår dig till viss del för jag har själv svårt för omställningar när jag är inställd på något, MEN, du får försöka tänka om och tagga om, för det är bara ett namn, inget kommer bli direkt annorlunda. Dom flesta aussies och bordercollies på vår klubb (förutom typ Zuki och Zukis syster och en BC) kommer hamna i XL.

Fisherling
0

Jo, fast jag lär inte hitta något lag som vill tävla med mig innan dess. Har ju inte ens debuterat än liksom.

Och ja, suck, jag får väl försöka.. Jag har ju min mentalitet som gör det sådär härligt svårt att ställa om. När jag var liten blev det kaos varje gång jag var tvungen att slänga en gammal tandborste 🤐

Kommer nog kalla den för maxklass. det är för långt att säga extra large, och XL-klass låter bara dumt. Det är väldigt osmidigt att säga. Låter typ som äckelglass..

Jetaime
0

Med tanke på att du absolut, verkligen inte kan göra något åt det, så skulle det vara synd om du inte skulle tävla (eftersom jag läst om hur du längtat och sett fram emot det) när ni lagt ner så mycket träning! :) Det lär inte bli svårt att starta ett XL-lag heller sen :) Många BC och aussies i den klassen, lovar att du inte kommer att känna di utanför om det skulle bli så 😎 (men som sagt lite osäker på hur det blir med lag, ska se vad det står i reglerna..)

Jag har själv valt att inte lägga mig i diskussionerna om tre alt. fem klasser eller att välja något att föredra då jag har svårt för omställning och jag kommer hata fem klasser, till att börja med, och säkerligen störa mig på det otroligt mycket, men jag kommer vänja mig. Och antagligen kommer det till och med bli bra. (Finns för och nackdelar med båda)

Fisherling
0

Ugh, ja, det skulle vara jättetråkigt att inte lyckas ta mig ut och tävla på grund av något så fånigt. Jag vet ju liksom att det är fånigt, precis som min fobi för sjögräs, men det gör ju inte saken bättre. Känner lika starkt ändå 😕Men, jag kommer väl vänja mig.. (Även fast jag fortfarande inte vant mig vid sjögräs, trots hela livet med sjötomt i skärgården, haha)

Allt går ju dessutom så bra i Agilityträningen, och jag älskar verkligen Agility, men jag blir verkligen helt otaggad så fort jag tänker på att behöva tävla i extra large. Känns som att man kommer bli överkörd av en klass som till 90% består av racer-BC's..

Jetaime
0

#8 Fast agility i sig är roligt, även om man stör sig på vissa saker..  det är kanske inte sjögräs är😃

Well. Om du ser det positivt, du kommer slippa hälften av dom också. Hälften kommer vara i L och hälften i XL. Oavsett hur klasserna ser ut är det MYCKET BC's i agility. BC och sheltie. Jag tror man får kämpa minst lika mycket var man än hamnar.

Fisherling
0

Jo, haha, det är ju sant. Ingenting är kul med sjögräs.. 

Och mer sanna saker. Suck, jag kommer väl vänja mig. Vi får se vad hon mäts in som. Men är det alltså smartare att gå i XL om man vill tävla internationellt? För jag skulle kunna tänka mig att åka till relativt närstående länder för att tävla om(när?) vi kommer upp till klass 3.

Jetaime
0

#10 Hmm.. Jag vet inte. Jag är lite kluven där.. Men tänker liksom att det blir mer likadant. Jag vet inte om det är svårt att vänja om med anpassning av höjden på hinder.. Blir väl annan steglängd och svängar osv. Jag tänker helatiden "Jag tar det sen" eftersom jag inte kan bestämma mig :p

Fisherling
0

Aja, vi får se vad hon blir inmätt som. Hon är ju 49-50 cm.

Jetaime
0

#12 Haha, ja, kan ju vara bra att ta en sak i taget :D

Tina
0

Var med Tåss till veterinären pga att han sedan någon månad tillbaka börjat dricka väldigt mycket vatten och därmed kissar han också väldigt mycket. Men som vanligt när man är till veterinären får man beskedet "Tyvärr, vi hittade ingenting. Här får du en räkning på 5000".

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
0

#14 Åh, blää, ja.. Det är ännu värre också när dom inte hittar nått.. :/

Jetaime
0

Lite sådär klaga-varning. Men stör mig så mycket på folk som säger en tid och så kommer dom inte då.. Och hör inte av sig heller när dom blir sena. Säger man 9, så kommer man 9 så länge det inte hänt nått liksom, men då kan man väl bara skicka ett meddelande och säga att man blir lite sena?!

LinDajSon
0

Tidsoptimister menar du… jag och min närmsta vän är tidsoptimister så det skriker om det, vi säger en tid men eftersom vi (och alla andra) vet hur det slutar så har typ ingen några förväntningar längre… 15 vid klubben = vi kommer nog dit innan fyra. ;)

Jetaime
0

När man har sån fruktansvärd ångest över något som borde vara roligt, och man bara sitter fast och inte kommer någonstans…

LinDajSon
0

Ja usch

Jetaime
0

Strul med försäkringskassan och A-kassan. Det är kul att man har pengar när man ska betala räkningarna. Dessutom kom Zukis försäkring också denna månaden..

LinDajSon
0

När man snubblar över en kommande kull och det finns hundar från den öppna listan (över hundar som lämnat EP) bakom inte en - utan båda föräldrarna. Är det okunnighet? Har man missat listan, missat informationen om att man inte ska avla på nära släktingar till hundar som lämnat EP, och OM man avlar på avlägsna släktingar bör man undvika att korsa med andra drabbade linjer? Eller vet man, men viftar bort det? Alla borde tvingas sitta på golvet med en hund som får ett anfall, så att man förstår att EP är mer än bokstäver på en skärm. Det här är andra gången på kort tid jag snubblar över något sånthär och då har jag inte ens sökt det medvetet.

Fisherling
0

#21 Oj, du skulle inte kunna skicka PM om vilken kennel det är?

Jetaime
0

#21 Förstår inte hur folk tänker :(