Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettot-off-topic
Läst 1217 ggr
Jetaime
0

Löp som aldrig kommer..

Min aussie började löpa vid 7 månader första gången och har sen dess haft ca 6 månader mellan varje löp, ibland nån vecka mer och ibland någon vecka mindre.

Hon brukar vanligtvis löpa i augusti, möjligtvis sista löpveckan i första veckan i spetember eller nått sånt. Och hon började för ca en månad sen att göra typiska in-för-löp-saker. Kissar hur många gånger som helst på en promenad, springa och gömma sig under sängen så fort vi kommer innanför dörren och sova under sängen, såna saker. Men ja nu har det som sagt gått typ en månad sen jag väntade mig att löpet skulle komma. Hanhundar är helt tokiga i henne, men dom flesta hanhundsägare tror typ alltid att hon löper 🤪. Kan hon ha haft ett "tyst löp" så jag helt enkelt har missat det även om jag gått och kollat "helatiden"? Eller är hon kanske bara sen, så det kommer..? Vi får väl se.

Hur gamla var era tikar när dom började löpa? Blir dom annorlunda under löp? Hur långt brukar dom ha emellan, om dom är regelbundna?

Fisherling
0

Tinja var lite över 12 månader när hon löpte för första gången. Vi körde på som vanligt, och förutom mer markeringskissande så var hon inte alls speciellt påverkad.

Skendräktigheten var inte mer än att hon hade svullna juver och hon började bädda när hon var trött. Något hon fortsatt med sen dess, är hon riktigt trött och sömnig börjar hon bädda.

Jag väntar fortfarande på nästa löp. Löper hon en gång i halvåret så lär det komma när som helst. Jag har märkt att hon kissar oftare och hanhundar spänner upp sig och vill flörta bara hon går förbi 😉

Jetaime
0

Jag märket inget i träning direkt. Varken innan, under eller efter löp. Hon kan dock ha lite såna konstiga saker för sig, som att hon inte ska gå på en viss sida när vi är ute på promenad, och som sagt, ligger under min säng osv. 😃

Hanhundar flörtar alltid med Zuki oavsett så det är svårt att säga här..

Fisherling
0

#2 haha tycker killar hon är snygg också? :P Tinja brukar hanhundar tycka är riktigt snygg oavsett löp, men det är bara när hon löper eller är skendräktig som de verkligen går "all in" och kör typ slagmaskin med nosen i sidan på henne..

Jetaime
2

#2 Haha, ja, det är nästan lite synd om henne 🤪 när hon var yngre sa hon aldrig till heller, men hon har börjat lära sig att det är okej att säga till när hanhundar är jobbiga ;)

LinDajSon
0

Vissa tikar verkar ha någon form av magneteffekt på hanar. Kommer ihåg när vi träffades på vallningen, Jetaime, jag har nog aldrig sett Jin så dryg med en tik. Han brukar vara så ointresserad av damer. :P Athos är (var, innan kastreringen) lite påflugen - ibland - men Jin… nä. Feng löper en gång om året, första gången strax efter ett års ålder. Hon blir inte påverkad av själva löpet, kan bli less på grabbarna bara. Ointresserad av grabbarna. Sist så kom hennes löp någon månad innan det var beräknat. Aldrig upplevt ett tyst löp men på din beskrivning kan det ju tänkas. Eller så har det skjutits fram. :P

Jetaime
0

#5 Haha ja, det är såklart oftast ännu värre när hon löper, men alla hanhundar verkar tro att hon gör det året om ;)

Nej jag har inte heller varit med om det innan, kan ju vara så att det blir framskjutet bara, men hon beter sig som sagt så som hon gör innan/vid löp. Så vi får väl se :p

Stormvindh
0

Storm löpte första gången vid 11 månader, och då fick hon lite svullna juver men annars var hon helt opåverkad. Sedan har hon ändrats mer och mer efter varje löp sen dess. Visserligen inte i träning (mer än att hon kan bli trött snabbare), men med skendräktigheten. Vid första löpet bäddade hon kanske lite, men nu efter tredje löpet så har hon både bäddat, adopterat leksaker och pratat och tvättat dem regelbundet med omsorg. Har vi åkt iväg har jag även tagit med mig hennes valpar för att hon inte ska bli lite orolig, haha. Missförstå mig inte, hon har absolut inte ont av det och producerar ingen mjölk. Är som vanligt i träning och till vardags annars. Vääääldigt kelen nu sist också. Visst kan hon bli lite smått orolig över sina "valpar" ibland, men inget hon lider av och så länge det håller sig så är det bara gulligt i mitt tycke :)

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
0

Såg lite blod i svansen igårkväll när vi skulle gå sista promenaden, men mest sånt brunt…kollade och torkade för att se men fick inget blod på pappret, så tänkte att det kanske var nått annat. Men idag när vi pausade i vallningen hade hon lite blod även på byxorna. Så japp, hon löper nu iallafall, frågan är om det började igår eller om det är mitt i eller i slutet? Vi får se 😪

Jetaime
0

…tur att man får tävla agility ändå!!

tiger tok
0

Blöder alla av era hundar?

Jetaime
0

#10 Zuki gör, men inte så jättemycket. Behöver sällan ha tikskydd på henne (förutom om vi ska bort), hon fixar det mesta själv, men brukar se till så att det ligger nån extra filt i soffan tex.

LinDajSon
0

Inte mycket.

tiger tok
0

Vad skönt, labben här blöder så det är prickar över hela golvet ;) Lite jobbigt faktiskt!