Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 971 ggr
Valpen123
0

Lite frågor och funderingar

Hej!

Jag ska eventuellt få en egen hund till sommaren så har funderat lite på en Australian shepherd, men har lite frågor och funderingar om rasen.

Först tänkte jag berätta kort om mig själv. Okej, så jag är 15 år (börjar års 9 till hösten). Jag har växt upp med hund (dalmatiner, tollare och Bouvier des flandres). Just nu har vi dock "bara" en japansk spets på 4 år. Jag har tränat den japanska spetsen sedan ca 1,5 år tillbaka (fått den att gå bra i koppel, lärt kommandon och fått den att sluta skälla på ALLT). Den japanska spetsen har vi haft i ungefär 2 år och när han kom till oss kunde han inte mycket alls (nästan endast sitt och stanna). Jag har tränat honom helt själv och har aldrig gått någon kurs eller liknande utan har fått läsa och pröva vad som har funkat bäst för honom.

Jag bor just nu i en lägenhet, MEN börjar gymnasiet nästa år och ska gå en hundlinje på ett naturbruksgymnasium ca 1,5 h bort. Det finns dock många möjligheter till träning här. Det finns 2 hundrastgårdar (området bredvid och ca 1,5 km bort), en skog samt en brukshundsklubb några km bort. Jag kommer även åka till ett motionsspår som ligger i en skog ca 6 km bort och så kommer hunden få vara med i ett stall flera dagar i veckan (lös då). Flera av dessa tillfällen kommer den få vara lös. Kommer även gå minst 1 h i skog eller hundrastgård per dag utöver vanliga rundor på ca 30 minuter. Inomhus så kommer vi öva sök, tricks och kommandon och olika typer av kurragömma. Ute kommer den även få öva sök, kurragömma, apportera och som jag skrev tidigare, springa lös. Jag vill även gå på sök, spår och möjligen någon annan aktivitet (som agility) samt valpkurs. Kommer även jogga med den några ggr i veckan.

Medans jag är i skolan så kommer min mamma och min äldre syster ta ut hunden och sedan på eftermiddagen kommer jag sköta den (promenader, kurser, aktivering mm)

Men jag undrar lite om rasen så nu kommer lite frågor och funderingar. Hur upplever ni era Aussies? Jag har läst om dem och då låter det som att dem blir monster om man inte typ går en 2 timmar lång promenad per dag samt övar flera olika aktiviteter i veckan, stämmer det? Tror ni att en Aussie kommer passa mig? Jag är öppen för att aktivera den mer om det skulle behövas. Vilken hundras skulle ni annars rekommendera mig? Vet att det skiljer från hund till hund, men vissa saker är ju ganska typiska för olika raser.

Jag vill ha en hund som har lite attityd (t.ex. att den inte lägger sig ner på golvet eller gnäller om man säger till den), den ska vara smart, lättlärd, aktiv, vill arbeta, ungefär i samma storlek som en Aussie. Jag vill helt enkelt kunna kämpa lite och behöva tänka om och så, vill ha en utmaning eller vad man ska säga. 

Tacksam för svar!

Catlady91
0

Jag tycker du ska skaffa en pudel! Dom kan man göra vad som helst med, de är väldigt mångsidiga 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Liwan
0

#0 jag har en 3mån aussievalp och hon är inte så känslig mot mig, men hon är det mot andra (om hon inte gått upp i varv kanske). Om jag säger till henne när hon biter mig så ökar hennes intensitet. Och desto äldre hon blivit desto hårdare har hon börjat bita och kan även hoppa högre.(allt är intressant att bita i 😊) Hon bits när hon vill leka, avledning har fungerat för det mesta men i perioder så har dessa avledningar ej varit intressanta. Jag vill inte skylla på henne utan det är nog jag som helt enkelt inte lyckades hitta the One toy för henne. Hon gillar att bita sönder saker och tugga på saker (såklart), hennes bitande har dock varit/är jobbigast 😊 jag tycker hon är en tuff valp som är lagom trygg i sig själv och hon är nog en fullt normal valp, - en väldigt duktig valp helt enkelt. Men det känns som att jag har fått symboliska gråa hår och jag hade aldrig pallar med detta som 15åring… Sedan tror jag att jag föredrar lite känsligare hundar också. :) Eller snarare lyhörda. Fast mina preferenser påverkar nog inte mina gråa hår. Jag känner mig helt enkelt sällan utvilad och en valp tar så mycket tid… Och jag vet inte hur din familj ser på hund men de kanske inte gillar valpar som har attityd, det kanske blir jobbigt för dem att ta hand om den då och övervaka den alla timmar du är i skolan. För vill du ha en valp eller vuxen hund? Om du vill ha en valp så kräver de väldigt mycket tid och uppsikt. Jag hade kunnat lösa saker bättre men det är _väldigt_ mycket med valp enligt min erfarenhet. Stunder med lugn och ro varvat med bus och "vad gör valpen nu?" Minns inte att det var några bekymmer med pudelvalpar och skulle tro att attityd som du skriver är beroende på individen men mer utpräglat hos aussien då de behöver det i sin vallning (är min tolkning)… Anledningen till att jag valde aussie var att det är en så mångsidig ras, positiva, roliga personligheter och bra psyken och jag gillar storleken. 😊 Att bara ha en hundvalp är en utmaning och alla hundar är individer och har sina egna utmaningar. 😊

Fisherling
0

Om du vill ha en hund att testa på lite allt möjligt med som är aktiv och förig skulle jag tipsa om en dp-labbe. Okänsliga hundar som mer än gärna hänger på allt vad du vill göra med glädje.

