Lite frågor angående nos aktivering
Hej! Nu blir det en till tråd skapad av mig :)
Jag har kollat runt och läst lite och har insett att nose work och spår verkligen är något som jag vill lära mig mer om då det är något som ser riktigt spännande ut.
Så jag har tre frågor (Jag är ny på det här med nos aktivering så ni behöver inte oroa er, jag kommer lära mig mer, haha :).)
Angående nose work, är det bara att sätta sig i lägenheten eller kommer hunden bara tro det är någon lek då? Jag vill ju att det är något vi blir allt bättre på.
Och måste man byta från godis till någon annan doft eller kan man bara köra på, (har inte några planer på att tävla)
Den sista frågan är angående spår, har ni några bra sidor där man kan lära sig mer om det. Behöver mest veta HUR man lägger ett spår. :)
Nosework är en gren inom specialsök där hunden söker efter olika dofter där man börjar med doften eukalyptus. Som är en olja av hydrolat och det är riktigt roligt, spännande att se när poletten trillar ner för ens hundar att det är doften dom ska söka efter. Sen blir dom bara bättre och bättre och det coola är att man lär och tränar sina hundar på samma sätt som polisen tränar sina hundar som ska hitta knark..
Man måste inte tävla även om man tränar som om man ska tävla lite grann, men det är så kul och hundarna bara ÄLSKAR detta att man tillslut kan vilja tävla!
Jag hade inte tänkt tävla, men ångrade mig och det är jätte kul att tävla..
Jag vet inte vad du menar med sätta sig ner ..i nosework?
Du kan börja med att gömma godis om dom aldrig fått söka godis inomhus på golv, möbler, i kartonger osv, i början enkelt och sen försvårar du…
Visst kan du gömma godis istället för doft, men med doft får dom jobba mer och blir nöjdare…Men du kan ta godis istället, men det är inget du behöver lära in direkt för det är naturligt för hundar att söka mat/godis, det är bara lägga ut på olika ställen och visa och sen försvåra gömställena eftersom och lägga godiset från golvet och upp så dom får klättra och hoppa upp på saker(tex en stol) lite..
I nosework är det inomhussök, utomhussök, bilsök (utsidan) och kartongsök…
Hundarna ska hitta i 1a klass eukalyptus..2a klass eukalyptus + lavendel. 3e klass eukalyptus, lavendel + lagerblad..
Angående spår så finns det olika spår Person spår och viltspår och i personspår finns det olika sätt att lära in och egentligen är det också något naturligt dom gör på varje promenad..men dom ska ju lära sig följa ditt spår och ett sätt som jag tycker är bäst är att börja med är att man lägger lite godis i spåret tex korvbitar ganska långt emellan med tex 5 bitar i ett 20 - 30m spår och en leksak eller godis hög på slutet och sen öka längden eller så kan man lägga en god bit i varje fotsteg precis i början och sen en hög på slutet eller leksak för att hunden ska gå lugnare (bra för hundar som gärna rusar iväg i början av spår karriären ett annat sätt😊 https://www.harligahund.se/lar-er-att-spara/
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"