Valpplitor
Min aussiehane på 11 veckor fick denna vecka blåsor i ena ljumsken som så småningom fylldes med var och har spridit sig till magen, andra ljumsken och uppåt magen. Eftersom jag inte visste vad det var och det är min första hund gick jag till veterinär som tvättade bort skorpor och tog bort var. Nu när jag läst på inser jag att det är impetigo, eller valpplitor, hundens svinkoppor eller finnar, kärt barn har många namn.
Detta ska behandlas med klorhexidinschampoo och Aloe vera-spray. Dessutom ska förhuden sköljas med vatten blandat med Lactacyd-tvål. Har någon råkat ut för detta?
Jag vet inte vad det beror på, om det är en smitta, eller kan det hänga ihop med att jag givit märgben 3-4 gånger den senaste veckan.
Min hane är 13 veckor och har utslag på magen. Mest bettliknande rodnader och några blåsor. Han fick det i lördags efter att vi varit och badat i en sjö där han även sprang runt bland nässlor, så hans utslag beror högst troligt på det. Jag har sprayar med aloe-spray och avvaktar ett tag, försvinner det inte ska jag höra vad veterinären säger. Men huden där är känslig och nu är det mycket nyklippt gräs, knott och annat som kan orsaka utslag.
Sabina
www.anibaz.blogg.se