Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
LĂ€st 1067 ggr
Turast
2

Ni som kan...

Vissa folk har skrattat lite Ă„t hur Marcie ser ur och sagt att hon inte alls ser ut som en aussie đŸ˜‚ För mig Ă€r hon sĂ„klart finast i vĂ€rlden och jag bryr mig sĂ„klart inte om dessa kommentarer utan brukar bara skratta och sĂ€ga att hon Ă€r hĂ€lften hyena đŸ˜Ž

men bara för kojs skull! Ni som Ă€r mer insatta i rasstandarden, kan hur en aussie "ska" se ut och Ă€r lite mer objektiva
 kan ni inte sĂ€ga hur hon ser ut? Enligt rasstandard dĂ„ (och jag vet ju att det inte finns nĂ„gra exakta mĂ„tt pĂ„ saker osv)? đŸ˜ƒ

Hon vÀger 18 kg och Àr ca 52-53cm hög

1,5 Är

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte pÄ salamandern. Den sover.

Pialinn
0

Jag googlade o pÄ bilderna fanns mÄnga hundar med hennes fÀrger. En kompis hade en nÀstan helsvart. En mycket trevlig hundras.

Far ej fortare fram Àn din skyddsÀngel flyger!

LinDajSon
2

Det som avviker mest ifrÄn standarden Àr vad jag kan se huvudet, och det Àr nog (framförallt) dÀrför du fÄr sÄdana kommentarer. SvÄrt att uttala sig enbart frÄn kort i övrigt, man mÄste (i princip) kÀnna igenom hunden och se den i rörelse för att ge nÄgon mer ingÄende jÀmförelse gentemot standarden eftersom massa, form pÄ bröstkorg, vinklar osv inte Àr sÄ lÀtta att bedöma utifrÄn nÄgon enstaka bild dÀr hunden inte ens Àr korrekt uppstÀlld (och det Àr lite krÄngligt att fÄ till, jag vet, huvaligen). :)

Turast
0

#1 ja sĂ„ mycket vet jag :) 

#2 tack för utförligt svar (som alltid!), ja det förstÄr jag, Àr vÀl mycket enklare i verkligheten och i rörelse. Men vad Àr det med huvudet du ser utifrÄn bilderna? Eller kanske Àr svÄrt att sÀga haha

Jag har faktiskt inte stĂ€llt upp alls utan fotat nĂ€r hon stĂ„r still och kollar pĂ„ annat đŸ˜Š

LinDajSon
0

LÀgg upp lite bilder pÄ enbart huvudet i olika vinklar sÄ kan jag referera till dem nÀr jag förklarar :)

Turast
0

HÀr kommer nÄgra, hoppas det Àr ok bilder

1. 

2. 

3. 

4.

Hade inte ur sÄ mÄnga vinklar, hoppas det duger till lite Ätminstone

LinDajSon
0

Perfekt, vore det OK om jag redigerade en eller tvÄ av bilderna lite?

Turast
0

#6 absolut :)

LinDajSon
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu Àr ju det hÀr en ytterst snabb omarbetning sÄ ni fÄr vÀl ha lite överseende med att det inte Àr helt hundra, men jag tyckte att det hÀr var ett bra sÀtt att visa istÀllet för att bara ta det i text. Jag har för mig att iFokus dessutom vÀxlar mellan bilderna nÀr man laddar upp tvÄ samtidigt, det vore ju verkligen suverÀnt sÄ jag hÄller tummarna för att jag tÀnker rÀtt. ;)

Nospartiet Ă€r lite lĂ„ngt, sĂ„ jag kortade ner det sĂ„ att det motsvarar skallens lĂ€ngd. Gett skallen nĂ„got mer parallelitet gentemot nospariet. Hals/nacke ger ett lite tunt/svagt intryck sĂ„ jag har breddat lite dĂ€r. Gett henne ett nĂ„got markerat stop.

Lite ur rasstandarden;

Huvud

Huvudet skall vara vÀlskuret, kraftigt och torrt. Storleken ska stÄ i proportion till kroppen.

Skallpart: Sedda frÄn sidan ska skallens och nospartiets plan vara parallella och av samma lÀngd eller med nÄgot lÀngre skalle.

Skalle: Skallen skall vara flat eller svagt vĂ€lvd och nackknölen fĂ„r vara svagt framtrĂ€dande. Skallen skall vara lika bred som den Ă€r lĂ„ng.

Stop: Stopet skall vara mĂ„ttligt och tydligt markerat.

Hals: Halsen skall vara kraftig och medellÄng med nÄgot vÀlvd nacke. Den skall vara vÀl ansatt i skulderpartiet.

Nosparti: Nospartiet skall vara lika lÄngt som, eller nÄgot kortare, Àn skallen. Det skall avsmalna nÄgot frÄn basen mot nostryffeln. Nosspetsen skall vara avrundad.

LinDajSon
0

Det ska vÀl tillÀggas att jag tycker att den omarbetade varianten Àr nÄgot överdriven, de behöver inte se ut sÄ för att det ska "synas att det Àr en aussie", men jag tror inte att nÄgon skulle ifrÄgasÀtta vad hon Àr för ras om hon hade haft precis de dragen om du förstÄr vad jag menar? :)

Fisherling
1

SpÀnnande trÄd!

