Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettagility-klicker-freestyle-rallylydnad
Läst 1664 ggr
Jetaime
0

L/XL - agility.

Ni som har aussies som tävlar i agility och har hundar som ligger på gränsen, hur tänker ni inför regeländringarna nästa år? Ni som har valmöjlighet, vad kommer ni att välja, och varför? (Ni som har hundar över 50 cm får såklart gärna skriva ändå).

L - över 43 men under 50cm. Hopphöjden kommer ligga på 40-50cm
XL - över 43 Hopphöjden kommer ligga på 50-60cm.

Jetaime
0

Zuki är 46 cm och jag har velat jättemycket under året, eller bara försökt skjuta fram att tänka på det, för jag hatar förändringar och tycker inte om att hon ligger mitt emellan. Skillnad om det varit internationella regler, men det är det inte (det är väl också därför man får välja, eftersom dessa reglarna endast gäller i Sverige). 

Jag tror dock att jag har bestämt mig nu för att låta henne vara kvar i XL (det som nu är L, kan man väl säga) för internationellt så ses hon ändå som en L-hund (vad som motsvarar den svenska-XL-hunden). Jag vill inte begränsa oss ifall det skulle vara så att vi kommer vilja tävla internationellt iframtiden, för jag tror inte riktigt på att träna på 40-50 och tävla på den höjden på nationella tävlingar och sen ställa om till 60cm på internationella tävlingar… blir helt annan hoppteknik. Dom blir ju mycket snabbare på längre höjd.

Hon har inte direkt haft några problem med höjden hittills, river lika mycket eller lite på 45 som 65cm (om kanske inte till och med mer när det är lägre? för att hon slarvar.. )

Så vill jag senare, när hon blir äldre, kan jag ju alltid mäta ner heller till L.

Fisherling
0

Jag oroar mig för att bli tvingad in i XL-klassen. Vill inte behöva säga "jag tävlar extra large". Usch. Munfull och vill inte 😂

Men samtidigt, har inte tänkt på det du sa med de internationella hopphöjderna..

Jetaime
0

#2 Dom flesta jag vet som  "satsar" i agilityn kommer inte välja L även om dom har en hund som är under 50. 

Det är sen heller kanske inte så ofta man kommer att tävla internationellt iofs (men det är ju tex. landslagsuttagningar osv..), men hur lätt är det egentligen för hunden att ställa om till 60 (eller tom 65)… Dom tappar fart och får antagligen annorlunda hoppteknik/steglängd osv….Det är lite så jag tänker..

Samma om man vänder på det.. träna på 60 och tävla på 40-50.. hunden blir snabbare, större risk för att den slarvar.. annorlunda steglängd osv..

Jag vet inte, jag tror inte riktigt på det.. Men det är ju som jag tänker, och som jag utgår ifrån min hund. 

Zuki är ju redan nu en liten Largehund, så hon kommer få fortsätta vara en liten XL-hund ;)

LinDajSon
0

Tränar man alltid på så höga höjder? Sliter det inte på vovvarna?

Jetaime
0

#4 Det beror lite på vad vi tränar på. Oftast har jag hinderna på 60cm om det är en hel bana eller om vi tränar på någon speciell sväng eller något byte (men sänker efter första eller andra rundan till kanske 50-55 istället), men tränar vi bara på något specifikt (övning med vissa slalomingångar eller kontaktfälten) behöver man inte maxa hinderna, för då är inte hinderna i fokus, om man säger då. 

Men samtidigt blir ju farten högre när man man sänker, så jag vet faktiskt inte vad som sliter mest…

LinDajSon
0

Nedslagen sliter nog mest föreställer jag mig, men såklart… Agility och vallning är väl två av de fysiskt mest påfrestande grenarna. Och skydd såklart. Tur att vi inte har stora tunga hundar. :P

Jetaime
0

#6 Lite det jag menar.. Så att sänka till 40 cm hjälper nog inte direkt, lägre hopphöjd, men högre fart.. 😃 Då får man väl lägga bommarna på marken isåfall, haha.

Men jag tänker lite på Zukis storlek också.. hon väger 13,5kg så för henne kanske det inte är lika mycket hela världen att hoppa 60cm som säg.. en hund på 30 kg… (dom större tyngre hundarna hade tjänat mer på att gå ner i höjd.. )

LinDajSon
0

Men gulle, så lätt hon är!!

Jetaime
0

#8 (nu när det blivit lite mindre fysträning och agility.. så ligger hon nog på något hg mer.. 14 kg kanske..haha..) Men ja, hon är ju liiiten!

Jag har aldrig känt mig speciellt orolig över höjden.. Och hon har ju absolut inga problem med att hoppa ;)

Fisherling
0

Kanske ska köra XL då. Tinja är ju snabb som en pil och om hon ska hoppa på låga hinder så kommer jag inte ha en chans i världen att hänga med henne, speciellt inte när hon väl börjar förstå det där med att svänga och hoppa samtidigt. Ska bli roligt att debutera nästa år!

Jetaime
0

#10 Jag anser att det finns både för- och nackdelar med båda, därför hatar jag att vara mitt emellan och att behöva välja :p