Fästingar!
Fästingarna har börjat vakna här nere i söder! (För er uppe i norr känns det nog ganska avlägset än så länge …)
Hur tänker ni angående fästingmedel/halsband osv? Vad kommer ni göra i år? Hur har ni gjort tidigare år? Fördelar, nackdelar?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Själv har jag sån beslutsångest över hur jag ska göra i år.
Har tidigare haft petwise fästinghalsband tidigare år som jag varit väldigt nöjd med. Inget skadligt för hunden och inga fästingar sålänge jag haft det på, MEN man kan inte ha det på när hunden badar (då går effekten ur) och måste ta av det vid tävlingar…
Jag vill inte sätta på ett stoppa i henne något giftigt. ..
Någon som har testat Bravecto? Vad har ni för erfarenheter av den?
Hade Bravecto på Tåss förra året då många andra verkade tycka att det fungerade bra. Tåss fick många fästingar förra året,mellan 5-30 st om dagen, men det har han alltid fått vad vi än provat för skydd. Fästingarna dog i alla fall snabbt om de lyckades sätta sig.
Jag har inte bestämt mig för vad jag ska använda för skydd i år. Vi flyttade i vintras och jag hoppas såklart på att det finns färre fästingar här. Vill inte heller ha gifthalsband då hundarna badar ofta och är på varandra med munnarna i lek.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Funderar på bravecto men är osäker.. Har inte haft nåt fästingmedel på tidigare och hon har inte haft jättemånga fästingar ändå (förutom när hon är hos hundvakt. Vet inte om de har mer fästingar där eller om de är skitdåliga på att hitta dem innan de sätter sig men…) Har hittat en fästing redan i år (bor i skövde) så det är väl dags att fundera färdigt strax iallafall.
"På natten är alla katter svarta"
Bodde ju söderut förut och i värsta möjliga fästinghåla… Körde Bravecto förra året och var supernöjd. Knappt en fästing på hela sommaren. I år bor vi i Norrland 😘😘😘😘 så det blir troligtvis inget medel alls. Vi slipper både älgflugor, vildsvin och fästingar här. Superwin.
Använde inget förra året och kommer inte göra det i år heller, bor norröver. Plockade 3 fästingar förra året och tycker helt enkelt att risken för sjukdomar inte överväger att ge henne massa gifter och sådant. Finns inga dokumenterade fall av hundar med fästingsjukdomar här dessutom, så vi kör utan något medel sålänge det håller sig såhär. :)
Blir Bravecto på alla mina 3 i år.
#1 har hört att petwise luktar hemskt, liksom outhärdligt? Är det en överdrift tycker du? Jag funderar på att ha petwise till mina.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#7 kanske är sprayen dom tänker på? Halsbandet luktar ingenting :)
#8 hmm de sa halsbandet :O men vad bra! Då behöver jag inte oroa mig för stinkande hundar ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag körde Bravecto förra året och ska köra på samma i år igen! Var supernöjd då, ska ju räcka 3 månader men det höll hela året så vi har den andra tabletten kvar till denna sommaren. Av de få fästingarna som satte sig var alla döda när jag hittade dem. Ser ingen anledning till att byta :)
Medarbetare på Vallhundar
Zuki fick sin första fästing för i år, idag :(
Ska nog köpa Petwise fästinghalsband nästa gång jag är på jobb.. tror det blir det i år också.
Jag började förresten med fixodida i början på april (så har kört med det i en månad nu ungefär), och förutom den ena hon fick där i början så har hon inte haft någon än så längre! Har inte köpt något halsband än, tror jag avvaktar lite till.
Hur har ni haft det med fästingar i år? Vad har ni använt i år, hur tycker ni det har fungerat?
Tinja har inte haft något fästingskydd och faktiskt bara fått ett par stycken, inte ens tio stycken på hela sommaren.
Vi har som sagt kört på fixodida hela sommaren och Zuki har bara haft den fästingen där i våras när vi precis börjat med det! 👍