Jag Àr ingen expert, men hade ocksÄ sagt att hon Àr lite lÄngnosad och med ett grunt stop :P Lite Collie-aktig. Hon kanske tyckte Jamie var sÄ snygg att hon ville se likadan ut ;)

Turast
0

Tack sĂ„ hemskt mycket! Det var sjukt bra beskrivet och bilden blev ju jĂ€ttehĂ€ftig! SĂ„ kul att se! Nu ser jag ocksĂ„ att hon har vÀÀÀÀÀÀldigt lĂ„ng nos đŸ˜‚ Superkul verkligen, tack  đŸ˜ƒ

#10 hahaha sĂ„ Ă€r det nog! Och jag har inte ens sett det för att Jamies nos kan ingen överglĂ€nsa i lĂ€ngd đŸ˜‚

Fisherling
0

Nu tĂ€nker jag ju asmycket pĂ„ hur Tinjas huvudform ser ut đŸ˜Ž

Jag har faktiskt varit sÄ nördig som att jag tidigare mÀtt bredden och lÀngden pÄ skallen och jÀmfört det med noslÀngden. Hennes skalle Àr ca 10 cm bred och lÄng, och nospartiet (mÀter frÄn stopet till spetsen av nosen) Àr ungefÀr 1 cm kortare.

Och nej, hon har inte en knöl pĂ„ nosen, det Ă€r en synvilla av hennes merle đŸ˜‚Hon har samma effekt pĂ„ ett stĂ€lle pĂ„ ryggen, ser ut som hon har ett jack i ryggen pga att hon Ă€r ljus just dĂ€r :P

LinDajSon
0

Fisherling nĂ€mnde nĂ„got jag glömde ta upp, för att det Ă€r intressant i ren allmĂ€nhet men framför allt nĂ€r man pratar bedömning av utseende. För att bedöma en hund korrekt ska man bortse frĂ„n fĂ€rg och teckning, förestĂ€lla sig alla hundar som helsvarta - men det Ă€r svĂ„rt, framför allt med oregelbundet tecknade hundar. Merlehundarna i synnerhet skulle jag tro. NĂ€r merlingen dessutom inte
 hamnar sĂ„ bra
 sĂ„ blir det Ă€nnu svĂ„rare för vĂ„ra hjĂ€rnor att inte tĂ€nka pĂ„ det. :) Jag har faktiskt en bekant vars aussie till att börja med inte Ă€r den vackraste, men hundens merling i ansiktet har hamnat sĂ„ olyckligt att hunden ser
 milt uttryckt; outvecklad ut. Det Ă€r tveklöst en av de konstigaste aussies jag sett. Dragen förstĂ€rks vĂ€ldigt mycket av merlingen, hade merlingen hamnat annorlunda hade den kanske istĂ€llet förminskat/dolt en hel del och gjort hunden vackrare. Det Ă€r alltsĂ„ nĂ„got man fĂ„r ha i Ă„tanke nĂ€r man bedömer en hund, meleringen kan dölja eller framhĂ€va bĂ„de bra och dĂ„liga strukturella saker. Tittar man pĂ„ showhundarna sĂ„ ser man i princip aldrig en hund med "störande" teckning. Dels visas de nog inte sĂ„ framgĂ„ngsrikt och dels strĂ€var man efter sĂ„ jĂ€mn merle som möjligt i aveln. I alla fall i USA (kan bara anta att det Ă€r samma hĂ€r). Mycket och ljus merle, med smĂ„ mörka flĂ€ckar. SĂ„ jĂ€mn som möjligt. I arbetslinjerna hittar man en större variation, framför allt Ă€r mörka merles med betydligt mindre vitt Ă€n showhundarnas krage/blĂ€s/sockor vanliga i arbetslinjerna. SĂ„klart finns det undantag pĂ„ bĂ„da sidor. Det Ă€r intressant att de kan se ut lite hur som helst, och oavsett hur de ser ut sĂ„ Ă€r det viktigaste att de har en sund exteriör och en sund skalle. :)

Fisherling
1

Tinjas merle har turligt nog hamnat vĂ€ldigt bra. För ja, det kan göra ganska stor skillnad. Personligen tycker jag att merle-hundar utan mycket mörkt kring ögonen kan se lite.. Lustiga ut. 

HÀr Àr en bild (inte den bÀsta att visa med, men den bÀsta jag har) pÄ hur man kan uppleva ett "jack" i Tinjas rygg pga den lilla ljusa blixten hon har. Den Àr dessutom placerad precis bakom manken och skuldrorna, vilket bidrar till att synville-jacket blir Ànnu tydligare.

Fisherling
1

Turast, var glad att du inte har en sĂ„dan hĂ€r uppenbar gatukorsning till Aussie đŸ€”

Jag borde krĂ€va pengarna tillbaka! đŸ˜‚

Turast
1

#15 hihi!! Gud vilken söt bild đŸ˜đŸ˜‚ Jag har försökt reklamera Marcie sen dag 1 typ
 men uppfödaren vill ju inte ha tillbaka Ă„bĂ€ket đŸ˜‚❀

liksom vad Àr detta??