Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 1602 ggr
jultor
2017-12-17 18:11
0

HD/ED

När röntgade ni era aussies? Jag undrar om det egentligen  gör någon skillnad att röntga vid 12månader eller t.ex. 18månader, har läst så delade meningar om det. Min tik blir 12månader i januari och funderar på att röntga henne redan då, eftersom jag vill hålla på med agility så vill jag veta HD/ED statusen på henne. 🙂

Lona
2017-12-17 18:39
0

Om man röntgar tidigt så är risken större att hunden får bedömningen "slappa höfter", oftast ett C, eftersom den inte är lika utvecklad vad gäller muskler mm.
Tidigare fick man röntga om en C-höft om det berodde på en slapp led (tror att det var efter ett halvår?), det är nu ändrat så det blir ett C i registreringen även om höften skulle "tightat till sig" när hunden blir äldre.
Jag hade diskuterat det hela med min uppfödare, det påverkar ju hen också i och med kennelns statistik. Hen vet förmodligen också när just aussie är lämpliga att röntga.
Mina hundar av andra raser har röntgats vid ~15 månader, samtliga u.a. alt A. (Isländsk fårhund, rhodesian ridgeback, jaktlabbe x 2)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jetaime
2017-12-17 19:25
0

Min tik var precis 12 månader när jag röntgade henne. HD: A ED: 0

LinDajSon
2017-12-17 22:09
0

Har röntgat både tidigt och sent, alla fyra är friröntgade. Jag ser egentligen ingen anledning att göra det redan vid 12 månader även om jag gjort det själv. Min tanke är att det faktiskt är en ras som generellt tar tid på sig att mogna både exteriört och mentalt så varför inte låta dem bli lite mer "färdiga" och veta att det man får är vad man har, än att röntga tidigt och sedan vara tvungen (det är man iofs aldrig) att röntga om utifall att resultatet inte blir vad man önskat. Finns flera fall där omröntgen gett ett annat resultat efter att hunden fått växa på sig.

jultor
2017-12-17 22:22
0

Trots många som sagt att det inte spelar någon roll så tänker jag ändå om det skulle bli ett ”felaktigt” resultat pga ung ålder. Känns ju så onödigt att röntga om, men samtidigt vill jag veta att hon har friska höfter och armbågar då jag vill börja smått med agilityn i januari/februari (iof är det ju på en sån pass låg nivå så inget som borde skada). Tack så mycket för svaren. 😊

Lona
2017-12-25 00:24
0

#3, Visserligen kan en omröntgen ge en själv en bättre uppfattning om hundens höftstatus när den är helt färdigvuxen (ifall tex ett C bara berodde på att hunden var outvecklad), dock ändrar det numera inget i det officiella resultatet.
Tidigare kunde man ju röntga om och få ändrat till ett "bättre resultat", nu kvarstår alltså det första resultatet och ändras inte.

Då hade jag nog hellre satsat på penn-hip vid omröntgen, som ger en mer utförlig bild av höftledsstatusen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
2017-12-25 09:03
0

#5 Fast jag vet folk som nyligen fått resultat ändrat. Nordiska Panelen finns ju fortfarande att skicka till, och i nya Hundsport Special stod det mycket om omröntgen och att folk kräver att få skicka till en annan avläsare än den första - inte ett ord om att det inte skulle gå att få ändrat.

LinDajSon
2017-12-25 19:08
0

Resultatet av omröntgen registreras fortfarande på Hunddata, oavsett om det är bättre-sämre-detsamma.