Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 2150 ggr
Ammie20
2021-04-27 09:35
0

Kastrering tik

Hej! Finns det någon med erfarenhet av tidig kastrering av Aussie-tik (efter 6 mån, innan första löpet, med titthålsoperation)? Märkte ni några personlighetsförändringar? Förändringar i pälsen? Hur gick det med aptiten?

Nephi
2021-04-27 09:56
1

Bara lite nyfiken, varför vill du kastrera så tidigt? Finns det någon anledning för kastreringen?
Har hört om många som får problem med speciellt päls och viktuppgång efter kastrering. Vissa blir mer stressade och osäkra, andra inte., mycket beror på hund och miljö :)

Personligen skulle jag väntat i alla fall tills Höfter och armbågar är röntgade samt Mh gjort, om kastrering är nödvändigt. Då har majoriteten av tillväxt zonerna hunnit börja stänga sig.

Jag har min hane på kastratchip vilket funkar bra på honom men vågar inte kastrera helt då jag är rädd för hur det skulle påverka honom

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Ammie20
2021-04-27 10:23
0

Tack för din åsikt!

Det är det som rekommendera av veterinär för att minimera risken för framtida juvertumörer. Det är också vid låg ålder man kan genomföra titthålsoperation vilket är ett betydligt mindre ingrepp än kastrering på fullvuxen.

Jag tänker också att det bör vara skonsammare för personligheten. Dvs har man inte börjat producera hormoner så kommer de inte heller att saknas. Kanske.

flocken
2021-04-27 11:02
0

Nu har jag bara kastrerat hanar. 2 st vid 6 mån o den sista vid 8 mån.
Ingen skillnad i pälsen, aptiten, temperament.
Har kastrerat tidigt pga blandraser. Ska inte avlas på. Vi har varit super nöjda.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Ammie20
2021-07-18 22:23
1

I fall någonstans söker svar på samma fråga framöver så kan jag meddela att vi för 6 veckor sedan valde att kastreras vår 7 mån aussietik. Främst av den enkla anledningen att vi vill ge henne ett långt, problemfritt och lyckligt liv. Hon opererades med titthål. Hon mådde jättebra hela tiden och efter 2 veckor tilläts hon leka och härja som vanligt. Vi märker ingen skillnad alls (än) i päls, vikt eller humör. Vi har kört vidare med samma foder och samma mängd. Ingen inkontinens i sikte. Om någon så har hon kanske blivit lite mer tillgiven och lystrar bättre efter operationen, kanske hade hormonerna börjat sprudla innan 😀 Vi är i all fall nöjda med vårt beslut.