Sammanfattning, 2016.
Sammanfattning av 2016. Många har ju uppdaterat efter hand, men skulle vara kul att läsa lite sammanfattningar av era hund-år! :)
Lita förslag på vad man kan skriva om (man får gärna använda listan om man vill)
*Vilka mål har ni uppnått under 2016?
*Vilka mål har ni inte uppnått under 2016 (alt. fortsätter ni jobba vidare på)?
*Vad var det absolut bästa/roligaste som hände under under 2016?
*Och värsta/tråkigaste?
*Finns det något ni skulle vilja gjort annorlunda?
*Finns det något ni skulle velat göra, men som inte blev av?
*Gjorde ni något tillsammans med era hundar, som ni aldrig gjort tidigare?
*Vad spenderade ni mest pengar på?
*Har era ni eller era hundar varit sjuka eller skadade?
*Något speciellt datum eller händelse som ni aldrig kommer att glömma?
*Något icke-hundrelaterat som hände som var väldigt viktigt?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
- Vilka mål har vi uppnått under 2016?
Vi har lyckats debutera i både rally och lydnad, och flyttat upp i lydnaden till råga på det. Har även debuterat inofficiellt i agility och då vann Tinja blåbärsklassen för largehundar, väldigt kul! Jag har dessutom lyckats lära henne backa, vilket var ett litet mål i sig. - Vilka mål har vi inte uppnått under 2016?
LP1. Det blev inget med det. Skittrist, tycker de nya titlarna låter som droger mer än lydnadstitlar… - Vad var det absolut bästa/roligaste som hände under 2016?
Svårt! Men det bästa var nog att jag fick träningskompisar i min ålder, och det är riktigt roligt att ha lite folk att träna och snacka hund med. - Vad var det västa/tråkigaste som hände under 2016?
Helt klart när Tinja inte kunde resa på sig någon dag efter HD- och ED-röntgen. Fy fan vilken panik, hemsk upplevelse. Lilla räven fick ligga inne i tre dagar :( Tänk att vanligt magont kan göra så mycket! - Finns det något vi skulle vilja gjort annorlunda?
Jag skulle vilja ha grundat apporten bättre. - Finns det något vi skulle velat göra, men som inte blev av?
Det var en vallningshelg nere i Skåne som jag jättegärna ville åka på, men jag fegade ur pga brist på boende och att jag aldrig kört så långt själv.. - Gjorde vi något som vi aldrig gjort tidigare?
Vi har tränat sök! Ska även fortsätta med det :D - Vad spenderade ni mest pengar på?
Hunden i allmänhet, haha. Allt är dyrt.. - Har vi varit sjuka eller skadade?
Ja, Tinja blev ju riktigt dålig där efter röntgen :( - Något speciellt datum eller händelse som vi aldrig kommer att glömma?
MH't! Otroligt lärorik upplevelse. Skulle varit intressant att ha låtit henne gå nu istället, när hon landat i sinnet. Hon var fortfarande ganska spökig (hon hade typ världens längsta spökålder, bytte ut hela trotsåldern mot en extra spökålder..) när vi körde MH't. - Något icke-hundrelaterat som hände som var väldigt viktigt?
Nja, alltså, mitt liv kretsar liksom kring hund så… Allt handlar om hund. Fick jobb! På hunddagis. :P
#1 Du har ju MT't sen också! :)
#2 Ja, och det ska bli sjukt spännande! Hon har verkligen mognat otroligt det senaste halvåret. Är inte alls lika mycket om sig och kring sig. Förut kunde hon tycka det var obehagligt om något, typ en gren, råkade röra henne på ryggen, nu gräver hon sig ner under stenar och trycker sig in genom snår. Det hade inte kommit på tal för ett år sedan 😂
- AgHD II, AgD II och uppflytt och debut i agility- och hoppklass 3 i agility (plus en SM-pinne dessutom), LP I (sen hade vi planer på att starta avanceradklass i rallylydnad också, men det blev inte av, och det kändes faktiskt helt okej).
- Vi fick aldrig rätt på kontaktfälten i år, trots att jag jobbade så otroligt hårt med det, så det är något vi kommer fortsätta jobba med nästa år, men på ett annat vis som förhoppningsvis går bättre. Ställa ut med excellent so resultat hade vi också som ett mål, men det hela blev bara en stor besvikelse och en bekräftelse på varför jag verkligen hatar utställning…
- Alla framgångar och utvecklingen vi gjort inom agilityn, tror jag..
