Hur aktiverar ni er hund?
Hej! :D Jag har blivit intresserad av australian shepherd.Men undrar om rasen blir för mycket för mig? Så hur aktiverar ni era? Behöver dom valla? Jag vill ju ha en hund som tycker om att simma och lär sig trix fort. Skulle vilja spåra ca 1 gång i veckan öva lite agility ca 2 gånger i veckan och trix var-varenda dag. Jag Gillar att gå i skogen så det skulle jag göra varenda dag,där skulle jag ha lös henne.På sommaren skulle vi simma med henne och på vinter skulle vi ta långa spark turer. Kan tillägga att jag bara är 11 år snart 12 väldig sprallig,om jag inte har något att göra så blir jag fruktansvärt uttråkad,men vissa dagar kan jag vara riktigt lat XD Hur aktiverar ni er hund varenda dag?
Jag tycker inte att en 11 åring ska köpa en aussie. Köp en hund med mindre aktiveringsbehov och träna med den istället. Du kan köpa en hund med lägre aktiveringsbehov och träna den mycket, det är däremot svårt att köpa en med högt aktiveringsbehov och träna den lite.
De behöver inte valla. Hur länge tänker du gå i skogen då? Har du hunderfarenhet överhuvudtaget? Hundvana föräldrar? Nej, jag skulle rekommendera en mycket mindre aktiv ras till dig. Du klarar det säkert ett tag, men är du villig att göra det i upp till 10-15 år då? Om några år börjar du gymnasiet och du har inte en aning om hur ditt liv kommer se ut då. I tonåren kommer du ha fullt upp med allt annat i ett tonårsliv med, troligtvis, så jag skulle inte rekommendera att du köper en så aktiv hund då. Kan bli svårt att pussla ihop skola + hund.
Tänk på att hunden måste ut oavsett väderlag och temperatur, oavsett hur lat eller sjuk du är så måste hunden få sitt.
Jag ska aktivera min kommande med lydnad, rallylydnad, agility, freestyle, flyball, frisbee och spår, om nu detta faller vovven i smaken så att säga (: Valla är inget måste för Aussien. Jag själv har fått intrycket av att aussien är tuffare än Border Collien, och Aussien är en riktig arbetsnarkoman. Du tittade på Kooiker förut och Aussien kräver mer än vad Kooikern gör. Skulle som ovan skriver inte rekomendera den till en 11 åring, det finns raser med mindre aktiveringsbehov som tipsas om i din andra tråd på HiF :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Hej.
Något som är mycket viktigare att tänka på än aktiveringen är vardagen. Aktiveringsmässigt så är inte aussien så jätteextrem så som många vill vända det till. Absolut måste de få jobba regelbundet och de kan bli riktigt jobbiga och få problembeteenden om de inte får jobba. Men det tar inte mer än någon timme om dagen att jobba med dem för att de ska vara nöjda. 30 minuter jobb, promenader och hänga med familjen är helt okey. Om jobbet är utmanande och tröttar ut hunden.
Men, vardagen är en helt annan sak. Aussien är en skarp ras, med vakt och de kan vara reserverade. Att styra upp en sån hund kan vara krävande för föraren. Att kunna tajma in beröm, korrigering och veta när man ska ha "tummen i ögat" och när man kan stå tillbaka och låta hunden reda ut problemet själv. Det är inte bara svårt för unga. Även äldre mer erfarna kan ha jobbigt med detta.
Inte för att det är elaka hundar, eller ens för att de är aggresiva. Men de är avlade på att reagera fort och ofta reagerar de även intensivt. Och får de "lyckas" med ett beteende nog många gånger så är det jättejobbigt att arbeta bort det.
Så även om man kan göra en aussie nöjd med aktiveringen. Så bör man (ung som gammal) fundera på om man vill ha det "extra arbetet" i vardagen.
Jag älskar aussies, jag fungerar jättebra med deras beteenden och älskar deras snabba reaktioner och allt det där. Och jag har användning av det i arbetet jag har hundarna till.
Men, det finns andra hundar som klarar av det du vill minst lika bra. Och som är "enklare"" i vardagen. Så frågan är inte så mycket om hur mycket man vill arbeta med hundarna, utan hur man vill ha vardagen. Hur amn själv är och fungerar.
Risken är ju att om man själv är sprallig och ständigt på gång och inte har den vanan av hundar som denna ras ändå kan kräva. Då får man en hund som är lika igång och inte har lärt sig att ta det lugnt och sen står man där med felbeteenden man inte vill ha.
Den typen av arbete du vill ha, tilsammans med din personlighet (sprallig)tycker jag lutar åt att du skulle få en aussie som gick upp i stress och troligtvis inte vart nöjd med den typen av arbete och då inte blir nöjd i vardagen utan hittar på eget att göra, som att vakta huset/dig/bilen/leksaker osv.
dessutom är de ingen direkt "vattenras".
Jag rekommenderar att du istället tittar på labbe, golder eller pudel.
Ja,ville bara fråga om rasen efter som jag vill ha en till hund,men tror jag skaffar en när jag blir stor :)
Det är bara bra att du frågar :-) Fråga, läs på och lär dig så mycket du bara kan och sen köper du dig en aussie när du är lite äldre och kommer ut på lydnadsbanorna och slår oss andra så det skriker om det! 👍