Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1614 ggr
ViftPapa
0

Kastrering aussiehane

Hur tänker ni kring kastrering av era hanar när det gäller aussie? För- och nackdelar. Vore spännande att höra om era erfarenheter oavsett hur ni valt att göra.

Sugar Mist
0

Jag ska kastrera Jack så fort det lugnar ner sig lite hemma, han gillar inte hanar och det skriker testosteron kring han, sen har vi tik här hemma också så det är för det bättre att kastrera han :p

-

LinDajSon
0

Jag har tre hanar och en tik. Den äldsta hanen är kastrerad, han var 7-8 år när det gjordes och vi kastrerade honom enbart för att slippa problem vid tikens löp. Övriga är okastrerade och lär så förbli, om det inte uppstår medicinska skäl förstås. Nackdel: Sämre päls, fått ett lager hull runt midjan som han aldrig haft och som visat sig förvånansvärt svårt att bli av med. Fördel: Tar noll och ingen notis om tiken när hon löper. Det är inte alla, definitivt inte alla så gamla, hanar som en kastrering biter såpass bra på.

Jetaime
0

Jag har ingen hane, men en tik som är kastrerad (dock inte mitt av utan pga pyo) har inga problem med pälsmängd eller kvalité på pälsen osv (än så länge iallafall) eller annat, däääremot…lägger hon lätt på sig och det känns nästan omöjligt att få nere henne i vikt trots att hon är en ganska aktiv hund.

Anibaz
0

Min hane är 6 månader och jag har inga planer på att kastrera honom (om inte hälsan kräver det). Mina tidigare hundar som kastrerats fick gräslig päls, svårt att hålla hullet och nästan omöjligt att bygga ordentliga muskler.

ViftPapa
0

Tack för svar! Känner själv att det inte finns motiv att kastrera Vift som är 6 månader om inte problembeteende uppstår. Det är en ganska stark magkänsla, så det är värdefullt att höra om era erfarenheter. Det verkar ju som om det är svårt att få kastrerade både tikar och hanar att hålla vikten.

Jojsan
0

Jag har inte kastrerat min 1 åriga hane och har inga planer på att göra det heller. Om det inte skulle behövas av mediciniska skäl eller något sådant.  Dock så är han väldigt intresserad av tikar, men än så länge går det att "kontrollera honom".