*Och värsta/tråkigaste?
- Det värsta är nog känslan av att aldrig vara tillräckligt bra.
- Jag önskar att jag tagit tag i kontaktfältsträningen på ett annat vis (men det kunde jag ärligt talat inte veta först i efterhand..) Skulle vilja ha möjlighet att valla mer, vi försökte, men får nog acceptera att det inte funkar för tillfället bara.
- Hm.. Inget som jag är besviken över att vi inte gjorde, tror jag. Det skulle isåfall vara att ha kommit längre till SM-kvalet i agilityn, men eftersom uppflyttningen blev så sen blev det inte så många klass 3 tävlingar.. Och våra nollor räckte inte till pinnar så..
- Tävlingar, och bensin att ta sig till tävlingar. Träningar.
- Zuki har fått vara frisk och hel i år, vilket jag är otroligt glad för.
- Det var en ganska häftig känsla att stå överst på pallen på en av Sveriges största agilitytävlingar 2016! (HulaHoppet) Sista loppet, sista dagen och i agilityklassen också. (visserligen bara klass 2, men ändå!!! Så himla många bra ekipage från Sverige och andra länder, och så vinner lilla Zuki) Annars.. ingen aning.
- Nä..
Uppflytt till lägre spår
Titeln RLDN
***Vilka mål har ni inte uppnått under 2016 (alt. fortsätter ni jobba vidare på)?
**1:a pris i LK2. Fria följet var/är för dåligt och fjärren har jag börjat träna in på nytt då jag bestämde mig för att ha låsta framben.
Att Ellie flyttade hit! 😍 Tack vare henne har jag träffat många nya människor, utmanat mig själv socialt, utvecklats som hundtränare och haft galet roligt!
*Och värsta/tråkigaste?
Har svårt att komma på något här, vilket jag nog bör vara glad för. Hade en svacka i somras då jag mådde dåligt och var sjukskriven, men det har jag lagt bakom mig nu och ser framåt.
Ellie tycker att det är jobbigt med folk (domare, sekreterare, publik mm) på plan som tittar på oss när vi tränar. Det visste jag inte från början (och nu vet jag även varför hon tycker att det är jobbigt), hade jag förstått det från början hade jag nog lagt upp träningen annorlunda. Jag hade nog också behövt lägga mer fokus på bakdelskontroll.
Starta lägre klass hade varit roligt, men det var för få tävlingar i mellansverige under senhösten.
Tävla! 🏆
Kurser, men även tävlingar och bensinpengar. Tåss kastrering var dyr också.
Ellie skadade en klo i en gallertrappa, men den läkte fort. Tåss kastrerades och hade väldigt ont i ett par dagar. 😢
När Ellie flyttade hit och när vi vann appelltävlingen. 🥳
Jag fick ett heltidsjobb, bytte arbetsgivare och fick mycket bättre lön.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
RLD F och RLD A (över förväntan). Tog även en pinne i hoppklass 1 i agilityn.
Viltspåret. Blev aldrig av att vi körde anlagsprovet eller öppen klass, blev inbokat men sköts upp hela tiden. Sen startade vi aldrig i Freestyle, vilket hade varit roligt.
Förutom att vi skaffade lillasyster Lava, så helt klart när vi tog pinne i agilityn och kom tvåa! 😃
*Och värsta/tråkigaste?
Hm.. hundrelaterat så vet jag inte riktigt, men har haft lite pengabegränsningar i år i och med flytt som gjort att vi fått göra lite mindre än planerat.
Hade gärna satsat mer på att komma ut i Freestylen, för skojs skull. Tränat lite hårdare på vissa delar i agilityn kanske. Annars är jag relativt nöjd med året.
Anlagsprovet i viltspår och start i Freestyle klass 1.
Startade agility! Och oj så roligt vi hade det ;)
Tävlingar, förmodligen. Gick faktiskt inte på en enda kurs detta året (otroligt nog).
Storm har inte varit skadad, som tur väl är. Lava blev stucken av en geting precis efter vi hämtat hem henne vid 8 veckor. Annars har vi hållit oss relativt krya!
När vi äntligen hämtade hem Lava (29/10)! ❤️
Vi flyttade till hus! (som vi hyr) Äntligen!
Medarbetare på Vallhundar