Halsband/sele
Hej!
Jag väntar på att få hem min första Aussie om drygt två veckor och nu funderar jag lite över vilken sorts halsband och/eller sele som ni tycker är bäst? Vad använder ni till era hundar både nu och när dom/den va valp?
Jag använde ett justerbart valphalsband och Hurrta reflexsele till Tåss som valp. Nu använder jag halvstryp, en sele ska införskaffas. Har använt Hurrta Y-sele till honom tidigare men Hurrtas storlekar passar dåligt på honom så jag vill hitta en ny.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

alltid halsband..endast sele vid spår..
Jag började med ett nylonhalsband som var justerbart :) Sen kan man köpa lite dyrare/finare när valpen blir äldre. Jag hade mest halsband på Zuki för att vänja henne vid det samt att jag inte hade henne lös bland bilar och när vi åkte buss osv.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Loke har halsband av halvstrypsmodell utan strypeffekt och jag har även en y-sele till honom. Alternerar mellan dem. Alltid sele när vi cyklar. När han var valp hade jag ett enkelt litet justerbart halsband med knäppning, typ som #1s.
//Lina
De verkar som att de flesta har gjort så som jag har tänkt då. Brukar växla lite mellan sele och halvstryp (utan strypeffekten) på min husky blandis jag har nu. Har dock inte hittat någon sele som sitter bra än.
Har ni upplevt att de är svårt att hitta selar som sitter bra till era hundar?
Jag har lite olika. Några halvstryp, några vanliga fasta. Ett stryp, fast det har hängt i garaget i typ ett år nu. Jag gillar och trivs bäst med breda fasta eller halvstryps halsband. Om det ska vara någon strypeffekt på halvstrypen så är det inte speciellt mycket och sällan. Har inget emot att andra använder stryp, så länge de använder det med sunt förnuft. Men jag själv har börjar föredra bredare och fasta halsband, ska beställa 5cmbreda med dubbelknäppen till mina så fort jag är hemma igen. Selar använder jag sällan på promenader. Däremot har jag många gånger sett hur hundar som är helt tokiga och hänger i kopplet, när de får en sele så är de helt dragfria i en period. Samma om de är vana med sele och man byter till halsband. Så får jag in hundar på kurs som drar, då rekomenderar jag att man byter och slutar hunden dra, då får man en "andra chans" att belöna upp att inte dra i kopplet och förbjuda att man drar. Ett litet tipps om någon har problem med drag i koppel :-)