Krav på MDR1 test eller inte?
MDR1 är en gen som gör att vissa hundar i vissa raser blir överkänsliga för vissa ämnen. De kan exempelvis inte få motgift för ormbett, tål inte vissa medel man har på gräsmattor osv.
Det finns ett enkelt test man kan göra, det kostar runt 500kr och där ser man om hunden är överkänslig, om den bara bär på genen eller om den är helt fri.
I teorin så skulle det ta maximal 3 generationer att helt få bort MDR1 och ändå tillåta att man avlar på bärare/fria i 2 generationer. Alltså skulle man inte heller förlora speciellt mycket avelsmaterial och man skulle inte förlora hela linjer.
Hur ställer du dig till denna fråga? Vill du att samtliga valpar ska testas och ett avelsförbud på överkänsliga ska införas?
Tycker du att det finns viktigare saker det kan ta fokus ifrån?
Skriv ner lite vad du känner i denna fråga och skriv gärna om dina hundar är testade eller inte?
Om du har en överkänslig hund, hur har det påverkat er?
Puttar upp denna tråd då jag också funderar över detta.. Det är väldigt mycket prat om denna Mdr1 gen här i Frankrike. Är det något man funderar över även i Sverige?
Genen kan till exempel påverka vilket slags fästingskydd du kan använda på din hund, då vissa fästingskydd kan vara livsfarliga. Är era hundar testade för denna gen? Vad använder du i så fall för fästingmedel om din hund är MDR1 (- / -) t.ex.?
Jag tycker inte att det är några problem egentligen att avla på en hund som är bärare, så länge man vet om att den andra hunden är fri och tar det med sig för ev. framtida avel på valparna (som också kan bli bärare). Det viktigaste är ju att inte para två bärare för då finns det risk för att valparna får genen.
Min hund är inte testad, men fri via föräldrarna (båda testade och fria).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det finns en del avmaskningsmedel man ska vara lite försiktig med, sådant som innehåller ivermectin till exempel. Finns i en del fåravmaskning så om man vallar och hunden är ivermectinkänslig ska man se till att de inte äter fårbajset. Några av fästingmedlen som säljs i Frankrike är lite annorlunda än våra, om jag inte minns fel. Träffat folk som tagit in i samband med resa och man fick tydligen inte sälja det märket i Sverige. Här är väl Frontline, Scalibor och Bravecto de vanligaste alternativen. Det finns inga krav här på att testa hundarna för det, men det blir förvisso ändå vanligare att det görs, precis som övriga tester. Dock fortfarande en rätt liten del som testas. Problemet om man testar alla hundar och slutar avla helt på alla individer som är bärare av det ena eller andra av säg, 10 olika genetiska svagheter, är att man riskerar att minska avelsbasen så enormt mycket att när man sedan ska selektera bort baserat på andra saker såsom övrig hälsa, mentalitet, arbetsförmåga, exteriör och så vidare så står man tillslut där med en alldeles för liten avelsbas… så även om det är bra att ha översikt över eventuella genetiska svagheter så tror jag att man ska vara försiktig med hur man värderar det. Mig veterligen är det även rasklubbens ståndpunkt, tror det finns någon text om det på hemsidan. Jag har testat två av mina hundar för MDR1, en är fri och en är bärare.
Ja, det finns en hel del olika märken på fästingmedel här. Det + allt prat om denna gen gör att jag känner mig lite förvirrad i fästingmedel djungeln. Rädd för att välja fel.
Vi får se, jag ska kanske testa honom så jag vet hur han ligger till.