Merle eller inte merle?
Jag har hört olika argument mot merle, två av dessa är:
Utan merle är det större chans att vi får bort oseriösa köpare samt uppfödare som enbart vill ha en "fläckig hund".
Utan merle så försvinner risken för övertecknad.
Vad känner du inom detta ämne? Skulle det vara en bra idé att börja avla ur merle ur rasen?
Varför känner du så?
Och ni som känner att "detta är ju skitsnack!" Så skriv vad ni känner om det.
Jag tycker lite såhär att Sverige har ju så bra lagar att vi inte får para merle x merle, så jag ser inte varför just färgen Merle skulle behövas tas bort ur rasen/Sverige. Finns det uppfödare som bara vill föda upp Merles och inte bryr sig om mentaliteten så får just köparna av dessa hundar skylla sig själva för att de inte kollar upp hur hundarna är och vad uppfödaren har för syfte. Finns det uppfödare som vill avla på merles OCH mentaliteten så sure, då borde ju uppfödaren vara tillräckligt klok att sålla bort oseriösa köpare.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Oseriösa köpare som bara vill ha hunden för dens utseende ska uppfödaren sålla bort. Det är upp till uppfödarn hur den hanterar detta. Merle färgerna är fint, men det finns risker ska alla veta.
Det är otroligt bra att det är olagligt att avla Merle x Merle för att utesluta genetiska fel. Jag tycker verkligen inte att man ska arbeta bort färgerna för den tillhör hunden. Man ska inte avla på färg absolut inte, det ska inte vara övervägande. Utan mentalitet går först och att inte avla Merle x Merle.
Risken att hunden blir övertecknad är lika stor chans för en trefärgad x trefärgad än merle x trefärgad kombination. Man får ha koll på hur mycket vitt det är i linjerna, för är det mycket så får man ta en hane/tik med mindre vitt för att inte riskera överteckning och det som medföljer. Man får lära sig att balansera.
Behåll färgerna och arbeta på det viktiga istället.
Vad menas med övertecknad?🙂
För mycket vitt/vitt på fel ställen, du kan läsa mer och se bilder här: http://www.ashgi.org/color/white_aussies.htm
När ni pratar merle + mentalitet, har merle Aussies sämre mentalitet eller är det något jag fick om bakfoten nu?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#5 Merles har inte sämre mentalitet om uppfödaren vet vad hen gör. När jag snackar om merle + mentalitet så snackar jag om att det är okej att föda upp merle _om_ man håller koll på mentaliteten så den är stabil. Om man bara skulle föda upp merle, och inte bry sig nämnvärt om mentaliteten lär det sluta med att individerna är kassa och riktigt svajiga i mentaliteten, precis som med vilken annan färg.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Mentalitet och färg har inget samband. Nu är det ju så att man inte kan föda upp enbart merle eftersom man inte korsar merle x merle pga hälsoriskerna. Man korsar inte heller stubb med stubb hur som helst då det finns risker även där.
#6 Ja, det var det jag menade om de med merle löper större risk för sämre mentalitet just för att man kanske valt att bara tänka på att få fram färgen och struntar i det andra.
#7 Var inte så jag menade, syftade mer på det jag skrev som svar ovan. Att man enbart avlat på merle just för att den kanske är mer tilltalande och därmed lättare att sälja och därefter inte lagt lika mycket vikt på mentalitet och att merle därigenom kanske är/får rykte om sig att vara sämre i mentalitet för att man bara fokuserat på själva färgen.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#7 Även enkelmerles kan ha problem med t ex ögon o simförmåga, bl a.
På vilket sätt är det riskfullt att para stubb med stubb hos raser som inte ligger i riskzonen för Spina bifida?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag är osäker på hur din kommentar har med mitt inlägg att göra. Anser du att mentalitet och simförmåga samt syn är samma sak Vallhund?
#10 Jag har aldrig påstått att det är samma sak, var har du fått det ifrån?
Naturligtvis har mentalitet inte med syn o simförmåga att göra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Om du läser mitt inlägg igen så var jag konfunderad över din kommentar till mitt TIDIGARE inlägg då jag inte såg kopplingen mellan det du skrev och det jag skrev… Hänger du med?
Appropå nbt x nbt så finns det en hel del att läsa om saken om man googlar lite. Dödligheten bland embryon och risken för missbildade foster/valpar osv.