Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 3902 ggr
[Ebfotograf]
2

Hur valde ni valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En intressant fråga, alla har ju olika erfarenheter! Hur valde ni valp? På vilket sätt stod den ut från de andra? Eller var det kanske så att uppfödaren valde? :)

Jetaime
2

Jag såg först valparna på bild, och fastnade redan då för Zuki, men skulle självklart kolla på alla fyra som fanns kvar, sen när jag skulle hälsa på så var det bara Zuki jag såg, det var liksom "kärlek vid första ögonkastet". Det var bara så enkelt :)

Jag hade inte velat ha en hund som uppfödaren valt ut åt mig (även om hon/han anser att den skulle passa bäst in i mitt liv…), det är ändå min hund som ska passa ihop med mig resten av livet så det måste finnas någon slags "kemi" mellan valpen och en själv.

Buwenas
0

Tex så hade vi inte så mycket att välja på. Jag var 16 år då och det fanns två valpar kvar. Uppfödaren kände att Tex var den valp som var mest lämplig för mig och alltså var det han vi fick köpa. Inte för att jag är ledsen över det, han är helt underbar min lilla pojk.

När jag åkte till Touch uppfödare så hade jag just fått gjort mig av med en hund som gick mig ur händerna och bet, va rädd och osäker osv, och jag klandrade mig själv för det och visste inte om jag skulle ha någon mer hund alls egentligen, men när jag såg hur valparna var, sociala och trevliga och glada. Då kände jag att jag verkligen ville ha en valp.

Touch så fanns det även då två kvar, de såg nästan lika dana ut, de hade ganska lika personligheter. Touch valde dock mig på ett sätt. Alla valpar ville ju givetvis kela, men han var vid mig i princip hela tiden jag var där. Och han va lite mer självständig enligt uppfödaren, något jag ville ha i valpen om den även var förig, vilket han va. Så det vart han helt enkelt. Fastnade för honom, troligtvis för att han satt i mitt knä och såg bedårande ut *S*

Gojan är lite rolig, när folk frågar hur jag hämtade henne så kan man få lite spännande reaktioner när man säger "Jag hämtade henne vid en bensinmack, första gången jag såg henne var när uppfödaren öppnade bakdörren på skåpbilen"

Och då är det alltså folk som blir helt förfärade och tror att jag köpt en smuggelhund eller liknande *S* Men det som är saken är att uppfödaren bodde i Norge, jag har inget körkort och sambon va inte ledig så vi hade tid att åka och hälsa på eller så innan. Så vi hade mailkontakt redan vid parning och fram tills leverans.

Uppfödaren valde ut Gojan, jag beskrev vad jag ville ha och Gojan va den valp som verkligen levde upp till mina krav och uppfödarens, givetvis är de andra valparna underbara men Gojan var den i valplådan som hade det där "extra" i sig. Eftersom att även uppfödaren gillade henne så mycket så är hon delägare i henne, samma sak så är en kompis till mig och uppfödaren (som tipsade mig om kullen och sa till uppfödaren att jag va bra att sälja till) är också delägare. Så vi är tre ägare på henne, jag äger ju själva hunden som så, men de har rätt till valp eller att ta en kull så att säga.

Men när jag såg den lilla valpen kliva ur bilen på parkeringen vid bensinmacken, vägar runt omkring och en flygplats några meter bort. Och hon bryr sig inte ett smack, rusar fram och hälsar på alla med svansen upp och busig som tusan. Det va då jag insåg hur jäkla rolig hund det kommer att bli, och jag hade rätt i den tanken. Hon är rolig som fan.

*bild på tre små aussierumpor* Från vänster till höger - Touch, Gojan o Tex

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

Workingdog
0

Uppfödaren valde hund åt mig. Vet inte hur det hade blivit ifall jag hade fått välja själv, men efter jag hade fått reda på vilken valp det blev så åkte vi och hälsade på igen (vid 6 veckor) och om det inte hade känts bra då så hade jag sagt nej. Men Drop var en jättetrevlig, galen valp och jag ville verkligen ha efter just den här kombinationen och jag har haft ögonen på hans mamma ett riktigt bra tag och det här var hennes sista kull. Är glad över att det blev just Drop också. Han var den minst tuffa i kullen, men är jäääkligt tuff och hård ändå. Nu är han 4 månader, och än så länge är jag jättenöjd!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Ebfotograf]
0

Min historia då, jag valde valp själv före kullen var född (inte många som gör det) och så fort jag fick första bilden på honom så var det verkligen min valp. BMM (blue merle male) med kort svans. Självklart kunde man inte veta om han var som jag ville ha honom. Men det var han! Första mötet var han underbar (4v) och framtiden såg ljus ut!
Han är helt underbar och har allt jag vill ha med min Aussie, snart 1 år gammal och är bara på uppstart i livet :) Vi hämtade honom vid 8v och då såg vi att han var en retsticka också och det hänger kvar än!

Jag kommer alltid välja hund åt mig själv för jag vill att det ska klicka ordentligt och det gör det inte om enligt mig om man inte får välja sin egna valp.

mingman
0

Jag valde i samrådan med uppfödaren.

Det fanns fyra hanar i kullen, en valde vi bort direkt då han var övertecknad, av de tre som återstod var det en liten tuffing som verkligen kändes speciell. De andra var snälla och trevliga hundar, men jag gillade den bruna med med attityd.

Och så fick det bli. Jag och min uppfödare var överens att han passade bäst. Idag är Fidel snart 5 månader och går från klarhet till klarhet. Kunde inte fått en bättre hund.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/