Valpen123
0

#1 Tack för svar! Ingen ras jag kollat speciellt mycket på, men ska absolut ta och kolla!

Liwan
0

#4 enligt min uppfattning så är pudlarna gärna aktiva och med på allt och samtidigt väldigt förlåtande (på det viset att de fungerar som både aktiva familjemedlemmar och sällskapshund.. dock föredrar nog alla hundar att vara aktiva! :D ) men att det är bra att den får positiva upplevelser som valp (som för alla valpar iofs) och att man har i åtanke att det är en vaktande/larmerande ras. (som aussien?) och att de därför kan skälla om det kommer någon eller någon passerar tomten osv.

En annan bra sak som alla pudeluppfödare bör göra är att vänja dem vid trimning då det är en trimras så deras päls behöver omvårdnad t.ex. trimmas ner / borstas / klippas. Fördelen här är att de hårar extremt lite, jag skulle säga att de inte hårar alls haha. Men de behöver då lite mer skötsel än en hund som hårar, som t.ex. badning då och då och efterföljande tork av päls (föna) och regelbunden trim/klipp på kanske månaders mellanrum. :)

Valpen123
0

#2 Tack för svar! 

Hur är hon i sitt beteende utöver att hon biter mycket? Tänker lite på om du har märkt att hon lätt lär sig saker, vakt osv.  Kanske är lite svårt att veta eftersom hon är så liten. Nu vet jag inte om du har haft valp innan men om du har haft det, tycker du din aussievalp är svårare/tuffare än andra valpar?

Jo det är en valp jag vill ha. Jag själv gillar inte så "känsliga" hundar. Tycker om vår japanska spets supermycket, men det är ingen ras jag själv hade valt. Tror dock att han är lite tuffare än vad en rastypisk jappe är. 

Fastnade för just aussien för att dem låter som härliga hundar. Precis som du skrev har jag läst att dem är mångsidiga och har mycket will to please. Jag vill ha en hund att samarbeta med och som kan tänka lite själv (självklart är det jag som bestämmer, men vår jappe skulle aldrig kunna tänk själv utan då blir allt skälla, skälla, skälla) Sen tycker jag ju att deras storlek är väldigt bra.

Mamma och jag har diskuterat mycket och jag har berättat att det är en tuff ras, men hon tycker att jag ska välja en ras jag vill ha. Sen älskar hon även rasen bouvier des flandres som jag upplevt som en ganska tuff ras ändå (dock ingen expert eftersom jag själv inte gillar rasen)

Valpen123
0

#3 Tack för svaret! Ska absolut ta och kolla på den rasen!

Valpen123
0

#5 Har inget emot att borsta hunden eller att duscha den. Dock tycker jag inte om när pälsvården tar väldigt långt tid. Som t.ex. med vår jappe som man först behöver borsta, sedan duscha, sen föna och sedan borsta igen och man behöver göra det ganska ofta för att pälsen ska hålla sig fin. Just den pälsvården vill jag inte ha. Men har upplevt att den aussie behöver borstas någon gång i veckan och bara duscha ibland, men att den inte kräver att man fönar osv.

Liwan
0

#6 tack för specifika frågor, så roligt! :D Jag tycker inte hon är mer lättlärd än en pudel t.ex. och  jag tycker det går bra att lära henne saker.  Mycket beror på mig också, om jag är tydlig, konsekvent och inte låter som ett band som sitter på repeat.

Men jag lär mig.

Ang. vakt så skäller hon ibland på andra hundar om de skäller mot henne eller om hon blir skrämd (inte alltid). Men för det mesta vill hon bara fram och hälsa eller ha något gottigt hos mig. :)

Hon har inte visat tecken på resursförsvar och inget intresse att vakta egendom. Det kanske kommer med åldern annars?

Jag tycker min valp är en stjärnvalp med en del egen vilja (jag vill till den där busken och om du drar i kopplet sätter jag mig tvärt ner) och har börjat ta mer initiativ i skogens alla korsningar. Samtidigt är hon rätt lyhörd mot mig. Men vet inte hur mycket hon läser av mina tonlägen osv.

Hon har varit tuff för mig men är som sagt en superduktig valp och skon som klämmer i vår vardag är jag.

Om din mor tycker aussie är OK och du känner att det är en ras som matchar den livsstil du vill ha 16år framåt så hade jag nog besökt några uppfödare och pratat med dem och träffat deras hundar om jag var du. Kanske tillsammans med din mor så hon också får känna på rasen. 🌺

Liwan
0

#8 oki pudel är för mig: bada > föna > borsta

Men att hålla dem nerklippta och lockiga är inte så tokigt det heller. :D

Valpen123
0

#9 hon låter helt underbar😍 Vi har mejlat några uppfödare i närheten, men har tyvärr bara fått svar från en av dem. Så vi ska ringa några istället och tanken är att vi ska hälsa på och sen så har vi även pratat med 2 personer vi känner om dem vet någon som äger en. Vi får se hur det blir, men lutar åt en aussie😊 Tack så mycket för svaret!😊

Valpen123
0

#10 låter som en underbar hundras utom pälsvården då, men kanske ändrar sig någon gång i framtiden😊

Liwan
0

#11 ja, jag rekommenderar att ringa :)

Inga problem alls, återkom gärna med updates om du vill!

#12 ja det är för och nackdelar. Lycka till med sökandet på information :)