Hull på valp / foder?
Min valp är 14 veckor och hon har en del underhudsfett. Hon är alltså inte skinn och ben utan hon har löst "tjockt" skinn och det går att känna t.ex. revbenen men inte om man känner lite lätt utan man får röra lite fram och tillbaka och så.
Vad jag har hört hittills bör en valp hellre vara lite för tunn än lite för "tjock". Pga. det sistnämnda kan påverka ED/HD.
För jag vet inte heller om jag kanske gett henne för mycket mat… Om det har lett till att hon växt för snabbt eller så. Men min magkänsla säger att hon endå är inom rimliga gränser.
Men jag har endå en oro och funderar på om valpfoder verkligen är att föredra (ifall proteinet gör att de växer snabbare och blir omvandlat till fett t.ex.?)?
Jag vill köpa ett annat foder och undrar vad ni har använt för foder till era valpar och hur de var i hullet ungefär?
Vad får valpen för foder i dagsläget?
Min senaste valp fick färskfoder/barf från dag 1 hos mig. Hon växte otroligt mycket jämnare och finare än syskonen som åt torrfoder. Hon fick också finare muskler och var allmänt stabil i kroppen hela tiden.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tycker att man ska kunna känna revbenen hyffsat lätt på valpar, det här med att valpar ska ha "valphull"(dvs småtjocka) är i min värld jättekonstigt.
Minska maten något, sen växer dom jättefort i den åldern din är nu.
-
#1 Arion lax & ris. Köpte en liten påse Vaisto puppy ljuslila för att låta henne prova.
#2 Okej, då kör jag på det. Hon väger 8.1kg och är ca 37cm mkh.
#3 Beroende på hur stora föräldrarna är så tycker jag inte att det låter jättemycket för åldern hon är i :)
I den här tråden så kan du se lite vad medlemmarnas aussievalpar vägt vid olika åldrar, min tik vägde hon kring 6-7kg, och nu som treåring väger hon 12,5-13kg :)
-