Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 7477 ggr
LitenPyssling
0

Månadskostnad för Aussie

Vad brukar en Aussie gå på rent kostnadsmässigt per månad ungefär?
Tänker mat, underhåll (leksaker, koppel, halsband, korgar, skålar), försäkringar, kurser och sådant.
Om ni räknar med kurser så skriv gärna kurskostnaden för sig!

Vad lägger ni ut ungefär per månad på just Era Aussies och vad brukar inköpspriset för en Aussie vara ungefär?

Jätte tacksam för svar!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

mingman
0

Jag köpte min för 12 000. Vad jag sett är det ungefär vad de kostar, plus minus någon tusenlapp.

Han äter färskfoder Vom og Hundemat, 600/månad

Försäkring betalade vi för ett helt år; annars cirka 200/månad

Valpkursen gick på 1000 sek

Tillbehör och godis skjuter ju lätt iväg, men säg kanske 2-500/månad (valp som växer ur selar och halsband blir snabbt dyrt)

Imorgon ska vi rabiesvaccinera och fixa pass, 800

Det är ju få fasta utgifter utöver fodret, men mycket annat som det blir ändå. Detta är vad jag kom på såhär spontant, jag har säkert glömt något. Jag skulle tro att jag lägger i alla fall en tusenlapp i månaden, men då är fodret ganska dyrt, och han växer fortfarande ur allt jag köpt hittils.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Buwenas
0

Inköpspris varierar från 10-16 tusen ungefär. Vanligast är just nu runt 12000 tror jag.

Första "året" (från ett och fram då) så får de 2-3 vuxenkoppel på kostnad 40-150/st

MH 600kr

HD/ED RTG 1700kr

Ögon/vaccinering 500-700kr

Kurser har vi gått från 0kr st till väldigt många fler tusen styck än vad hunden kostat till och med. Så det är jätteolika.

Men annars när man har koppel, halsband, har kollat att hunden är frisk och allt det där och det bara är "rullande kostnader" så ca:(per hund)

75kr i mån i försäkring, 300kr i mat (vom och standardt, största hunden). 50kr i godis och någon hundring i leksaker.

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

Pennybus
0

13kg räcker alltså i 65 dagar, så en 13kg's fodersäck av Standardts Normalfoder lär räcka i c. 2 månader. åt en vuxen Aussiehane på 20 kg om man ska gå efter Standardts rekomendationer. Så under en månad går 222kr åt till foder om man delar upp priset på fodret, som på Animail kostar 445. Försäkringen kostar kanske 200kr/mån(Har inte fått hunden ännu, utan räknar vad det lär kosta) Torka eget godis, blodpudding = 10kr Tuggben vet jag inte, gissar på att jag köper föeråack så kanske 100kr. Buss x2-x4= 30/60kr…? Bajspåsar = 6kr Så det slutgiltiga priset för min kommande Aussiehanne blir väll …568/598kr i månaden. Nu vet jag inte hans vikt och har honom inte själv nu men har räknat lite snabbt och det är vad jag fick det till, har säkert missat några saker men det är vad jag får ihop det till, varför sitter jag och räknar matte på min fritid ens?!?! Edit: Glömde skriva att han kostar 8000kr, men som valp kostade han 12'000

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

LitenPyssling
0

Tack för era svar!

Om man enbart ser till de rullande kostnaderna så som foder, försäkring, godis och leksaker (säg till om jag glömt något) - vad hamnar månadskostnaden på då ungefär?

Jag vet inte om jag räknade högt när jag räknade men när jag kollade hur allt skulle bli ekonomiskt så tog jag att det skulle gå åt 1500kr/månaden för en hund och då räknade jag inte in några direkt specifika kostnader så jag räknade inte vad det och det skulle kosta utan jag drog mer till med en summa - var det högt räknat eller lågt räknat enligt er?

mingman
0

1500 kan vara rimligt. Säg du att du ger ett dyrare foder, köper nåt nytt tillbehör varje månad, lite godis här och kanske sparar ett par hundra till en buffert för kurser, tävlingar etc. Det är ganska mycket pengar, så mycket MÅSTE det absolut inte kosta, men om du vill ha en summa att gå på för att räkna så du har råd kan 1500 absolut vara "lagom". Jag lägger nog så mycket vissa månader, mindre vissa andra.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LitenPyssling
0

#5 Okej, jag tog 1500kr för att ha något att använda som "riktsumma" när jag räknade ut hur ekonomin skulle se ut varje månad. 
Men då vet jag ungefär vad man kan räkna med!

LinDajSon
0

Jag betalar nog runt en tusing i månaden för foder och försäkring till 2 hundar. Försäkrade i Agria och äter Fodax.

Jetaime
0

Zuki kostade 12000kr, och resten har jag faktiskt inte så bra koll på..räknar inte på det…  men å andra sidan är det nog bäst så, vet redan att största delen av mina pengar (och tid) går till henne. 😃

[Ebfotograf]
0

Nox per månad Mat, färskfoder - 700kr Försäkring - ca 175kr Diablo per månad Mat, torrfoder - 180kr Försäkring - ca 175kr Tillägg på rehab - priset varierar, denna månaden 170kr för viktmanchetter Godis/ben för båda - ca 50kr Köpte Nox för 10.000 men då med 3.000kr avdrag för uppfödaren ville ha avelsrätt på en kull (vilket är roligt, så vi får se om han är lämplig) Har försäkring i Sveland, jätte bra! Diablos rehab 3800kr men blev tillslut bara 800kr. Det är mycket tester i sommar för Nox. HD/ED - ca 1150kr + SKK avgift 330kr Ögonlysning - 680kr Patellaintyg - 450kr MH (uppfödar) - 600kr Kurser - varierar minst 800kr

LitenPyssling
0

#8 Från vilken kennel kommer Zuki ifrån? 🙂
Haha, ja så kan man ju också göra! Själv vill jag gärna ha stenkoll på vad jag har för utgifter även om man kan få ångest vissa månader över det, tur nog så är jag inte den som köper en massa onödigt i alla fall så behöver ju inte ha ångest över just det. 😃

#9 Hm, det var ju inte alls så mycket per hund. Hade tänkt att det skulle bli mer men det var ju inte i närheten direkt med vad jag räknat med, positivt - då blir det mer att lägga undan då jag lägger undan varje månad också!

Vad är normalpris för en Aussie?
Nu tänker jag med meriterade föräldrar.

Pennybus
0

#10 Det som är normalt är väll 12'000

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Ebfotograf]
0

Normal pris mellan 12-13.000kr för meriterade linjer. Men vissa tar upp till 18-20.000kr (vilket jag aldrig skulle köpa en hund för)

LitenPyssling
0

#11 & 12 okej.
Oj, 18-20.000kr lät väldigt överdrivet om jag får säga det själv. När jag ränkar inköpspris för hund så räknar jag mellan 10.000-15.000kr, har hittat en kennel nu som jag vet vill ha 15.000kr för en valp men då är föräldrarna meriterade och efter/av utländska linjer.

Jetaime
0

#10 Jag får ju en del tillbehör lite billigare också iom jag jobbar i en djurbutik :)

Hon kommer från Winsome Pack's (uppfödarens första kull) :)

LitenPyssling
0

#14 Härligt med sådan förmån, hade inte suttit fel med att ha lite rabatt på djuraffären inte! 🙂

Ah, okej. Vad roligt, hon är så fin och ser himla trevlig ut!